"עוקץ ניגרי": תמונת זכריה באומל הופצה בחתימת בנו של בכיר במשטר סדאם

הנוכלים מניגריה מבקשים סיוע, כביכול, להעברת מיליוני דולרים מדרום אפריקה לארה"ב

נוכלים באפריקה, כנראה מוסלמיים, רקחו גרסה חדשה של מכתב עוקץ ניגרי, שבו תצלומו של זכריה באומל, אחד משלושת נעדרי סולטן יעקב, מוצג כדיוקן של "אלזקי אל-אדין, בנו הבכור של אלחאמיד שאראקי אל-אדין, שר האוצר של עיראק תחת סדאם חוסיין". באומל, שנעדר מאז 1982 יחד עם שני חבריו ליחידה, הוכרז החודש כחלל צה"ל (בלי כל קשר למכתב).

המכתב, שנשלח כדוא"ל, הופיע בתיבת הדואר האלקטרונית של חגי כרמון, עו"ד ישראלי העובד בשירות הממשל האמריקני.

כרמון אמר, שהיזמים של מכתבי עוקץ ניגריים החלו להשתמש בדואר אלקטרוני, מפני שהוצאות המשלוח של מכתבי העוקץ בדואר רגיל או בפקס לציבורים גדולים של קורבנות פוטנציאליים היו גבוהות מדי.

"קרוב לוודאי שהמכתב שקיבלתי נשלח כדוא"ל למיליונים, אולי עשרות מיליונים ברחבי תבל, אבל בניגוד לגרסאות קודמות, יש בו נפתול אכזרי של נוכלים שמחללים את זכרו של חייל צה"ל", אמר כרמון.

לדבריו, סביר להניח שתצלומו של באומל גזור מעיתון, אך נראה שאין מדובר בבחירה מקרית של תצלום אלא ברצון מכוון של הנוכלים להתעלל בזכרו של באומל, מעין בדיחה פנימית על חשבון ישראל.

במכתבי עוקץ ניגריים, מבקש הכותב את עזרת המכותב בהוצאת סכומי כסף אגדיים ממדינה מסוימת (בדרך כלל ניגריה או מדינות אחרות באפריקה) והעברתם לחשבון הבנק של המכותב, במדינה מערבית, בגלל קשיים לגליים/פוליטיים/אישיים/פיננסיים. כל מה שנדרש הוא מספר חשבון הבנק של המכותב, מספר הטלפון הסלולרי שלו ודוגמת חתימה תמורת רבע/שליש/מחצית מהסכום שיועבר. הנוכלים משתמשים במידע שסיפקו התמימים שבין המכותבים להרקת חשבונות הבנק שלהם.

הגרסה החדשה נפתחת בברכה "סאלאם עליכום" ובהבעת תקווה ש"אלוהינו היקר (אללה) יעניק לך שפע ברכותיו". הכותב, אלזקי אל-אדין, מספר, כי הוציא 67.6 מיליון דולר ממשרדו של אביו במיניסטריון האוצר בבגדד, לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק. "אבי וחבריו לעבודה השאירו את הכסף במשרד ונמלטו מהמשרד כדי להציל את נפשם בסוריה השכנה".

אל-אדין כותב עוד, כי מצא מקלט זמני בדרום-אפריקה עם אשתו חליפה ועתה הוא רוצה להעביר את הכסף לארה"ב. הוא מבקש מהמכותב - "האדם היחיד שפניתי אליו" - את הפרטים האישיים, כגון מספר חשבון הבנק, מספר הפקס ומספר הטלפון הנייד" כדי לפשט את העברת הכסף. "שאללה הכל-יכול יעזור לנו", מסיים אלאדין. מתחת למילים "מיטב האיחולים" ומעל החתימה מופיעה תמונתו של באומל.

"העיקרון פשוט: קבוצה של כמה עשרות, אולי מאות נוכלים, ניגרים, שהתחילו במסורת ועכשיו גם בני לאומים אחרים, מתפרנסים יפה מתאוות בצע של אנשים ומסכלותם, כמאמר הפתגם, 'האוויל וכספו בקרוב ייפרדו'", אומר כרמון. "אבל הוספת תצלומו של חלל צה"ל היא תעלול חדש".

לפני כשנתיים, כשמגפת מכתבי העוקץ מניגריה הפילה קורבנות רבים, כינה שר החוץ של ארה"ב, קולין פאואל את ניגריה "אומה של נוכלים". סוכנות פדרלית לאכיפת חוק מנסה עתה להיאבק בתופעה, אך זו חרגה כבר מניגריה ועתה נשלחים דוא"לים כאלה ממדינות עם מסורת רופסת של אכיפת חוק, לרבות במזרח אירופה.