ממשל בוש קורא לשרון לשתף פעולה עם ההנהגה הפלשתינית להכנת הפינוי מעזה

בכיר בממשל ל"ניו-יורק טיימס": "איננו מנהלים מו"מ עם ישראל על היקף הנסיגה, אך ברור שמדובר בפינוי כמעט כל עזה וחלקים מהגדה המערבית"

פקיד בכיר בממשל בוש קורא לראש הממשלה, אריאל שרון, לשתף פעולה עם ההנהגה הפלשתינית לקראת מימוש התכנית לפינוי חלקים מרצועת עזה והגדה המערבית. קודם לכן אמר דובר משרד החוץ, ריצ'ארד באוצ'ר, כי פעולת ישראל להחרמת כספי טרור בבנקים ברמאללה, אתמול (ד'), "עלולה לערער את יציבות המגזר הבנקאי הפלשתיני".

בראיון ל"ניו-יורק טיימס", המתפרסם היום (ה'), אמר הפקיד, שביקש לא לנקוב בשמו, שהממשל מעודד את שרון להיפגש עם עמיתו הפלשתיני, אחמד קריע, ולעבוד יד ביד עם ראשי מערכת הביטחון הפלשתיני, לפחות בגדה המערבית, כדי שהשקט בשטחים המפונים יישאר על כנו גם לאחר הפינוי.

"הנסיגה היא רעיון טוב", אמר הפקיד. היא מהווה הזדמנות ל"שינוי היסטורי אדיר" ביחסי ישראל עם שכנותיה, שינוי שניתן להשוותו למלחמת ששת הימים, הנסיגה מסיני והסכמי קמפ דיוויד בסוף שנות ה-70. אך כדי שהשינוי הזה יתחולל מצפה עבודה רבה לארה"ב, ישראל, הפלשתינים, האירופים ומדינות ערב. לדברי הפקיד, פינוי ההתנחלויות מעזה ומחלקים מהגדה יכול לתרום למאמצי השלום, אך הדבר תלוי כיצד יבוצע הפינוי.

עיתוי הראיון, בעיצומם של מאמצי ישראל להסדיר פגישת פסגה בין שרון לנשיא בוש, בסוף מארס או באפריל, נועד לשכנע את ישראל שפעולותיה באזור, לרבות הפינוי המתוכנן, אינן יכולות להתבצע כאילו היא מתפקדת בחלל. אך פקידים אמריקניים אומרים, כי בוש עצמו מעוניין בהופעה משותפת עם שרון, שבה ישבח את מה שנראה כהתקדמות במזה"ת כדי שיכול להדוף ביקורות של הדמוקרטים שהנשיא נותר פסיבי במאמצים להשיג שלום.

פקיד הממשל הדגיש, כי ארה"ב איננה מנהלת מו"מ עם ישראל על היקף הפינוי המתוכנן, אך הוא ציין, כי ברור שהפינוי יקיף כמעט את כל רצועת עזה וחלקים מהגדה המערבית. לדבריו, ההיקף הסופי של הפינוי טרם נקבע. לדבריו, ארה"ב אינה מצפה שהמתנחלים שיפונו מעזה ייושבו בגדה המערבית. צעד כזה יפר התחייבות שהשמיע שרון בדצמבר שלפיה ההתנחלויות בגדה לא יורחבו

"כאשר ראש הממשלה יחליט (על המתכונת הסופית של תכנית ההתנתקות) הוא יבוא ויספר לנו עליה", אמר הפקיד. "לא מדובר במו"מ בין ארה"ב לישראל. זו תכנית של ישראל, לא שלנו".

אבל דיפלומטים המקורבים להתפתחויות במזה"ת אמר לטיימס, כי הדיונים בין ירושלים לוושינגטון על הפינוי מהווים למעשה מו"מ. סיבוב השיחות האחרון התקיים בשבוע שעבר בירושלים, בין משלחת פקידים בכירים ממשרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי, לגורמים ישראליים. מנהל לשכת שרון, דב וייסגלס, עומד להגיע בשבוע הבא לוושינגטון.

שגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון, אמר לטיימס: "אני חש שהאמריקנים תומכים בתפיסה (הישראלית). הם רוצים לאמץ אותה, אך לפני כן ברצונם לוודא במה כרוך הדבר. אנו נספק להם את התמונה המלאה בקרוב".

אחד הנושאים שארה"ב מקווה ליישב לפני יישום תכנית הפינוי היא מידת מעורבותן של ירדן ומצרים בהסדרי ביטחון אפשריים ברצועת עזה, והאם שרון יוכל לדאוג לכך שהאלימות נגד ישראלי לא תגדל לאחר שכוחות ישראליים יצאו ממרכזי אוכלוסייה פלשתינים צפופים.

האמריקנים סבורים שמעורבות ירדנית ומצרית תוכל למנוע מצב שבו חמאס וקבוצות קיצוניות אחרות יעצימו את כוחן הפוליטי לאחר הפינוי.

הפקיד אמר עוד, כי הממשל מצפה שישראל תזיז את גדר ההפרדה "קרוב יותר לקו הירוק" ותהפוך את התוואי שלה לישר יותר, כדי להקטין את פגיעתו בפלשתינים. "מצאנו שישראל מגלה ערנות רבה להבעות הדאגה שלנו", ציין המרואיין.

הפקיד אמר, כי בצד מתן אור ירוק לתכנית ההתנתקות הישראלית, מקווה ארה"ב שהנסיגה תנסוך "אנרגיה מחודשת" בתחום הפוליטי ובתחומים אחרים בצד הפלשתיני.

הדו"ח השנתי על זכויות האדם, שפרסם אתמול משרד החוץ בוושינגטון, מותח ביקורת על ישראל בגין הפרות של זכויות האדם של הפלשתינים בשטחים, לרבות הפרות בגין בניית גדר ההפרדה. הדו"ח מגדיר את ההפרות כ"רציניות" ומדגיש שהגדר מנתקת פלשתינים משטחי חקלאיים שבבעלותם ומשבשת את סדרי חייהם.