הבנק המרכזי של ברזיל השאיר את ניוד הריאל על כנו, יתערב מידי פעם בשוק

ההתפתחות הבולטת בשוקי המטבע היום: ייסוף חד של הדולר ל-115 יאן, על רקע תחושת הסוחרים שהמשבר בברזיל לא יתרחב * האיגרות הדולריות של ברזיל עלו במסחר המוקדם

הבנק המרכזי של ברזיל הודיע היום (ב') כי יניח לריאל לנוע בחופשיות ביחס לדולר, תוך ניסיון להגן על יתרות המט"ח ולהקל את שערי הריבית. "מהיום יניח הבנק המרכזי של ברזיל לשוק לקבוע את שערי החליפין", נאמר בהודעת הבנק.

בהודעת הבנק נאמר גם כי הוא יתערב מידי פעם בשוק, כדי לייצב תנודות מסויימות במחירי המטבע. בהודעת הבנק היום יש חיזוק לעמדה שהביע ביום ו' האחרון, כאשר החליט לנייד את הריאל באופן חופשי מול הדולר, דבר שגרם לירידה של כ-%8 במחירו, לרמה של 1.43 ריאל לדולר.

הריאל עלול להיחלש עוד היום, משום שפיחות עלול להקשות על ממשלת ברזיל לצמצם את הגירעון התקציבי שלה, כמו כן עלולה האינפלציה להתגבר, והצמיחה הכלכלית עלולה להיבלם.

סוחר מטבע של בנק ללוידס בסאו פאולו אמר כי ביום ו' נוצר הרושם ששיחרור מנגנון שערי החליפין יפתור את כל הבעיות, אולם למעשה לא פותר הדבר כלום. איגרת החוב הדולרית העיקרית של ברזיל, מסוג C עלתה היום (ב') ב-%1.8, לאחר עליה של %15 ביום ו', על רקע תגובת המשקיעים החיובית להחלטת הממשלה מיום ו' לנייד את הריאל. גם המניות עשויות לעלות היום, נוכח הציפיה לירידת שערי ריבית.

החלטת ממשלת ברזיל מיום ו' לתת לשוק לקבוע את מחיר הריאל, גרמה לעליות במחירי המניות ואיגרות החוב, משום שהמשקיעים סברו שתבוא בעקבותיה גם הקלה של תנאי הריבית, ושברזיל תפסיק להוציא הון רב על הגנת הריאל. מדד המניות העיקרי זינק ב-%33, %25 בערכים דולריים, עלייתו היומית הגדולה ביותר בשמונה שנים.

יחד עם זה, ברזיל עדיין לא נחלצה מסכנה. היא צריכה להיפטר מהגירעון התקציבי שלה, בסך 64 מיליארד דולר, כדי לשקם את אמון המשקיעים ולהבטיח ירידה מהירה של שערי הריבית.

היום (ב') התחזק הדולר ביום החמישי ברציפות מול היאן, וכמעט ולא השתנה מול האירו, על רקע הציפיה לכך שהחלטת חופש ניוד המטבע של ממשלת ברזיל, תזרז את התאוששותה של הכלכלה הגדולה בדרום אמריקה.

הדולר עלה היום ל-115.01 יאן, לעומת 114.05 ביום ו' בלונדון, וזהו המחיר הגבוה ביותר אליו הגיע מאז ה-115.26 יאן, אליו הגיע ב-31 בדצמבר. שער הדולר מול האירו לא עבר שינוי ניכר, וירד קלות מ-1.1590 ל-1.1586 אירו, כשהוא שומר על הרווחים שעשה ביום ו'.

אנליסט לתחום המטבע בסיטיבנק אמר כי יש סיכוי טוב לכך שעליית הדולר תימשך, וכי החלטת ברזיל היא צעד בכיוון הנורמליות, ויש לראות אותה כמעודדת.

מדד המניות הברזילי Bovespa עלה ביום ו' ב-%33 על רקע הציפיות שהורדת הריבית תגביר את הצמיחה, ותעלה את המניות בכל דרום אמריקה. הדאו ג'ונס עלה ב-%2.4.

יחד עם זה, יש אנליסטים שנותרו ספקנים. המטבע הנחלש של ברזיל עלול ללחוץ על כלכלות אחרות בדרום אמריקה להחליש את מטבעותיהן ביחס לדולר מתוך כוונה לשמור על אטרקטיביות היצוא. זה יחליש את כוח הקנייה של מדינות האיזור ויקטין את הביקוש למוצרים אמריקניים.

דו"ח שהתפרסם בגרמניה, ומראה כי מחירי הסחורות הסיטונאיים בגרמניה עלו במפתיע ב-%0.4 בדצמבר, לאחר שירדו בשבעת החודשים הקודמים, לא הצליח לבטל את ההערכות שהבנק המרכזי האירופי יוריד את שערי הריבית בחודשים הקרובים נוכח התרבות הסימנים להאטה בכלכלות אירופה.

ביום חמישי תתכנס ועדת קביעת המדיניות של הבנק המרכזי האירופי ותדון בשערי הריבית. שערי הריבית העיקריים עומדים כעת על %3 בהשוואה ל-%4.75 של הפדרל ריזרב בארה"ב. הורדת שערי ריבית עלולה לפגוע במטבע משום שהיא מורידה את התשואה על פקדונות בערכים של אותו מטבע