אולמרט הסכים לעכב הדיון בוועדת השרים בהצעת החוק להגביל את זכות השביתה

נציגי ההסתדרות: ההצעה תגרום לאנדרלמוסיה ביחסי העבודה, עד כדי פריצת שביתות לא אחראיות

מ"מ ראש הממשלה ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, הסכים לעכב את הדיון בוועדת השרים לחקיקה בעניין הצעת החוק להגבלת זכות השביתה. הדיון היה אמור להיערך ביום א'.

הסכמת אולמרט באה בעקבות פגישה שקיים אתמול (ד') עם יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, שלמה שני, ח"כ אילנה כהן ויעקב שמאי.

בסיום הפגישה אמר אולמרט, כי יעלה את הנושא בפני ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו, וכי הוא תומך בהידברות בנושא.

הצעת החוק של הממשלה באה על רקע ריבוי השביתות בשירות הציבורי, והשביתה האחרונה בפרט, שהביאה להתמרמרות ציבורית וגרמה לנזקים כבדים למשק.

ההצעה קובעת, בין היתר, חובת הצבעה חשאית של הארגון המוסמך של העובדים ב-30 יום שלפני מסירת ההודעה על שביתה. תקופה זו תיחשב כתקופת צינון, והשר רשאי להאריכה ב-30 יום נוספים. בהצעה נאמר עוד, כי כל עובד המועסק במקום עבודה בו נערכת השביתה ייחשב כאילו הוא משתתף בה.

נציגי ההסתדרות אמרו לאולמרט, כי הארכת תקופות הצינון לפני שביתה ועניין ההצבעה יגרום לאנדרלמוסיה במערכת יחסי העבודה, עד כדי פריצת שביתות בלתי אחראיות.

לטענתם, להסתדרות יש תפקיד מאזן בתחום הכרזת סכסוכים והמשמעת הארגונית מאפשרת להשיג הסכמות עם המעסיקים ולסיים את השביתות, תוך ראייה רחבה לטווח ארוך. זאת, למרות שלעיתים הדבר כרוך בפגיעה באינטרסים קצרי מועד.

נציגי ההסתדרות הביעו ספק אם מודל השביתה הקיים בכמה מדינות מתאים לתרבות יחסי העבודה בישראל. הם קראו לאולמרט לא לפעול בדרך של חקיקה, אלא להגיע להסכמות עם ההסתדרות בדרך של הידברות.