ערב הבחירות המקדימות בניו-יורק: ג'ון קרי מכריז על תמיכה חזקה בישראל

התבטאויות קרי אתמול בזכות ישראל היו יותר "בושיות" מהנאום הפרו-ישראלי ביותר של בוש

סנטור ג'ון קרי, המתמודד המוביל על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הכריז אתמול (א'), באסיפת בחירות במנהטן, כי ינקוט מדיניות פרו-ישראלית נמרצת אם ייבחר לנשיא.

קרי דיבר לפני קהל של פעילים ופוליטיקאים יהודיים לקראת הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בניו-יורק ובתשע מדינות אחרות, מחר (ג'), שצפויות לתת לו את התנופה המכרעת לאבטחת מועמדתו לנשיאות. ניו-יורק היא העיר בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר בארה"ב.

בעוד שיהודי ארה"ב בכלל ויהודים בניו-יורק בפרט נוטים מסורתית להצביע בעד מועמדים דמוקרטיים, החלה להסתמן בציבור היהודי בחודשים שחלפו תזוזה לעבר הנשיא ג'ורג' בוש בגלל תמיכתו החזקה במדיניות ממשלת ישראל בסכסוך עם הפלשתינים. נאום קרי לפני הפעילים היהודיים נועד לבלום מגמה זו, ובייחוד "לכפר" על התבטאויות פרו-פלשתיניות שהשמיע באוקטובר אשתקד באסיפת בחירות בדירבורן, מישיגן, לפני קהל של אמריקנים ממוצא ערבי. הוא הכריז אז, בין היתר, כי גדר ההפרדה היא "מחסום לשלום".

מכל מקום, התבטאויות קרי אתמול בזכות ישראל היו יותר "בושיות" מהנאום הפרו-ישראלי ביותר של בוש, כדברי פעיל היהודי שנכח באירוע. למרות הביקורת שהוא מותח על מדיניות החוץ של בוש, התחייב קרי, כי יוסיף לקיים את מדיניות הממשל הנוכחי להטיל וטו על כל החלטה אנטי-ישראלית מובהקת של מועצת הביטחון.

הסנטור אף אמר, כי החיץ שמקימה ישראל בינה לבין הפלשתינים הוא "גדר", לא "חומה", המילה שמקובלת על מתנגדי החיץ. בכך חזר קרי על התבטאות שהשמיע יום קודם לכן, בעימות טלוויזיוני עם שלושת המועמדים האחרים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, ועשה תפנית של 180 מעלות מהתבטאויותיו נגד הגדר, שהשמיע במישיגן.

במאמץ לסלול נתיבות ללב שומעיו היהודיים, אמר קרי, כי אם ייבחר יהיה הנשיא הראשון שדם יהודי זורם בעורקיו ועם קרוב משפחה יהודי. סבו וסבתו של קרי, מצד אביו, היו יהודיים מאירופה, אך התנצרו לאחר שהיגרו לארה"ב. אחיו, קמרון, התגייר ומשמש יועץ של קרי לעניינים יהודיים.

גניאולוג (מומחה לשושלות משפחתיות) מאוסטריה, שמצוטט הבוקר (ב') בניו יורק טיימס, אמר, כי שני קרובי משפחה יהודיים של קרי --- אחות סבתו ואחיה החורג של הסבתא --- נספו במחנות ריכוז של הנאצים במלחמת העולם השניה.

באתר האינטרנט של קרי, נאמר כי הסנטור מאמין ש"ההיסטוריה והאינטרסים הלאומיים שלנו מכתיבים שארה"ב תוסיף לקיים מדיניות עקבית של ידידות עם ישראל ותמיכה בה". ראש הממשלה הפלשתיני אחמד קריע חייב לנקוט צעדים מוחשיים לבלימת הטרור נגד ישראל ונגד הארגונים הפלשתיניים המשתדלים למוטט את מאמצי השלום, אך ממשלת ישראל "חייבת להיות מוכנה להגיב בצעדים להקלת מצוקתם של הפלשתינים".

פעיל יהודי, ג' רוזן, המצודד בטיימס, אמר כי דברי קרי מרגיעים, אך קרי טרם הצליח לשכנעו לגמרי לתמוך בו. לדברי רוזן, אמר קרי שהוא יהיה מעורב בתהליך השלום הרבה יותר מאשר הנשיא בוש. "למה הכוונה במילה 'מעורבות'", שאל רוזן. "בדרך כלל, כאשר הדמוקרטים מאשימים את בוש שאינו מעורב דיו במזה"ת, הם מתכוונים לומר שהוא אינו לוחץ מספיק על הישראלים".

לדברי משתתף בכנס, העלה קרי שני שמות נוספים כמועמדים למלא תפקיד של תיווך דיפלומטי במזה"ת --- סמואל ברגר, שהיה היועץ לביטחון לאומי בממשל קלינטון, ודניס רוס, לשעבר השליח המיוחד למזה"ת. בעבר עורר קרי רוגז בקרב פעילים יהודיים לאחר שהזכיר את ג'יימס בייקר, שהיה שר החוץ בממשל בוש הקודם, והנשיא לשעבר ג'ימי קארטר כשליחיו לפתרון הסכסוך במזה"ת.

אייב פוקסמן, ראש הליגה היהודית נגד השמצה, אמר, כי קרי "התקרב מאוד" לעמדות הנשיא בוש בכמה נושאים משמעותיים. לדבריו, "עכשיו יש הבדל קטן מאוד בין השניים".