הבנק המרכזי האירופי ימשיך, כנראה, להתעלם מן הלחצים להפחתת הריבית

יועצו הכלכלי החדש של שרדר הצטרף אל מותחי הביקורת על הריבית, על רקע הירידה באינפלציה

לנשיא הבנק האירופי המרכזי, ז'אן-קלוד טרישה, כבר אין סיבות לא לבצע קיצוץ נוסף בריבית, מכיוון שהאינפלציה יורדת והתחזקות האירו עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית - אומרים כלכלנים. כך מעריכים בסוכות בלומברג.

"אתה צריך לשאול את עצמך אם מדיניות הבנק האירופי המרכזי הגיונית", אמר פטר בופינגר, פרופסור באוניברסיטה של זלצבורג, שיצטרף היום (ב') לצוות יועציו של קנצלר גרמניה, גרהרד שרדר. "אין שום סיכון אינפלציוני. הבנק צריך לאמץ מדיניות ריבית שתאפשר לכלכלה לממש את הפוטנציאל שלה".

ביום ה' תתכנס מועצת הנגידים של הבנק האירופי המרכזי בפרנקפורט כדי לדון ברמת הריבית במרחב האירו. 29 כלכלנים שנסקרו בידי סוכנות הידיעות בלומברג מעריכים שלמרות הלחץ שמפעילים פוליטיקאים אירופיים, כולל שרדר עצמו, לא ישנה הבנק את הריבית, המצויה כעת ברמה הנמוכה ביותר בשישים השנים האחרונות: 2%. הכלכלנים דבקו בהערכתם גם לאחר שנציבות האיחוד האירופי פרסמה נתונים שהראו שבפברואר צנחה האינפלציה במרחב האירו לרמה הנמוכה ביותר בארבע השנים האחרונות.

קנצלר גרמניה, גרהרד שרדר, עומד בראש המדינה בעלת הכלכלה הגדולה ביותר במרחב האירו, וראש ממשלת צרפת, ז'אן-פייר רפראן, עומד בראש המדינה בעלת הכלכלה השניה בגודלה. השנה יתמודדו השניים עם בחירות אזוריות במדינותיהם. בשבוע שעבר הגבירו שרדר ורפראן את קריאותיהם לבנק האירופי המרכזי להנמיך את הריבית, לנוכח סימני האטה בקצב ההתאוששות הכלכלית. מכון המחקר הגרמני Ifo דיווח שבפברואר ירד אמון מגזר העסקים בגרמניה לראשונה מזה עשרה חודשים.

התחזקות האירו שחקה את ההכנסות והרווחים של היצואניות האירופיות, והוזילה את המוצרים האמריקנים באירופה.

בראיון ברדיו ביום ד' שעבר אמר שרדר שהבנק האירופי המרכזי "צריך לשקול את ההשלכות בכל הנוגע לרמת הריבית". יום לאחר מכן אמר רפראן: "אני שותף לעמדתו של הקנצלר שרדר בנוגע להנמכת הריבית".

הבנק האירופי המרכזי מפגר אחד הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) בנקיטת צעדים להאצת הצמיחה הכלכלית. בשלוש השנים האחרונות קיצץ הבנק האירופי המרכזי את הריבית שבע פעמים, אולם באותה התקופה ביצע הפד 13 קיצוצים. ביוני 2003 הוריד הפד את הריבית בארה"ב ל-1%.