BDI: ההטבה במוסר התשלומים נמשכה בפברואר, אך עודנו רחוקים מקו הנורמליזציה

סך ימי האשראי בפועל הוטב בששה ימים, והוא עומד על 119 ימים; מספר ימי הפיגור במשק קטן בחמישה ימים ל-32 ימים

מגמת ההטבה, שנרשמה במוסר התשלומים בחודש ינואר השנה, נמשכה גם בחודש פברואר. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') חברת BDI ביזנס דאטה ישראל.

על-פי הנתונים, בפברואר נרשמה הטבה (קיטון) של ששה ימים, בסך ימי האשראי בפועל בישראל, בהשוואה לחודש הקודם. מגמה זו ממשיכה את מגמת ההטבה שהחלה, כאמור, בחודש ינואר, עת נרשמה הטבה של יומיים במוסר התשלומים.

עם ההטבה שנרשמה בחודש האחרון, מגיע מספר ימי האשראי בעסקאות בין חברות ועסקים בישראל לרמה של 119 ימים, לעומת 125 ימים בחודש ינואר. בסך-הכל, בחודשיים האחרונים נרשמה הטבה כוללת של 8 ימים במוסר התשלומים הממוצע של המשק הישראלי.

עוד עולה מן הנתונים, כי מספר ימי האשראי, הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים ללקוחות העסקיים, עמד בחודש פברואר על 87 ימים, הטבה של יום אחד ביחס לחודש האחרון (ינואר), בו עמד מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על 88 יום.

מספר ימי הפיגור של הלקוחות העסקיים לספקיהם עמד בפברואר על 32 ימים. מכאן, שבחודש זה נרשם קיטון (הטבה) של חמישה ימים בהשוואה לחודש ינואר 2004.

לדברי תהילה תמיר ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI, נתוני החודש האחרון מחזקים את מגמת בלימת ההתדרדרות, שהחלה בתחילת השנה. מעבר לכך, הנתונים משקפים את המאמצים העזים שמפעילים הספקים בניסיון להחזיר את מוסר התשלומים בישראל לנורמליזציה. מאמצים אלו מתבטאים בעיקר בהקשחת תנאי התשלום ללקוחת העסקיים ובהחזרת נורמות שהיו נהוגות בעבר.

לדברי ינאי, יש לזכור כי גם בתחילת שנת 2003, ולאורך כל המחצית הראשונה של אותה השנה, נרשמה הטבה במוסר התשלומים, ונדמה היה כי המשק מצליח להתאושש. עם זאת, מהמחצית השניה של שנת 2003 החל תהליך התדרדרות עקבי ורציף במוסר התשלומים, שבמהלכו נרשמו שיאים שליליים חדשים. על-כן, טוענת ינאי, כי עדיין מוקדם לקבוע האם בשנה הנוכחית (2004) תשתנה לטובה המגמה במוסר התשלומים במשק הישראלי.

לבסוף מזכירה ינאי, כי למרות ההטבה שנרשמה בחודשיים האחרונים, מוסר התשלומים במשק הישראלי עדיין נחשב לגבוה מאוד (119 ימי אשראי בפועל), דבר המשקף את יכולתם המוגבלת של רבים מהעסקים והחברות בישראל לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות.

על-פי BDI, הענפים בהם מספר ימי הפיגור הוא הגבוה והרע ביותר הם: תעשיית מוצרי מתכת ושיווק וסיטונאות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה (43 ימי פיגור, בכל אחד מהסעיפים), תעשיית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה ותעשיית הנייר והקרטון (36 ימי פיגור, בכל אחד משני הענפים).

מוסר התשלומים הטוב ביותר בחודש פברואר נמצא בענף שיווק וסיטונאות מוצרי מזון ומשקאות (20 ימים לפיגור).

ענפים נוספים בהם מספר ימי הפיגור הוא טוב יחסית: שיווק וסיטונאות מחשבים וציוד היקפי, שיווק וסיטונאות חומרי ניקוי קוסמטיקה והיגיינה, תעשיית כימיקלים גז ואנרגיה (26 ימי פיגור בכל אחד מהסעיפים) קבלנות עבודות בניין, תשתית ופיתוח, (29 ימים לפיגור), תעשיית תשומות בנייה ותעשיית מזון ומשקאות (30 ימים לפיגור, בכל אחד משני הענפים).