השופטת דורנר: הבחירות כמתוכנן - נובמבר 2007; סיעת העבודה תעתור לבג"ץ נגד ההחלטה

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קובעת שיש לפרש את החוק לפי רוחו וכוונתו ולא בצורה יבשה לפי לשונו

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופטת דליה דורנר, קבעה היום (ד`), כי הבחירות לכנסת הבאה יתקיימו בנובמבר 2007.

ביומה האחרון בתפקיד, עם פרישתה מבית המשפט העליון, קבעה דורנר, כי היא מוסמכת לפסוק במחלוקת לגבי מועד הבחירות הבאות. דורנר דחתה את עתירת מפלגת העבודה ויו"ר סיעתה בכנסת, ח"כ דליה איציק, לקבל את הפרשנות החדשה, לפיה יש להקדים את הבחירות לנובמבר 2006.

פרקליט העבודה, עו"ד אלדד יניב, הודיע מיד, כי העבודה תעתור לבג"ץ נגד פסיקתה של דורנר.

דורנר דחתה את הפרשנות החדשה, שנתמכה גם בחוות דעת אישית של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לפיה יש להתייחס אל הכתוב בחוק כלשונו היבשה ולהתעלם מרוח החוק וכוונת המחוקק.

דורנר אומרת, כי יש רק דרך פרשנות אחת, אשר חלה על כל סוגי הנורמות המשפטיות, וזוהי הפרשנות התכליתית שמתייחסת אל החקיקה כמבנה הרמוני. "ערכי היסוד של שיטתנו מחייבים לפרש נורמות חוקתיות, ולא כל שכן חוקי יסוד, מתוך מבט רחב בהתחשב במכלול התחיקה ותוך שאיפה להרמוניה חוקתית".

לעצם העניין קובעת דורנר, כי התפיסה שביסוד הוראות חוק יסוד הכנסת היא, "כי במקום שהכנסת מקצרת את כהונתה, מתארכת כהונת הכנסת הבאה. זאת כדי למנוע בחירות תכופות יתר על המידה, שקיומן פוגע בתפקוד הרשויות".
לפיכך היא קובעת, כי למעשה אין מקום להבחנה בין מצב בו הכנסת מתפזרת על-פי החלטתה או אם לא אישרה את תקציב המדינה, לבין מצב שבו פיזור הכנסת נגרם בצו של ראש הממשלה - דרך שנוספה בשנים האחרונות.

דורנר מוצאת, כי גם לפיזור הכנסת על-ידי ראש הממשלה יש השלכה זהה לזו שנגרמת עקב פיזורה מהסיבות האחרות, שכן בכל אחת מהן היא מתפזרת לפני שסיימה את תקופת כהונתה החוקית בת ארבע שנים.

דורנר מסכמת באומרה: "למסקנה זו מובילה גם ההיסטוריה החקיקתית, שממנה עולה בעליל, כי הכוונה היתה להאריך את כהונת הכנסת בכל מקרה שהכנסת שקדמה לה התפזרה לפני תום כהונתה, לרבות בצו של ראש הממשלה".

בכך פסלה דורנר את המשמעות שהעותרים ניסו לייחס לעובדה שבחוק הבחירה הישירה, פיזור הכנסת על-ידי ראש הממשלה איננו דומה להתפזרות רגילה. בהתאם לפרשנות זו, הבחירות אמורות להתקיים בחודש חשון של השנה בה מלאו לכנסת ארבע שנים, ובמקרה של הכנסת הנוכחית - בנובמבר 2006.

יו"ר סיעת הליכוד והקואליציה, ח"כ גדעון סער, בירך על החלטתה של דורנר לאמץ את העמדה המשפטית שהוצגה ע"י הליכוד, לפיה הבחירות יתקיימו בנובמבר 2007 - כשמונה חודשים לאחר שימלאו לכנסת הזאת ארבע שנים. זאת, למרות שהבחירות לכנסת הנוכחית הוקדמו בעקבות פיזור הכנסת הקודמת בצו של ראש הממשלה.

סער אומר: " החלטה זו אכן עולה בקנה אחד עם ערכי היסוד של שיטת המשטר, עם תכלית החקיקה ועם כוונת המחוקק".