נחתם ההסכם לאספקת "פאלקון" להודו

בעוד שנתיים תסתיים התקנת המערכות במטוס הראשון. אספקת כל המטוסים תסתיים בעוד 6-5 שנים

התעשייה האווירית (תע"א) חתמה שלשום (ו') על ההסכם הסופי לאספקת שלושה מטוסי ביון והתרעה מדגם "פאלקון" להודו. חוזה האספקה, בהיקף 1.1 מיליארד דולר, הוא הגדול בתולדות התעשיות הבטחוניות בישראל.

מנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, וראש האגף לסיוע וייצוא בטחוני במשרד הביטחון, יוסי בן-חנן, חתמו בניו-דלהי על העסקה, לאחר שהקבינט המדיני-בטחוני אישר אותה בשבוע שעבר.

לדברי קרת, "השלמת העסקה באה לאחר מאמצים רבים, בתחום המדיני, השיווקי וההנדסי. לתע"א ולאלתא יכולות ייחודיות בתחום מטוסי ההתרעה. הקשר בין תע"א והמערכת הבטחונית ההודית מתהדק עתה משמעותית".

מערכות ההתרעה מתוצרת חטיבת אלתא-מערכות, החברה-הבת של התעשייה האווירית, יותקנו על שלושה מטוסי תובלה רוסיים מסוג "איליושין 76", ויכללו מכ"מ, מערכות מודיעין אלקטרוני ותקשורת. משימות המטוסים יהיו מתן התרעה מוקדמת, בקרה אווירית ואיסוף מודיעין אלקטרוני (ELINT).

המטוסים החדשים ייבנו באוזבקיסטאן, ומשם יועברו לרוסיה, ויעברו שינויי מבנה. לאחר מכן יועברו המטוסים לישראל, ויותקנו עליהם מערכות ה"פאלקון". בעוד שנתיים תסתיים התקנת המערכות במטוס הראשון. אספקת שלושת המטוסים תסתיים בעוד 6-5 שנים.

לדברי גורמים בתעשייה האווירית, לאלתא ניסיון רב-שנים בפיתוח טכנולוגיות של מערכות התרעה מוטסות, שיושמו לראשונה ב-1995 בפרוייקט "קונדור", הפועל מאז בשירותו של חיל-האוויר הצ'יליאני.

מערכת ה"פאלקון" מבוססת על מכ"מ שפותח במסגרת פרויקט הלביא. עם ביטול הפרויקט, עבר המכ"מ שינויים, והוצע למכירה למדינות שונות. ה"פאלקון" הראשון נמכר לצבא סין, אולם העסקה טורפדה על-ידי ארצות-הברית. ישראל נאלצה לפרק את המערכות מהמטוס, לאחר שכבר היה מוכן למסירה לסין, ולשלם לה פיצויים.

התעשייה האווירית ניסתה לשווק את ה"פאלקון" גם לאוסטרליה ולטורקיה, אולם למרות שהמערכת נחשבת הטובה מסוגה בעולם, העדיפו שתי המדינות את מערכות ה"איוואקס" האמריקניות. כיום מתמודדת התעשייה האווירית במכרז לאספקת ארבעה מטוסי התראה לצבא דרום-קוריאה, כאשר המתחרה המאיימת עליה במכרז היא שוב בואינג, יצרנית ה"איוואקס".

(על עסקת ה"פאלקון", ראו בהרחבה ב"גלובס הערב").