תשובה: על המדינה להעדיף את ספקי הגז הישראלים על פני ספקים זרים

תשובה לשרון ולפריצקי: תנו הזדמנות ליזמים הישראלים בתחום האנרגיה להשקיע בחיפושי גז ונפט

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, השולטת בשותפות חיפושי הגז הטבעי ים תטיס, אמר היום (ג'), בטקס חגיגי באשדוד לציון תחילת הזרמת הגז הטבעי - משדות הגז של ים תטיס מול חופי אשקלון אל תחנת הכוח אשכול באשדוד - כי יש לתת הזדמנות ליזמים הישראלים בתחום האנרגיה להמשיך ולהשקיע בחיפושי גז ונפט על מנת לגלות תגליות גז טבעי חדשות נוספות.

תשובה היפנה את הדברים אל ראש הממשלה, אריאל שרון, ואל שר התשתיות, יוסף פריצקי, והוסיף: "אני מתחייב בפניכם - אנחנו נצליח למצוא עוד תגליות גז".

כידוע, מתכוונת חברת החשמל לחתום על הסכם לרכישת גז טבעי ממצרים, כספקית שנייה.

הופעה יוצאת דופן

תשובה ממעט להתבטא בשנים האחרונות, והיתה זו הופעה פומבית יוצאת דופן שלו. לדבריו, "רק באמצעות תגליות גז תגיע ישראל לעצמאות בתחום האנרגיה ללא תלות בשכנותיה ויתרה מזו אף תוכל לייצא מוצרי אנרגיה. אנחנו בטוחים שבעידוד ותמיכה של הממשלה, בהפניית משאבים ובהקלה על סיבוכי הבירוקרטיה, יהיו גם יהיו תגליות נוספות שיתרמו להעשרת המדינה ממיסים ומתמלוגים. הדבר גם יביא לחיסכון משמעותי בהוצאת מטבע זר ויצור תנופת תעסוקה אדירה במדינה".

תשובה קרא לאמץ את היוזמה החדשה של הממשלה אשר מציעה פטור ממיסים למשקיעים זרים המוכנים להשקיע בישראל סכום שעולה על 500 מיליון דולר. לדבריו, יש לנתב צעד זה גם לתחום חיפושי הגז והנפט, ההתפלה והתשתיות משום שהדבר יביא לחיזוק הכלכלה ולעצמאות בתחום האנרגיה ללא תלות בגורמים זרים.

"עדיפות לישראלים"

תשובה מציע, כי "עד שיבוא השלום, על מנהיגינו לתת הזדמנות, עידוד ועדיפות ליזמים הישראלים המשלמים מיסים לקופת המדינה לרווחת תושביה".

לדבריו, המדינה צריכה להעדיף את המשקיעים וספקי הגז הישראליים על פני שילוב ספק גז זר. לדבריו, "ברור לי שמדיניות הממשלה צריכה להעדיף אותנו - המשקיעים והספקים הישראלים - שהרי משלמי מיסים אנחנו ובידינו עוד רזרבות גדולות של גז טבעי המיועדות לשוק הישראלי".

לדברי תשובה, ים תטיס מבקשת תנאי התקשרות זהים לספקי הגז הישראלים ולספקים הזרים, אם בכל זאת תהיה התקשרות עם ספקים זרים. "אנחנו לא מבקשים העדפות בגלל עובדת היותנו ישראלים, אבל אנחנו נעמוד בתוקף על כך שעיקרון השיוויוניות ייושם בהקפדה ובהגינות", אמר תשובה. בכך מתח תשובה ביקורת עקיפה על הכוונות לתת למצרים ערבויות בנקאיות בשווי כ-300-200 מיליון דולר, מטעם חברת החשמל או מטעם המדינה בהקשר לאספקת הגז לישראל. ים תטיס לא קיבלה ערבויות כלשהן. תשובה הבטיח כי ימשיך להשקיע למען חיזוק כלכלתה של ישראל.

שותפות ים תטיס השקיעה כחצי מיליארד דולר בפרויקט חיפושי הגז הטבעי מול חופי אשקלון וחתמה על הסכם לאספקת גז לחברת החשמל בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר ל-11 השנים הקרובות.

"קולות מדאיגים"

פריצקי חזר ומתח ביקורת על עיסקת הגז המתוכננת עם מצרים. לדבריו, "אני קורא לנשיא מצרים, חוסני מובארק, לחתום איתנו על הסכם מדיני ראוי כדי שיהיה פרויקט גז טבעי של שלום. הקולות שאני שומע מהפרלמנט המצרי הם קולות מדאיגים מאוד. אנחנו רוצים להיות שותפים עם המצרים,אבל לא בצורה הזו. בוודאי שאנחנו רוצים קודם כל גז כחול לבן ואני מצפה לראות את מפת חיפושי הגז החדשים שמתכננת ים תטיס בים התיכון".

ראש הממשלה, אריאל שרון, ביקש מעובדי חברת החשמל שלא לנקוט בעיצומים ובשביתות בעקבות המו"מ בנושא השינויים המיבניים בחברת החשמל. יצוין, כי עיצומים של עובדי החברה טירפדו במשך כחודש את תחילת הזרמת הגז. לדברי שרון, "גם אני, כאשר הייתי שר התשתיות, חלמתי על גז טבעי כחול לבן, והנה החלומות מתגשמים. היום זו חגיגה ומהפיכה במשק האנרגיה".

צ'אק דייוידסון, יו"ר נובל אנרג'י, השותפה עם דלק בים תטיס אמר כי "אנחנו נהנים לעשות עסקים בארץ ומצפים למצוא עוד שדות גז".

מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, אמר כי עד סוף העשור 60% מכושר ייצור החשמל יהיה מבוסס על גז טבעי.