הוועדה לביקורת המדינה לא תזמן את שרון לדיון בפרשת טננבוים לפני שמבקר המדינה יסיים בדיקתו

נפסלה הצעת המבקר בהקשר לדו"ח הביקורת על מעורבות שרון בהחלטת ממ"י לשינוי ייעוד קרקע חקלאית, בה נאמר ש"האיסור לפעול בניגוד עניינים הוא כלל יסוד במשטר תקין. רה"מ חייב לשמור ולהקפיד ביתר שאת על ההוראות והכללים למניעת ניגוד עניינים"

הוועדה לביקורת המדינה לא תזמן את רה"מ שרון לדיון על נסיבות שבייתו ושחרורו של אלחנן טננבוים לפני שמבקר המדינה יסיים את בדיקת הפרשה, כפי שהודיע בראשית השבוע. יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) החליט על כך אתמול (ג') ונסוג מהחלטה קודמת שלו מהיום הקודם לזמן את שרון לדיון בבקשת חוות דעת מהמבקר אליעזר גולדברג על הפרשה. זאת, לאחר שהמבקר הודיע כבר בראשית השבוע שהוא מתכוון לכלול את הפרשה בלוח העבודה של משרדו.

כהן שינה את דעתו אחרי התייעצות עם גולדברג בתום ישיבת הוועדה, שבה התקבלה החלטה למורת רוחו של המבקר בהקשר לדו"ח הביקורת על מעורבות שרון בהחלטת מנהל מקרקעי ישראל לשינוי ייעודן של קרקעות חקלאיות. המבקר קבע כי שרון נמצא אז בניגוד עניינים מאחר שנחלת הוריו בכפר מל"ל עברה לידי בנו עמרי והיתה אמורה להיות מושפעת מהחלטת המנהל. שרון פעל מאחורי הקלעים בניגוד להנחיה מפורשת של המבקר, אולם נציגיו בוועדה טענו אחר כך בשמו כי לא היה קשר בין הנחלה להחלטת המנהל.

אתמול סיכמה הוועדה את החלטותיה לגבי מספר דו"חות של הביקורת, אך לגבי הדו"ח הנ"ל לא הצליחה לגייס רוב לסיכום שגיבש היו"ר כהן בתמיכת גולדברג, אשר מציין את חלקו של שרון בפרשה. במקומה התקבל ברוב קולות נציגי הקואליציה נוסח כללי שהציע ח"כ רוני בר-און (ליכוד), שלא מזכיר את רה"מ.

הסיכום הבלתי צפוי גרם מורת רוח לגולדברג וכהן. המבקר טען שהוא מעקר את דו"ח הביקורת, שלא היה אמפירי אלא התייחס במפורש למבוקר מסוים, במקרה זה רה"מ. כהן טען נגד הניסיון להאפיל בהחלטה פוליטית על ביקורת מקצועית של מבקר המדינה. הוא אמר שישקול לקיים הצבעה חוזרת על נוסחי הסיכום בשבוע הבא.

בהצעה שנפסלה נאמר ש"האיסור לפעול במצב של ניגוד עניינים הוא כלל יסוד במשטר תקין ונורמה ציבורית ומשפטית מחייבת. הוועדה סבורה כי על כל איש ציבור, קל וחומר רה"מ, חובה להימנע מלעמוד במצב של חשש לניגוד עניינים, כנאמן של הציבור. הוועדה סבורה כי רה"מ חייב לשמור ולהקפיד ביתר שאת על ההוראות והכללים למניעת ניגוד עניינים. עיני הציבור נשואות לראש הפירמידה השלטונית ולכן הוא חייב לתת דוגמא אישית בשמירה על מנהל תקין".

בסיכום החלופי שהתקבל לפי הצעת בר-און נאמר רק כי "הוועדה רשמה לפניה את ממצאי מבקר המדינה וסבורה שיש לעשות לתיקון הליקויים שנמצאו בביקורת. הכנסת מחליטה שעל כל עובדי הציבור ונבחריו חלה החובה להקפיד על האיסור לפעול במצב של ניגוד עניינים ולנהוג בשקיפות מלאה. הוועדה סבורה שיש מקום לבחון את עדכון הכללים למניעת ניגוד עניינים בפעילות שרי הממשלה, וגם להסדיר כללים למניעת ניגוד עניינים של חברי הכנסת".

ח"כ אופיר פינס (עבודה), מרכז האופוזיציה בוועדת הביקורת, האשים את הליכוד ב"מעשה בריונות פוליטית" כדי לחלץ את שרון בשכתוב הביקורת וההיסטוריה נגדו. בר-און הגיב שדווקא בהצעת הסיכום של יו"ר הוועדה היו קביעות פוליטיות ותכליתה היתה לנזוף ברה"מ.