אושרה הפעלת בנק הדואר במסגרת חברה-בת של חברת הדואר הממשלתית

סוכמה הפיכת רשות הדואר לחברה: המעסיק הרשמי של עובדי הבנק תישאר חברת הדואר

בנק הדואר יפעל במסגרת חברה בת של חברת הדואר הממשלתית, לאחר שתוקם, אולם המעסיק הרשמי של עובדי הבנק תישאר חברת הדואר. עקרונות אלה אושרו אתמול (ד') בוועדת הכלכלה לגבי מעמדו החדש של בנק הדואר, לאחר הפיכת הרשות לחברה ממשלתית.

העקרונות סוכמו בין הרשות למשרדי המשפטים והאוצר ערב אישורו הסופי של חוק הדואר במליאת הכנסת, בקריאה שנייה ושלישית. סעיפי החוק נכללו במקור בחוק ההסדרים, אך פוצלו ממנו לאישור נפרד בגלל קשיי המעבר מהמעמד של שות, בעיקר לגבי שמירת זכויות העובדים.

הסדרת מעמדו המשפטי של בנק הדואר היתה השלב האחרון שמאפשר את קבלת החוק והפיכת רשות הדואר לחברה ממשלתית. במסגרת העקרונות הנוגעים למעמד בנק הדואר נקבע היום, כי החברה הבת לא תעסיק עובדים ולא תצבור רווחים. היא תעסוק בקבלה והעברת כספים בלבד, כאשר יתר הפעולות יבוצעו באמצעות חברת הדואר החדשה, שתהיה גם המעסיק של עובדי הבנק. כמו כן נקבע, כי לא ניתן יהיה למשכן או להעביר לאחרים את מניות החברה הבת.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שלום שמחון (עבודה), אמר עם זאת, כי לא יעלה לאישור סופי את החוק אלא בתנאי שהסכם הפנסיה עם עובדי רשות הדואר ייחתם לשביעות רצונם. שמחון הביעו מורת רוח נוכח העובדה שהממשלה דחקה בו לסיים את החקיקה בהבטחה שזכויות העובדים יוסדרו. הוא אמר, כי העניין טרם נסגר סופית.

המשנה לנגיד בנק ישראל, פרופ' אביה ספיבק, ציין בוועדה, כי אישור חוק הדואר יצריך תיקונים בחוק בנק ישראל, שיאפשרו לחברה הבת של בנק הדואר לפתוח חשבון בבנק הממלכתי, בדומה ליתר הבנקים המסחריים. לפיכך הציע ספיבק לקבל תיקונים נוספים, כגון מתן היתר לנגיד להרשות למי שאיננו הממשלה או תאגיד בנקאי המנהל חשבון בבנק ישראל, ובנוסף יורשה הנגיד לקבוע תנאים לניהול החשבון, לרבות גביית עמלות ניהול ועמלות אחרות.

בדיון המסכם בוועדה עלתה סוגיית כספי הריבית, שעד כה קיבל בנק הדואר מהחשב הכללי בתמורה לשירותים שהוא מעניק לציבור. נציגי בנק ישראל טענו, כי בהפיכת בנק הדואר לחברה בת ממשלתית, המדינה איננה מחויבת עוד להעביר את כספי הריבית לחשב הכללי עבור רשות הדואר.

לדברי ספיבק, בנק ישראל מעביר כיום כספים לחשב הכללי, שמעביר אותם לבנק הדואר, בהיותו חלק מרשות ממשלתית. לעומת זאת, דרש מנכ"ל רשות הדואר, יוסי שלי, כי הכספים ימשיכו להיות משולמים לחברת הדואר החדשה עבור פעילות בנק הדואר. שלי אמר, כי ללא קשר לתיקוני החקיקה ולשינוי המעמד המשפטי של בנק הדואר, הרשות או החברה הממשלתית בלבושה החדש לא יכולה ולא תוכל לוותר על הכנסה של 20 מיליון שקל בשנה.

הדיון נפתח בשאלות הנוגעות להסכם עם סוכני הדואר ומעמדם בחברה החדשה. על דעת כל הצדדים סוכם, כי בשבוע הבא יגיש שמחון הצעת פשרה לפתרון הסוגיות השנויות במחלוקת בין הרשות לסוכנים. ההצעה תובא לפני הנציגים ועורכי הדין של הצדדים, בכוונה להשיג הסכם בתוך שבוע. שמחון וחבר הוועדה ח"כ אילן ליבוביץ (שינוי) ישתתפו בפגישות, ויתנו שירותי תיווך לצדדים במידה שיתבקשו.

הסוגיות השנויות במחלוקת בין רשות הדואר לסוכנים נוגעות למספר הסוכנויות שייסגרו ולסכומי העמלות שיקבלו הסוכנים. הרשות מעוניינת לסגור 60 סוכנויות, והסוכנים מוכנים להסתפק רק בסגירת 30 בלבד. הרשות מבקשת לקצץ את סכום העמלות בסך כולל של 8 מיליון שקל בשנה, והסוכנים מוכנים לסבול רק קיצוץ של 4 מיליון שקל.