התאחדות התעשיינים: בשלוש השנים האחרונות פוטרו 9% מהמועסקים במפעלים

מנכ"ל ההתאחדות מעריך כי שנת 2004 תהיה רעה פחות לתעשייה אך לא יהיה די בכך כדי לפתור את בעיית האבטלה

בשלוש השנים האחרונות פוטרו כ-39,000 עובדים בתעשייה,9% מהמועסקים. כמו כן, בתקופה זו נסגרו כ-9,100 מפעלים ובתי מלאכה, בעיקר קטנים מאוד המעסיקים עד 50 עובדים כל אחד. כך עולה מתמונת מצב על התעשייה הישראלית שערכו כלכלני התאחדות התעשיינים.

בתעשייה מועסקים כיום כ-340 אלף עובדים.

יורם בליזובסקי, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, מוסיף, כי בשנים 2001 - 2003 נסוגה תפוקת התעשייה בשיעור מצטבר של 7% וחלה ירידה מצטברת של 10.5% בשעות העבודה בתעשייה. כמו כן, בשנים אלו חלה נסיגה מצטברת של 31% בהשקעות בתעשייה. לטענת בליזובסקי, תופעה זו עלולה לפגוע בכושר התחרות והחדשנות של התעשייה הישראלית בשנים הבאות.

בליזובסקי מעריך, כי כל הסימנים מעידים ששנת 2004 תהיה טובה יותר לתעשייה, בשל הסימנים להתאוששות בכלכלה העולמית, ובמיוחד בארה"ב, הסמנים להתעוררות בביקושים המקומיים, מצב בטחוני טוב יחסית, קבלת הערבויות מארה"ב והתייעלות התעשייה. עם זאת, לדבריו לא יהיה בכך מספיק כדי לפתור את בעיית האבטלה.

על רקע המיתון הקשה, אומר בליזובסקי, עברה התעשייה בשלוש השנים האחרונות מספר תהליכי התייעלות, ביניהם, כאמור, פיטורי עובדים, צמצמום שעות עבודה והורדת שכר. כן עברה התעשייה צמצום בהוצאות מחוללות צמיחה, כגון השקעה במכונות וציוד, במו"פ ובהוצאות השיווק. זאת, לצד מיזוגים, רכישות והעברת קווי יצור לחו"ל. תהליכים אלו אפשרו, להערכתו, את השיפור בפריון, והביאו לשיפור ברווחיות החברות, בנוסף, הם מעמדים אותן בעמדת זינוק טובה לפרוץ קדימה ולהתחיל בצמיחה.