בג"ץ ביטל את דרישת דורנר ופטר את המדינה מהחובה להגדיר מהו "קיום בכבוד"

עם זאת, תובע מהמדינה לנמק מדוע לא יבוטל הקיצוץ בגימלאות הבטחת הכנסה

בג"ץ, בהרכב השופטים אהרון ברק, אליהו מצא ומישאל חשין, הוציא היום (ג`) צו על תנאי, המורה למדינה לנמק בתוך 45 יום מדוע לא יבוטל הסעיף בחוק ההסדרים, המקצץ בגמלאות הבטחת ההכנסה.

במסגרת זו ביטל בג"ץ את הצו על תנאי שהוצא לפני כמה שבועות, בדיון בהרכב שופטים אחר, שכלל את דליה דורנר, סלים ג`ובראן ואסתר חיות. הצו על תנאי הקודם הורה למדינה להגדיר מהו הסטנדרט לקיום בכבוד.

הדיון היום בעתירות עמותת מחויבות לשלום וצדק חברתי, האגודה לזכויות האזרח והתנועה למלחמה בעוני, התקיים בפני הרכב חדש של שופטים בעקבות פרישתה של דורנר ומינויים לעליון של ג`ובראן וחיות.

יצוין, כי העתירה המקורית התייחסה לבקשה לבטל את הסעיף בחוק ההסדרים, שקיצץ את קצבאות הבטחת הכנסה ב-20%-30%. בדיון הקודם התרכזו השופטים בראשות דורנר בניסיון להגדיר מהו סטנדרט מינימלי לקיום בכבוד. הוצאת הצו עוררה סערה פוליטית.

בדיון היום ציין ב"כ העותרים, עו"ד אביגדור פלדמן, כי למרות שהוצא צו על תנאי ביחס לקיום מינימלי בכבוד, לא הוצא צו על תנאי בבקשה העיקרית. פלדמן ביקש לחזור לדיון בנושא העיקרי - ביטול הסעיף בחוק ההסדרים.

ב"כ הפרקליטות, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה עו"ד אסנת מנדל, ציינה, כי בג"ץ החליט לדון בעניין הסטנדרט.

לקראת תום הדיון הסכימו הצדדים לזנוח את עניין הגדרת הסטנדרט הכמותי. וזאת, לאחר שברק אמר לפלדמן: "לדעתי, התוספת שבצו על תנאי שיצא בעניינו אינו הבעיה העיקרית, ולכאורה תשובת המדינה בעניין הקיום בכבוד היא תשובה חזקה. לא על המסלול הזה תהיה תפארתכם". לדברי פלדמן, העותרים נותבו למסלול שלא רצו בו.

לדברי ברק, בג"ץ יתייחס לסוגיית הסטנדרט לקיום המינימלי, אבל במסגרת העתירה הכללית, מבלי להפוך סוגייה זו לנושא המרכזי, "אחרת ידשדש בג"ץ בזה עוד שנה נוספת". ברק הודיע, כי ישקול להרחיב את הרכב השופטים הדן בעתירה.