ארז טל עוזב את ערוץ 10: החוזה שלו "גדול על הערוץ"

קיבל מקדמה של 1.33 מיליון ד' על החוזה בערוץ 10, וככל הידוע יקבל בנוסף מאות אלפי ד' כקנס ששילם הערוץ על ביטול החוזה עמו; בערוץ 2 מחכים לו בזרועות פתוחות

ארז טל לא ישדר בערוץ 10, והוא צפוי לחזור לערוץ 2. החוזה של טל עם ערוץ 10 בוטל בשל קשיי המשקיעים החדשים בערוץ 10 לעמוד בעלות הגבוהה של החוזה שמוערך בכ-5 מיליון דולר.

כפי שפורסם ב"גלובס", טל כבר קיבל מקדמה על החוזה בערוץ 10 של 1.33 מיליון דולר, וככל הידוע יקבל עתה בנוסף מאות אלפי דולר כקנס ששילם הערוץ על ביטול החוזה. שני הצדדים ציינו כי סיום החוזה נעשה בהסכמה וברוח טובה.

משמעות הדבר היא כי כל תקציב ערוץ 10 יעבור עתה קיצוץ משמעותי.

מבחינת העתיד, האופציה הברורה לטל היא לחזור לערוץ 2. אחת האפשרויות עתה היא כי הוא יצטרף לחברה ממוזגת שתכלול את רשת וטלעד, אשר ייתכן כי יבצעו את המיזוג ביניהן עוד לפני המכרז, זאת בעקבות קבלת אישור הממונה על ההגבלים להחליף מסמכים ונתונים ביניהן. דבר זה יאפשר לו למצות את השאיפה לשדר יותר מתוכנית אחת או שתיים, שאיפה אותה ביקש לממש בערוץ 10. מיזוג של רשת וטלעד יקנה לו 5 ימי שידור בשבוע ומרחב רחב לפעולה.

אופציה נוספת היא, כי טל ישוב לחדש את החוזה שלו עם קשת, שגם היא, כך נודע, מגששת שוב בניסיון להתמזג עם אחת הזכיינות הנותרות. בכל מקרה, שלוש זכייני ערוץ 2 כבר ניהלו שיחות עם טל במהלך החודשים האחרונים.

לגבי מעבר לערוץ 2 אמר טל היום "אני מניח שאשתלב בערוץ 2, אבל איך ומה אוכל להגיד בימים הקרובים".

מקשת נמסר, כי כרגע משהותר החוזה של טל - קשת תחזור לקיים איתו דיאלוג. מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן, אמר כי "טל הוא כשרון גדול, ואין ספק שכל תחנת טלוויזיה היתה שמחה שהיה נמנה על כוכביה, ואני לא מוציא אותנו מכלל זה, נשמח וייראה לנו לכבוד לדבר איתו ולמצוא דרך לשלבו במסך".

החוזה של טל עם ערוץ 10 נחתם בדצמבר 2002, והוא אמור היה להתחיל לשדר ביולי האחרון. לצורך כך, קוצרה העונה האחרונה של "רק בישראל" בערוץ 2 בכ-7 תוכניות, והוא החל בעבודה מאומצת של פיתוח תוכניות לערוץ 10, אולם באפריל 2003 נכנס הערוץ להקפאת הליכים, והחוזה הוקפא.

ביטול החוזה נחתם אמש (ב') בשעה 23:00 בלילה, וזאת לאחר מגעים תכופים שהיו בימים האחרונים בין עו"ד הלל סומר, שמייצג את טל, נציגו של רון לאודר, ג'ק שוסטר, נציגו של יוסי מימן, ליאו מלמוד, ושלמה בן-צבי.

יש לציין כי עו"ד סומר מייצג את בן-צבי בכל נושא ההשקעה של בן-צבי בערוץ 10, אולם בין הצדדים נקבע כי בכל הנוגע לחוזה של ארז טל מול ערוץ 10 (ומול כל ערוץ אחר) מקבל טל קדימות, ועו"ד סומר מייצג רק אותו. עו"ד סומר ציין כי הדבר נעשה בשקיפות מלאה.

בכל מקרה, המגעים לגבי חוזהו של טל נעשו בחודשים האחרונים ברמות שונות של אינטנסיביות. בשבוע האחרון, לאחר הקלוזינג של ההשקעה, וגם בעקבות פרסום כתבה בנושא זה ב"גלובס" נכנסו הצדדים למו"מ מואץ, אם כי בשלב זה נעשו הדברים מעל ראשיהם, וללא מעורבותם של מנהלי הערוץ, המנכ"ל מודי פרידמן ומנהל התוכניות, גיא זהר.

בעלי ערוץ 10 הציעו לטל כי ישנה, ובעיקר יוזיל בצורה משמעותית, את הפורמט של התוכניות שהוא מפתח על מנת שהערוץ יוכל לשאת אותן. זאת מתוך אסטרטגיה כי ערוץ 10 בתצורתו החדשה ישנה כיוון ולא ינסה להתחרות בכל מחיר ובכל הכוח בערוץ 2 (אסטרטגיה שהביאה בזמנו את בעלי הערוץ, יוסי מימן, להשיג בכל מחיר את טל) - ויעבור לבנייה של ערוץ קטן שפונה לקהל מצומצם בהרבה.

לשם השוואה, עלות תוכנית בודדת של "ארץ נהדרת", תוכנית העוגן של קשת בערוץ 2 עולה כ-100 אלף דולר. "רק בישראל" של טל עמדה על כ-90 אלף דולר, זאת לעומת עלות תוכניתו של יאיר ניצני בערוץ 10 "אחורי החדשות" שמגיעה לכ-15 אלף דולר בלבד.

גם עם טל דובר על תוכניות אולפן קטנות, שישודרו מהאולפן של ערוץ 10 בבניין הוורד בגבעתיים, שמשמש את חברת החדשות, ועל אופציות נוספות של פריסת התוכניות על פני שעות רבות יותר על מנת להוזיל את החוזה. אולם טל, שעיקר תהילתו המקצועית היא בפורמטים גדולים ומושקעים הסכים עד גבול מסויים, כולל לרצועה יומית, אולם סירב להגיע לרמה של תוכניות דלות-תקציב.

עוד נודע כי בן-צבי אף הביע הסתייגות מסויימת מז'אנר תוכניות הבידור של טל.

בשלב זה היה כבר ברור כי על ערוץ 10 לשחרר את החוזה והדיונים עסקו רק ברמות הפיצוי שיקבל טל. יצויין כי החוזה של טל עם ערוץ 10 כלל מנגנון מוסכם של פיצוי בגין ביטול או הפרה, שטל יכול היה לממש, אולם כל הצדדים הבינו שכדאי יהיה יותר להפרד בהסכמה, כאשר טל יקבל פיצוי בגין הפרת החוזה ובגין העדרותו מהמסך.

ארז טל אמר היום ל"גלובס" כי "למרות שיש לי חוזה מצויין חתום ומחייב לא נראה לי נכון להכריח את הערוץ לקיים אותו. בגלל פרודקשן-ווליו גבוה התוכניות שלי הן תוכניות יקרות, אבל כשהסבירו לי שיש קושי במציאת תקציבים - הסכמתי לוותר על החוזה גם אם זה כרוך בהפסד של הכנסה מובטחת. בערוץ 10 יש אנשים מצויינים אני חושב ומקווה שהוא יכול להצליח גם בלעדי", אמר טל.

דוברו של בן צבי מסר כי "טל ובעלי המניות של ערוץ 10 הגיעו להסכמה לפיה טל יוותר על מימוש החוזה איתו ויהיה חופשי לשדר בכל ערוץ שיבחר. במקביל סוכם שטל יגיש לערוץ רעיונות לתוכניות חדשות ויקיים מספר פגישות ייעוץ אישיות עם ניר למפרט, המנכ"ל המיועד של ערוץ 10, בשלושת חודשי עבודתו הראשונים. צעד זה נעשה לאחר דיונים שנועדו לסייע לערוץ להתמודד עם היקפו התקציבי הגדול של החוזה.

מערוץ 10 נמסר: "נשיא ערוץ 10 בן צבי מביע את הערכתו לכישוריו של המקצועיים של ארז טל וישמח על שיתופי פעולה בעתיד עם ארז טל".