שטרום: מתקיים לכאורה קרטל בין שתי חברות לאספקת מונים ממוחשבים למוניות

לדבריו, ההסדר הוא באישור המפקח על התעבורה במשרד התחבורה; החברות נתבקשו להגיע למחיר מוסכם

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, קבע שמתקיים לכאורה הסדר כובל (קרטל) בין שתי חברות לאספקת מונים ממוחשבים למוניות, כשהן פועלות באישור המפקח על התעבורה במשרד התחבורה.

שטרום קובע זאת בחוות דעת שהכין לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שלום שמחון (עבודה). חוות הדעת מאשרת את חשדותיו של שמחון, כי השוק נשלט בידי שתי החברות ובעלי המוניות אינם נהנים ממחירים תחרותיים.

לטענתו, בגלל חשדות אלה הוא עיכב את אישור התקנות הנוגעות לשדרוג המונים, וביקש את התערבות הממונה על ההגבלים.

בדיקת הממונה העלתה כי המפקח על התעבורה, בתוקף היותו הרשות המוסמכת, שלח את החברות להידבר ביניהן ולהגיע למחיר מוסכם. זאת בניגוד לדברי שר התחבורה אביגדור ליברמן בוועדת הכלכלה כי הוא מוכן לאשר לכל גורם המשווק מונים למוניות להיכנס לתחום.

שטרום מצא כי בפועל, הכניסה לתחום המוניות תהיה קשה למתחרים נוספים עקב חסמי הכניסה הגבוהים שנוצרו בענף.

בדיקתו העלתה, כי החברות (מוניטקס, וא.ד. אלקטרוניקס) מורשות מטעם המפקח לעסוק בהתקנה ובאחזקה של המונים.

הבעיה נחשפה כאשר משרד התחבורה הביא לאישור ועדת הכלכלה את התקנות שחייבו את נהגי מוניות שעובדים בנסיעות ספיישל, להתקין במונה מפתח אלקטרוני שיאפשר את זיהויים.

הממונה קבע כי הוספת המפתח כובלת את בעלי המוניות והנהגים לשתי החברות המורשות. לדבריו, בהעדר תחרות ממשית ביניהן ובהעדר חלופה, קיימת אפשרות שהן יגבו עבור הוספת המפתח מחירים שאינם תחרותיים.

שטרום הסתפק בהנחיית שר התחבורה לפקח על מחיר הוספת המפתח למונה על פי סמכותו.

דרור שטרום. שדרוג מונים