נתניהו: רוב הציבור עדיין לא חש את זה, אבל אנחנו מצויים בצמיחה מתונה

שר האוצר, בנאום שרובו מדיני: "אסור לנו לצאת פראיירים מהמהלך, כלומר טרור בתמורה לנסיגה"

"אין נסיגה בלי תמורה הולמת", כך אמר היום שר האוצר בנימין נתניהו באסיפה השנתית של איגוד לשכות המסחר. לדברי נתניהו, את תוכנית התנתקות יש לעשות רק במידה ויתממשו מספר תנאים מרכזיים. בנוסף התייחס בקצרה שר האוצר לנושא הכלכלי ומסר כי למרות שרוב הציבור עדיין לא חש בכך, המשק נמצא בתהליך צמיחה מתון.

נתניהו ציין שלושה תנאים הכרחיים לשם מימוש תוכנית ההתנתקות: סידורי בטחון וחופש פעולה בטחוני במסגרתם ישראל תשלוט על כל המעברים הבינלאומיים הן היבשתיים, הן האוויריים והן הימיים על מנת למנוע גבולות פרוצים שיאפשרו הזרמת כוחות ואמל"ח. תנאי שני לדבריו, הוא השלמת גדר הבטחון ביו"ש שתכלול את כביש ירושלים-ת"א-מודיעין (כביש מספר 443) גוש אריאל וגוש עציון וכן מעלה אדומים. לדברי נתניהו לצורך השלמת גדר הבטחון אין מיגבלות תקציביות. ולבסוף, נתניהו ציין כי יש לקבל התנגדות אמריקנית מפורשת ופומבית לזכות השיבה שפירושה השמדת ישראל.

"צריך להבהיר לטרוריסטים שלעולם לא יוכלו לממש את חלומם להשמיד את ישראל ולכן הכרחי ללוות את עזיבת עזה בהבנה אמריקנית ולהבהיר שלעולם לא תהיה זכות שיבה. צריך לעקור מהשורש את הפנטזיה הזו כי היא מתדלקת את הטרור. שלושת התנאים הבסיסיים האלה הם חבילה אחת. אי אפשר להעביר תנאי אחד או שניים. צריך את כל השלושה. גם אי אפשר למסמס או לרכך תנאים אלה. אם שלושת התנאים לא יתקיימו לא אתמוך ביוזמה ואם כן יתקיימו אשקול את היוזמה באופן חיובי".

שר האוצר הדגיש: "אסור לנו לצאת פראיירים מהמהלך, כלומר טרור בתמורה לנסיגה. ישראל לא יכולה להיראות כמי שמתקפלת תחת אש ומעניקה פרס לטרור. אם המהלך שיזם ראש הממשלה ייעשה באופן שגוי הוא יסכן את עתידנו. אך אם ייעשה כראוי, ניתן יהיה לענות על הסכנות והמפתח כמו בכלכלה הוא להתלכד סביב הדברים הנכונים".

עוד אמר נתניהו כי הנסיגה היא מהלך קשה וטראומתי של פינוי ישובים.

"פינוי ללא הסכם תחת טרור זה לפחות מהלך בעייתי. רבים מאיתנו חשבו שפינוי ישובים היה צריך לעלות כנושא רק במסגרת הסדר קבע ומול פרטנר ואחרים חשבו שאולי ניתן היה לצאת עם היוזמה אבל ראוי היה לתאם אותה תחילה עם ממשלת ארה"ב ולהתנות את פרסומה בקבלת בטחונות מתאימים מצד האמריקנים. כך או כך שיקולים אלה מאחורינו. לא הייתי יוזם מהלך זה אבל הוא כבר יצא לדרך".

נתניהו הוסיף, כי "ראש הממשלה הכריז על המהלך בפומבי ולכן היוזמה שלפנינו היא עובדה קיימת, והאפשרויות הן או לקבל אותה כפי שהיא או לדחות אותה עקב סיכוניה ומחיריה עד להשגת פרטנר, או להסכים לה ורק אם נחזק את היוזמה בבטחונות ראויים".

נתניהו סיכם את הנושא המדיני ואמר, כי "ראש הממשלה ייצא בקרוב לוושינגטון. לדעתי הנכון הוא לתת לו הזדמנות לצאת ולחזור עם התמורות החיוניות והנדרשות". עוד לדברי נתניהו מדינת ישראל צריכה לתת את הדעת לסכנה המוחשית שהטרור יגבר במהלך פינוי ישובים. "הטרור מתעצם שהוא משיג הצלחות כך למשל הנסיגה הסובייטית מאבגניסטן הולידה את אל-קאעידה. וכך גם אני חושש שההחלטה של הממשלה החדשה בספרד להוציא את כוחותיה מעיראק עלול לתרום אף הוא להגברת הטרור באירופה לכן אני חושש שצעד חד צדדי מעזה יגביר באותו אופן את הטרור. הם יקבלו שטח נרחב ורצוף יותר לפעולותיהם דבר שיחזק את המוטיבציה שלהם. אי אפשר לשקול נסיגה כלשהיא בלי לתת מענה מספק לסכנות אלה ועל כן יש להשיג שלושה תנאים הכרחיים.

בנושא הכלכלי אמר שר האוצר, כי "רוב הציבור עדיין לא חש את זה, אבל אנחנו בצמיחה מתונה שנובעת ממספר צעדים כמו פתיחת מונופולים, רפורמה בפנסיה, קיצוץ בקיצבאות ועוד". עוד הוסיף נתניהו כי "יתכן שיתאפשר להוריד בזמן הקרוב, על פי תוכנית רב שנתית, את מיסוי החברות". לדבריו, "אנו עדיין במצב של נטל מס כבד אולם, ככל שמורידים את שיעור המס תקבולי המס גדולים יותר".