אושרו התקנות שיאפשרו הפעלת חוק שירות נתוני אשראי; בתוקף מאוגוסט

חברות נתוני האשראי ישלמו לבנקים מיליון שקל ויספקו מידע שלילי ומידע חיובי תוך הגבלות

ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') את התקנות שיאפשרו את הפעלת חוק שירות נתוני אשראי. החוק מסדיר את פעולת הגורמים העסקיים אשר ייכנסו לשוק ההון ויספקו בתשלום נתונים על יכולת הפירעון של מבקשי אשראי.

התקנות אושרו לאחר שסוכם, כי חברות נתוני האשראי ישלמו לבנקים מיליון שקל בתמורה לנתונים שיעבירו למערכת המידע, אשר תוקם לשירות חברות נתוני האשראי. את הסכום קבעה ועדת משנה, שבה ישבו הח"כים דוד טל (עם אחד) ואילן לייבוביץ (שינוי).

החוק ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט. הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אמר, כי החוק ייצור שוק חדש. לדבריו, מבחנו האמיתי של השוק יהיה בעוד שנה וחצי, כאשר יתברר אלו גורמים חדשים נכנסו לשוק, ואם אכן יש זרימת מידע מהגופים אשר אמורים לספק אותו.

חברות נתוני האשראי יספקו שני סוגי מידע: מידע שלילי על פושטי רגל או על עסקים בפירוק שהגיעו להוצאה לפועל, וכן על בעלי חשבונות חסומים ומוגבלים על-ידי בנק ישראל, לאחר שצברו מספר צ'קים ללא כיסוי. מידע זה יתקבל ממקורות גלויים של משרד המשפטים ובנק ישראל.

בנוסף, במהלך הכנת החוק הוחלט לאפשר לחברות לספק מידע חיובי על לקוחות שעומדים בפירעון האשראי. אולם, כדי שלא לפגוע בצנעת הפרט או לאפשר לחברות נתוני האשראי לעשות שימוש מסחרי בנתונים החיוביים - הוחלט להגביל את מסירת המידע החיובי רק למי שנצבר לגביו מידע שלילי לשם האיזון, או לאחר קבלת היתר מראש של בעל החשבון.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון, אמר, כי הוא רואה בחוק חלק ממאמץ כולל של הוועדה להגברת התחרות בתחום האשראי ולהגנת צרכני הבנקים. כך למשל, לקוחות שעומדים בפירעון ההלוואות יוכלו ליהנות מתנאים מועדפים.

לדברי שמחון, הדבר יאפשר יצירת שוק משוכלל יותר, שבו לקוחות הבנקים שעומדים בהחזרי ההלוואות לא יסבלו עוד בגלל הנזקים שגורמים אלה אשר באופן קבוע אינם עומדים בתנאי האשראי. בנוסף, החוק אמור להגדיל את מקורות האשראי שניתן היום רק על-ידי הבנקים. שמחון ציין, כי אישור התקנות גם יגביר את התחרות על מתן האשראי לצרכנים.

ח"כ דוד טל אמר, כי החוק יפתח חסימות ויוריד מחירים בתחום האשראי, אם תהיה תחרות אמיתית לטובת הצרכן. טל הדגיש, כי הוועדה תעקוב אחר יישום החוק, ואם יתברר שנגרמו עוולות לצד כלשהו - היא תפעל לתיקונו לאלתר.