פרודי: האיחוד האירופי אינו מצליח ליישם את תוכניתו השאפתנית להשתוות לעוצמה הכלכלית של ארה"ב ויפן

נשיא הוועדה האירופית אמר כי בין הכשלונות היתה אי עמידה בהתחייבות להעלות את תקציב המחקר והפיתוח ל-3 אחוז מהתוצר הלאומי הגולמי

"האיחוד האירופי אינו מצליח ליישם את תוכניתו השאפתנית להשתוות לעוצמה הכלכלית של ארה"ב ויפן", כך הזהיר היום (רביעי) נשיא הוועדה האירופית רומנו פרודי.

"העובדה היא שאנחנו פשוט לא נעמוד בכך", אמר פרודי בדברים לעיתונאים, לפני ועידת הפיסגה של הגוש, שמטרתה המקורית היתה בעיקר להתמקד בעיקר בכלכלה אך כעת היא תעסוק במאבק בטרור בעקבות הפיגועים הקטלניים ברכבות במדריד.

מנהיגי האיחוד האירופי הכריזו במארס 2000 בליסבון על תוכנית לעשר שנים, לשינוי הגוש ולהפיכתו לאיזור התחרותי ביותר בעולם כדי שיקדים גם את ארה"ב ואת יפן. אך פרודי אמר ביום רביעי, כי המדינות החברות בגוש לא עמדו במשימה ולא ביצעו את רוב המטרות שעליהן הוסכם בליסבון.

הוא ציין כי בין הכשלונות היתה אי עמידה בהתחייבות להעלות את תקציב המחקר והפיתוח ל-3 אחוז מהתוצר הלאומי הגולמי. "זה פשוט לא נעשה", הדגיש בסארקזם.

לדבריו, אין טעם לקבוע מטרות אם למדינות החברות אין רצון להשיג מטרות אלה.

בין המטרות שהוצבו בליסבון היו ליבראליזציה של טכנולוגיית המידע (IT), חיזוק מיגזר השירותים וביצוע רפורמות בשוק העבודה.

דו"ח של הנשיאות האירופית, שהתפרסם בתחילת השנה, נקב בשמותיהן של צרפת, גרמניה ובלגיה כמדינות הפועלות באיטיות הגדולה ביותר ליישום החלטות ליסבון.