הדיון על תקן החניה נדחה במספר שנים עקב לחץ ראשי הרשויות

יתקיים עוד 5 שנים או 3 שנים מיום הפעלת הרכבת הקלה * הרשויות במחוז ת"א טענו: הפחתת מספר מקומות החניה תחליש את המחוז

הוועדה המחוזית ת"א, החליטה בשבוע שעבר, כי הדיון בתקני החנייה החדשים למחוז ת"א יידחה במספר שנים. בכך למעשה נסתם הגולל על תקן החניה החדש המצוי בדיונים במערכות התכנון זה מספר שנים.

ההחלטה קובעת, כי הדיון בתקן החניה יתקיים עוד חמש שנים או כעבור שלוש שנים מיום התחלת הפעלת מערכת הסעת ההמונים (הקו האדום של הרכבת הקלה - ש.ק), המוקדם מביניהם, זאת במקביל לקצב ותכנון הסעת ההמונים.

לוועדה המחוזית הוצע להפחית את תקן החניה כבר עכשיו בפרויקטים לאורך צירים המתוכננים להסעת המונים, במקביל לאישור תוכניות בנייה באחוזים גבוהים מהנהוג כיום. לוועדה הוצע לאמץ את התקן החדש שלוש שנים לפני המועד המשוער של הפעלת הרכבת הקלה.

עוד הוצע לדרוש מהמועצה הארצית להחיל את התקן החדש גם במחוזות האחרים, כדי למנוע תחרות של תל-אביב ושכנותיה עם ערי ויישובי איזור המרכז.

תקן החנייה החדש מהווה מהפכה במדיניות החניה. מדובר למעשה בהקטנה חדה במספר מקומות החניה בבנייני משרדים ובמרכזים מסחריים.

עד עתה היו חייבים היזמים לבנות לפחות מקום חנייה אחד על כל 40 מ"ר משרד או מסחר. השינוי הוא כי בטווח הקצר תבנה עד חניה אחת על כל 120 מ"ר משרד או מסחר, ובעתיד, עם פיתוח ההסעה ההמונית, מקום חנייה אחד על כל 300 מ"ר משרדים או מסחר.

הרעיון מאחורי המהפך הוא, שיש להגביל כניסת רכב פרטי לעיר ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית לסוגיה.

התקנות החדשות אמורות לחול רק על תב"ע חדשות, שלא אושרו עד החלת התקן, ורק על נכסים מניבים שייבנו בקרבת נתיבי תחבורה ציבורית. ההגבלה גם תהיה מדורגת - בניין קרוב יותר לכביש ראשי או לתחנת רכבת יוכל לבנות פחות חניות, ולהיפך.

על-פי הערכות בשוק, הפגיעה תהיה בעיקר בבנייני המשרדים החדשים המתוכננים לאורך שדרות רוטשילד בת"א, וכן במרכז עסקים ראשי (מע"ר) המתוכנן בדרך יפו.

הוועדה קיבלה בהחלטתה את דרישתם של ראשי הרשויות במחוז שתבעו לא לקבל החלטה בשלב זה, מאחר ולטענתם, יישום תקן החניה עשוי לפגוע מהותית בכדאיות כניסה לפרויקטים במחוז ובריחת יזמים לפריפריה.

ראשי הערים, ובראשם רון חולדאי, צבי בר ויעל גרמן, תקפו את הדיון בנושא אימוץ התקן בטענה, כי הרכבת הקלה עוד רחוקה מהפעלה, וכל פגיעה באפשרויות בניית חניה במיזמים תביא לבריחת יזמים מהמחוז.

לטענתם, הפגיעה בחניה תביא לחיזוק שטחי התעשייה ותעסוקה בפריפריה על חשבון השטחים הפתוחים כדוגמת אייר-פורט סיטי. ראשי הערים דרשו לדחות את הדיון בחמש שנים, ולהמשיך לאשר כיום מקומות חניה בתקן הקיים.

נציגת שר התחבורה בוועדה, מתיה ענב, דרשה גם היא לדחות את הדיון לשנים מספר ולא לשנות את תקן החניה החדש.

עמדה מפתיעה זו מעלה את השאלה מה הבסיס לתקן החדש שהכין משרד התחבורה, ואיזו מעמדות המשרד יש לאמץ - את זו הקוראת לקבל אחריות תכנונית לעתיד ולהפחית את מקומות החניה בתוכניות, או את זו הקוראת להמשיך לאשר מקומות חניה כאילו הרכבת הקלה לא תפעל לעולם.

החברה להגנת הטבע בת"א, ערכה בדיקה של צפי החניה בתוכניות שבהכנה ובשלבי אישור. בפרויקטים של תעסוקה צפויים להיבנות כ-90 אלף מקומות חניה חדשים - הכפלה של מספר מקומות החניה הקיימים כיום. מתוכם כ-36 אלף מקומות חניה צפויים להתווסף בפרויקטים הבנויים לאורך נתיבי איילון.

לדברי החברה להגנת הטבע, תוספת עשרות אלפי מקומות חנייה לעיר מחייבת ראייה ארוכת טווח של הוועדה המחוזית וקביעת תהליך מדורג של הפחתת תקן החנייה, החל מתוכניות המאושרות כעת.

החברה להגנת הטבע סבורה, כי אין זה נכון לדחות את הדיון בתקן לעוד חמש שנים, כאשר בינתיים נקבעות עובדות בלתי חוזרות בשטח.