גובר הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להוריד ריבית בישיבתו השבוע

מדד אמון העסקים בגרמניה ירד החודש ל-95.4 נקודות - ירידה חודשית שנייה ברציפות

גובר הלחץ בימים האחרונים על הבנק המרכזי האירופי להוריד ריבית בישיבתו השבוע, לאור הדרדרות האמון העיסקי בגרמניה וסימנים שליליים בגוש האירו.

מכון המחקר הכלכלי איפו שבסיסו במינכן הודיע בסוף השבוע שמדד אמון העסקים שלו ירד החודש ל-95.4 נק` לעומת 96.4 בפברואר נק` - ירידה חודשית שנייה ברציפות - והמכון הזהיר שההתאוששות בכלכלת הגוש נתונה בסכנה.

האנס ורנר סין, נשיא איפו, אמר שהבנק האירופי צריך לפעול עתה, ולא, הוא מסכן את ההתאוששות באירופה. הוא קרא לבנק להוריד ריבית ב-0.25% על מנת לעודד את האמון בגוש.

הירידה במדד אמון העסקים בגרמניה במארס קובעת למעשה שפל בין חמישה חודשים.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, ז`אן קלוד טרישה, אמר בשבוע שעבר שהבנק בראשו עומד עשוי להוריד ריבית במידה והמצב בחזית הצמיחה יחייב זאת. טרישה בעיקר דיבר על הצריכה הפרטית בגוש.

"ניסינו להגיב להאטה במשק, ואנו בהחלט מתכוונים לעשות זאת שוב במידה וניווכח כי יש בכך צורך", אמרה גרטרוד טמפל גוגרל, החברה במועצה המוניטרית של הבנק המונה 18 חברים. "אין זה וודאי כלל שנראה השנה את ההתאוששות המיוחלת".

השווקים הפיננסיים ביבשת כבר מגלמים הורדת ריבית קרובה. גיא קאדן, נגיד הבנק המרכזי של בלגיה, אמר בסוף השבוע שלבנק האירופי יש "תחמושת פנויה" אם יהיה צורך לפעול על מנת לאושש את התמיכה בגוש.

עד כה היתה מדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי מכוונת להשגת יעד אחד בלבד - הורדת קצב האינפלציה בגוש ליעד שקבע הבנק - 2%.

אלא שלאור הסימנים המדאיגים בחזית הכלכלית בגוש, בעיקר בגרמניה האחראית לשליש מהתמ"ג של גוש 12 המדינות, נראה כי בבנק כבר החליטו כי אין מנוס משימוש במדיניות המוניטרית להאצת הצמיחה.