הריבית המוניטרית בשבדיה הופחתה ל-2% - שיעור שפל של כמאה שנים

הריקסבנק נאבק באבטלה שקרובה לשיא חמש-שנתי, בעוד האינפלציה נמוכה וצפויה להישאר כך

הבנק המרכזי השבדי, ריקסבנק, הפחית היום (ה') את ריבית הבסיס שלו לרמת שפל של מאה שנים, על רקע של אינפלציה נמוכה וקיצוצי משרות בפירמות כמו יצרנית ציוד התקשורת אריקסון, שהעלו את שיעור האבטלה בכלכלה הנורדית הגדולה ביותר.

הריקסבנק הפחית את ריבית הריפו על רכישה חוזרת של מילוות קצרי מועד במחצית נקודת אחוז ל-2% בשנה, ובכך הישווה את הריבית המוניטרית השבדית לזו של הבנק המרכזי האירופי, בפעם הראשונה מאז נובמבר 2001. לפי תחזית הבנק המרכזי, האינפלציה בשבדיה תסתכם בעוד שנה ב-1.2% ובעוד שנתיים יגיע שיעורה ל-2%.

שיפורים בפריון העבודה, נפילה בתעריפי החשמל והעלאות שכר מוגבלות סייעו לשמור את האינפלציה מתחת ליעד שקבע הריקסבנק, 2% בשנה. לכן יכול היה הבנק המרכזי הוותיק ביותר בעולם להפחית את הריבית לרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1907, במאמץ להיאבק באבטלה, ששיעורה מתקרב לשיא של חמש שנים.

"לנוכח העלייה באבטלה, קשה לבנק המרכזי להתנגד לקיצוצי ריבית", אומר מנהל חברת השקעות באג"ח בהיקף 21 מיליארד דולר בסטוקהולם, "ובפרט לנוכח העדר של אינפלציה בטווח ראיה בשנים הקרובות".

האג"ח השבדיות עלו בעקבות קיצוץ הריבית, והקרונה נחלשה. האג"ח הממשלתית לפידיון ב-2006 בריבית של 3.5% עלתה ב-12 קרונות לערך נקוב של 10,000 קרונות (1,317 דולר) כעבור כחצי שעת מסחר. התשואה עליה ירדה ב-7 נקודות בסיס (מאיות אחוז) ל-2.47%. הקרונה נחלשה מול הדולר ב-0.03% ל-7.5496 קרונות לדולר, אך עלתה ב-0.2% מול האירו, ל-9.2563 קרונות לאירו.

קיצוץ הריבית היום בשבדיה הוא השביעי בסדרת קיצוצים שהחלה בנובמבר 2002. הבנק המרכזי האירופי קיצץ את הריבית שלו שלוש פעמים בלבד באותו פרק זמן, מ-3.25% ל-2% בשנה. פדרל ריזרב האמריקני קיצץ ריבית פעמיים מנובמבר 2002, מ-1.75% ל-1%.

בעוד מרבית הכלכלנים לא צפו שהבנק המרכזי האירופי יפחית את ריבית הריפו שלו בישיבתו היום (ידיעה נפרדת), כמעט כל הכלכלנים בשבדיה צפו שהריקסבנק יפחית היום את הריבית, בחצי נקודת אחוז, כפי שאמנם קרה, או ברבע נקודות אחוז.

מדד המחירים לצרכן בשבדיה ירד בפברואר ב-0.3%, ירידה ראשונה מאז מאי 1999. האינפלציה השנתית נשארה מתחת ל-2% זה החודש העשירי ברציפות. מלבד ירידת תעריפי החשמל, גם חברות כגון חברת התעופה הסקנדינבית ס.א.ס ורשת האופנה הגדולה באירופה, הנס אנד מוריץ, הפחיתו את מחיריהן.

הקרונה השבדית התחזקה ב-11% למול הדולר בשנה האחרונה, וייסופה תורם להנמכת האינפלציה, מפני שמחירי מוצרי הייבוא, כולל מוצרי אנרגיה, יורד במונחי קרונות.