אולמרט על בעיית הקניין הרוחני: נלך לקראת ארה"ב בנושא הפארמה

"אם יוחמר מעמד ישראל ברשימות המעקב, הבסיס יהיה תחום המוסיקה - ולא נושא הפארמה"

"בעיית הקניין הרוחני בישראל נכונה, אך לפי דעתי ההקשר לא נכון ולא מדובר בחברת טבע. בנושא הפארמה יש לנו כוונה ללכת לקראת דרישות האמריקנים, למרות שאני חושב שהם לא צודקים".

כך אמר היום ל"גלובס" (ה') שר התמ"ת, אהוד אולמרט, בתגובה לחשיפה אמש, כי המימשל האמריקני שוקל להחזיר את ישראל לרשימת המעקב המחמירה של מדינות המפירות זכויות קנייין רוחני.

בעניין דרישות האמריקנים אמר אולמרט, כי "האמריקנים יודעים שיש בכוונתנו לשנות הגישה בנושא דאטה אקסקלוסיבי (אפשרות לשווק את התרופה באופן בלעדי גם אם אין פטנט עליה), וללכת לקראת חלק מהדרישות שלהם. זאת, למרות שאין ספק שאנחנו לא עוברים עבירה, אלא יש ניצול לגיטימי שמאפשר לחברות הגנריות לא לייצר תרופות בתקופת הפטנט, אלא להגיע למצב שזמן קצר אחרי פקיעת הפטנט, הן יוכלו לייצר את התרופה הגנרית.

"אני חושב שהבעיה שהביאה לפנייה זו היא טענת האמריקנים שאנחנו לא מכבדים זכויות יוצרים בתחום המוסיקה. על רקע זה יש פניות מאוד תקיפות שלהם, ואם יש חשש שהם יחמירו את מצבנו ברשימת המעקב, הבסיס הוא זה ולא נושא הפארמה".

ועדה בינמשרדית של התמ"ת, הבריאות, המשפטים והאוצר מגבשת עבודה מקיפה בנושא בלעדיות המידע, ותגיש המלצות לשינוי הנהלים.

מנכ"ל ארגון פארמה ישראל, המייצג את חברות התרופות הבינלאומיות, ד"ר יואב שכטר, אמר ל"גלובס": "אם אמנם ישראל עומדת לשנות את עמדתה אחרי ארבע שנות דיונים, אנחנו כמובן נהיה מאוד מרוצים. בינתיים, יש בעיה קשה. השהיית הזמן בטיפול בה פוגעת בראש ובראשונה בישראל, ואני מקווה שמקבלי ההחלטות מבינים את זה, כי ישראל מצטיירת כמפרת קניין רוחני יחד עם מדינות העולם השלישי, בניגוד הפוך לאופי הטכנולוגי המתקדם שלה".

עוד אמר שכטר, כי ל"פארמה ישראל אין מלחמה בטבע , ואין לנו בעיה עם התעשייה הגנרית הממלאת תפקיד חשוב מאוד בתחום הבריאות. אלא שהמצב הנוכחי פוגע במוניטין של ישראל, וביכולתה למשוך השקעות בתחום התרופות. לחקיקה הנוכחית בישראל אין אח ורע בעולם המערבי, המעניק חיסיון לתיקי רישום ל-10-5 שנים, ואילו בישראל אינו מוגן".

אהרון שוורץ, סמנכ"ל מיזמים חדשים ותכנון עסקי אסטרטגי בטבע, אמר כי מדובר ב"השמצה ישירה על משרד הבריאות, לפיה לטבע ולמעשה לכל חברה גנרית אחרת יש גישה למסמכים של החברות האינווטיביות. טבע מעולם לא קיבלה מסמך כזה ממשרד הבריאות, ולמיטב ידיעתי לאף חברה אחרת לא היתה גישה לחומר כזה של חברה בינלאומית. כל טענה כזו היא השמצה גסה".

שוורץ הוסיף, כי "החברות האינווטיביות רוצות להשיג בארץ את מה שאין להם בבית - דאטה אקסקלוסיבי. זה יאפשר להם להאריך את תקופת הבלעדיות, אבל השאלה היא מאיפה משרד הבריאות ישיג את הכסף הזה. זאת בעיה של המדינה, לא של טבע. המכירות שלנו, כידוע, הם בעיקר בחו"ל".