מע"ץ תבטל את זכייתה של שפיר הנדסה במכרז לסלילת כביש בטון בכביש מספר 3 בטענה, כי ההצעה לסלול כביש בטון יקרה. החברה זכתה במכרז לפני שנה ושלושה חודשים, אך טרם נחתם חוזה התקשרות בין מע"ץ לשפיר - דבר שמקל על ביטול הפרויקט מבחינת פיצוי ליזם.
מע"ץ מתכוונת לבטל את סלילת כבישי הבטון בשל עלות ההקמה הגבוהה יחסית - עלות כבישי בטון ביחס לכבישי אספלט נחשבת לגבוהה עד פי שניים. היתרון של כביש בטון מול כביש אספלט היא בעלות האחזקה הנמוכה יחסית ובחישוב לתקופה של 30-25 שנה, עלות כביש בטון זולה יותר.
מנכ"ל מע"ץ, אלכס ויזניצר, מקדם מדיניות חדשה לפיה מע"ץ לא תסלול כבישי בטון בשל עלות ההקמה, אך מאידך תפעיל מכרזי ביצוע ותחזוקה לתקופה ממושכת. המתמודדים יוכלו להחליט אם הם מעדיפים כביש בטון או כביש אספלט.
ויזניצר: "החלטנו לא להמשיך את ביצוע כביש 3 ככביש בטון כי הוא יקר. ההצעה שקיבלנו היא גבוהה מדי. הטכנולוגיה היא טובה, אך זה לא סוד שמבחינת תרבות הביצוע יש לנו הרבה מה ללמוד. כביש הבטון דורש רמת ביצוע מאוד גבוהה, אבטחת איכות גבוהה מאוד. גם שלוקחים בחשבון את המצב הכלכלי לא נראה לי שאנו יכולים להרשות לעצמנו להשקיע בכביש יקר כזה, בו בזמן שזה יבוא על חשבון פרויקטים חיוניים".
במקביל לביטול פרויקט כביש הבטון בכביש 3, מקדם ויזניצר מספר מודלים להקמה ותחזוקה של כבישים. הרעיון הוא לפרסם מכרזים שיכללו הקמה ותחזוקת הכביש למספר שנים.
בין המודלים שנבחנים ע"י מע"ץ ומשרד האוצר הקמה ותחזוקה לתקופה של 20 שנה, מודל אחר מתייחס להקמה ותחזוקה לתקופה של 5 שנים עם אופציה ל-5 שנים נוספות.
"באופן טבעי מי שסולל כביש ויודע שהוא צריך לתחזק אותו לתקופה של עד 20 שנה, יהיה לו אינטרס ברור להשקיע באיכות", אמר. מודל אחר שבוחנים במע"ץ הוא לחלק את הארץ לאיזורי חלוקה גדולים והוצאת מכרזים של "חבילות תחזוקה" בהיקפים של מאות ק"מ לכל מרחב.
בינואר 2003 בחרה ועדת המכרזים בהצעתה של שפיר הנדסה, כהצעה הזוכה במכרז להמשך כביש הבטון בקטע שבין נחשון לשערי אברהם - 15 ק"מ.
בענף מעריכים, כי שפיר לא תתבע את מע"ץ על נזקיה. גורם בענף אמר: "מע"ץ הוא לקוח גדול של שפיר בהיקף של מאות מילוני שקלים. מדובר באירוע חריג ולכן סביר להניח ששפיר לא תתבע את עלויות ההתמודדות בפרויקט".
פרויקט כביש הבטון, היה מבין הפרויקטים הראשונים שהוקפא עם הקיצוץ בתקציבי הפיתוח של מע"ץ ב-2003. מע"ץ הודיעה כבר בסוף ינואר 2003, כי היא תאלץ להקפיא את הפרויקט בשל מגבלות תקציביות.
משנה למנכ"ל מע"ץ, יוסי קופ, אמר ל"גלובס": "בחישוב לתקופה של 25 שנים כבישי הבטון מוכחים ככבישים יעילים יותר כלכלית, אך כיום במגבלת התקציב לא ניתן לעשות את החישוב לתקופה כזו. יחד עם זאת, אין מניעה שבמכרזי הקמה ותחזוקה לתקופה של 20 שנה, יחליט המתמודד לסלול את הכביש ככביש בטון, כל עוד יעמוד בקריטריון שקבעו במע"ץ לגבי המחיר".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.