דרישה לבחון מחדש ההקלות על מיסוי נאמנויות זרות

על-פי ההסדרים של טלי ירון-אלדר, רווחי הון שהופקו באמצעות נאמנויות זרות ב-2002 יחויבו רק ב-15% מס, והכנסות פסיביות יהיו פטורות לחלוטין

חוגים משפטיים בכירים באוצר ובמשרד המשפטים דורשים לבחון מחדש את החלטת נציבת מס הכנסה, עו"ד טלי ירון-אלדר, להקלה במס על השקעות באמצעות נאמנויות זרות.

על-פי הסדרי נאמנויות שהציעה ירון-אלדר, רווחי הון שהפיקו תושבי ישראל באמצעות נאמנויות זרות עד 31 בדצמבר 2002 יחויבו במס מוקטן של 15% בלבד, לעומת מס של 25% על רווחים שהופקו לאחר מועד זה, בשנת 2003.

בנוסף, הכנסות פסיביות כמו דמי שכירות וריבית, שהיו לתושבי ישראל באמצעות נאמנויות זרות עד ל-31 בדצמבר 2002, יהיו פטורות ממס. מההסדר המוצע עשויים ליהנות רק קומץ קטן של אנשי עסקים, וביניהם כנראה גם שרי אריסון, הבעלים של בנק הפועלים.

על-פי ההסדר הצפוי, אריסון תשלם עשרות מיליוני דולרים למס הכנסה. זו כנראה אחת הסיבות לכוונת אריסון לשוב ארצה בחודשים הקרובים. אריסון עזבה את הארץ ועברה למיאמי בספטמבר 2003, חודש לאחר הודעת המשפחה על כוונתה למכור בתוך שנתיים 4.4% ממניות קרניבל.

במסמך פנימי שהופץ בין המשפטנים הבכירים, ושהגיע לידי "גלובס", מועלות שורת בעיות בנוגע להחלטה, הן במישור ההתנהלות והן במישור המקצועי.

בצד ההתנהלות מועלות מספר בעיות, והעיקריות שבהן:

*המלצת ועדת הנאמנויות, שעסקה בתחום, לא פירטה את שיעורי המס.

*דו"ח הוועדה היה אמור לעבור בחקיקה ולא בהסדרים פנימיים.

*להסדר לא היו שותפים חברי ועדת הנאמנויות, וביניהם גם נציג משרד המשפטים, בניגוד למקובל.

*להסדר לא היו שותפים כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים בנציבות מס הכנסה, כשלהנהלת האגף נודע על הדבר רק דרך הפרסום בעיתונות.

גם מהצד המקצועי מועלות מספר בעיות, ובהן:

*כל ההסדרים שנעשו בתחילת 2003 הופסקו בעקבות התערבות משרד המשפטים, לאור "אי החוקיות" לכאורה ביחס לסעיף 245 לפקודת מס הכנסה, ועמדתו המפורשת של מבקר המדינה בנוגע לשיעורי המס.

* עד ל-31 בדצמבר 2002 לא היה בפקודת מס הכנסה שיעור מס מופחת של 15%, וגם לשר האוצר אין סמכות להנהיג שיעור מס שכזה ללא חקיקה.

* הצעת החוק בנוגע "לגילוי מרצון", שמציע מס מופחת בשיעור של 15%, טרם עברה בחקיקה.

* על-פי ההסדר, הפסדי הון מחו"ל "יובאו" לישראל, וכך ייווצר חסרון כיס. כן לא נעשתה אבחנה ברורה בין נאמנות "פיקטיבית" לאחרת.

* אין בהסדר התייחסות לבעיית הקרן, ואין בסיס משפטי ומקצועי ליצירת הסדר מפלה ולשני שיעור מס שונים, 15% עד סוף דצמבר 2002, ו-25% ב-2003.

ירון-אלדר מסרה בתגובה, כי ההסדר נעשה בתאום עם כל הגורמים הרלבנטיים בנציבות מס הכנסה ובמשרד המשפטים.

מהמסמך הפנימי עולה, כי להסדר לא היו שותפים כמחצית מהבכירים בהנהלת האגף, הטוענים כי ההסדר בנושא לא נדון בשום פורום של הנהלה.