הרשות לניירות ערך: חשש שרואי חשבון בחברות ציבוריות אינם עומדים בכללי האי תלות

בעקבות ממצאיה של בדיקה מדגמית, דורשת הרשות מכל רוה"ח לדווח כיצד הם שומרים על האי תלות

רשות ניירות ערך דורשת לראשונה מרואי החשבון של החברות הציבוריות, למסור לה דיווח מפורט על עמידתם בכללי האי תלות. הדרישה נשלחה בעקבות גילוי מקרים של אי עמידת רואי חשבון בכללים אלו.

הכללים מיועדים למנוע מצב בו לרואי החשבון יש תלות מהותית בחברה המבוקרת, מעבר לתשלום שכרו על ידה. כך, למשל, אסור לרואי החשבון המבקרים להיות בעלי מניות באותה חברה, ואסור ששכרו של המשרד מאותו מבוקר יעלה על 15% מכלל הכנסותיו.

ההוראה החדשה נשלחה בשבוע שעבר בידי מנהל מחלקת התאגידים ורואה החשבון הראשי ברשות ניירות ערך, ד"ר אייל סולגניק. בפתיחת מכתבו מזהיר סולגניק, כי אם כללי האי תלות אינם נשמרים, לא תוכל הרשות לראות את הדו"חות כ"מבוקרים" - אזהרה שמשמעותה פסילת הדו"חות.

סולגניק מוסיף: "הרשות רואה בחומרה רבה הפרה של הכללים וההוראות הנוגעים לנושא האי תלות ומצבים בהם הביקורת נעשית על אף שאי התלות הנדרשת מן המבקר אינה נשמרת... הרשות רואה באי תלות המבקר תנאי שאין בלתי לתקינות שוק ההון ומהימנות המידע הקיים בו".

המקרים בהם גילתה הרשות חריגה נוגעים להחזקת מניות בתאגיד המבוקר ו/או בחברות-בנות וחברות כלולות, מעורבות של רואה החשבון בפעילותו של התאגיד מעבר לנדרש לצורך הביקורת, היקף הכנסות חריג מאותו מבוקר, היקף חריג של שירותים נילווים, אופי השירותים הנילווים, העדר הסדרה נאותה של תנאי ההתקשרות בין רואה החשבון למבוקר, קיום קשרים עיסקיים בין הצדדים, והכנת הערכות שווי של המבוקר ושל נכסים בו.

בניגוד לעבר, כאשר הרשות פנתה רק לתאגידים לקבלת מידע, הפעם נדרשים כאמור רואי החשבון לספק לה במישרין את המידע המבוקש. סולגניק דורש לקבל מכל רואי החשבון של כל החברות הציבוריות מידע בנושאים הבאים:

* פירוט מלא של נהלי המשרד לעניין אי תלות המבקר.

* בעלי התפקידים במשרד האחראים לנושא האי תלות.

* האופן בו מובטח יישום הנהלים ומתכונת הטמעתם בקרב צוותי הביקורת.

* מערכות הבקרה והדיווח למניעת פגיעה באי תלות, תכיפות הבדיקה והטיפול במקרים של אי תלות אם התגלו כאלו.

* פירוט השירותים הנילווים שנותן המשרד למבוקריו, תוך הבחנה בין השירותים המסווגים לתשלום בסעיף הביקורת לבין יתר השירותים.

* כיצד בוחן המשרד עמידה בהוראות החוק בנוגע להיקף ההכנסות משירותי הביקורת ומשירותים נילווים.

* קשרים עיסקיים ואחרים הקיימים בין המשרד לבין לקוחות הביקורת, תוך ציון שמותיהם של החברות הרלוונטיות.

* האם המשרד קיבל תשלום בניירות ערך ממבוקר כלשהו תמורת אחד משירותיו.