רויטרס תגביל את אספקת החדשות בחינם לפורטלי אינטרנט

במשך שנים סיפקה רויטרס לאתרי אינטרנט שונים ידיעות חדשותיות פיננסיות תמורת עמלה. אספקת המגוון הרחב, שניתן לגולשים בחינם, תסתיים בקרוב > סוכנויות הידיעות

רויטרס גרופ מחסלת את החלק הארי של פעילות החדשות המקוונת שלה שסופקה עד כה בחינם, בצעד שצפוי לזעזע את צריכת הידיעות הכלכליות העולמיות מצד מיליוני אנשים. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

המבקרים באתר הפיננסי של יאהו (Yahoo Finance Web) ביום ו' האחרון היו יכולים לבחור מתוך מגוון רחב של כתבות עסקיות של רויטרס באורך מלא, החל מדיווח על מעמדה המוביל של סוני בשוק המצלמות הדיגיטליות האמריקני וכלה בדיווח על רוכשי אג"ח תאגידי אמריקני, הרודפים אחר אג"ח מועדפות. במשך שנים סיפקה רויטרס גרופ ללקוחות כדוגמת יאהו, חטיבת AOL של טיים וורנר או MarketWatch.com, ידיעות חדשותיות עסקיות תמורת עמלה ששולמה על-ידי חברות האינטרנט.

אולם המגוון הרחב הזה, שהוגש בחינם לגולשים, יסתיים בקרוב. רויטרס, הפועלת מלונדון, מודיעה כעת ליאהו ולספקיות חדשות אחרות שנהנו עד כה משירותיה, כי היא משנה את הדרך שבה היא מוכרת את הידיעות החדשותיות הפיננסיות שלה לאתרי אינטרנט, מתוך כוונה להציע בסופו של דבר את כתבות העומק באורך מלא למנויים בלבד.

הצעד הראשון של רויטרס יהיה להגביל בתקופה הקרובה את המגוון שהיא מציעה לאתרי האינטרנט היריבים, ולאפשר רק לדיווחים פיננסיים מעודכנים ולכותרות חדשותיות תאגידיות להתפרסם בהם. כדי לקרוא את מרבית הכתבות, יאלצו הקוראים להקליק על לינק שיפנה אותם לאתר הבית של רויטרס, reuters.com.

בתוך כשנה לערך יהיה חלק מהמידע הזה - כמו גם נתונים המיועדים לסייע בניתור חברות או ראיונות עם אישים מובילים - זמין רק למנויים, במסגרת המאמץ של רויטרס להגדיל את רווחיה. האסטרטגיה החדשה תיכנס לתוקף ב-1 ביוני.

מודל מבוסס מנויים

שינוי זה הוא הצעד האחרון באבולוציה של החדשות העסקיות באינטרנט, המיועד להפוך את פעילות החדשות לרווחית יותר עבור ספקי החדשות, גם אם המשתמשים יירתעו מתשלום וינסו לעקוף את האתר. כבר עתה, כמה מאתרי האינטרנט ששימשו כמפיצים גדולים של הידיעות החדשותיות של רויטרס אומרים, כי אין בכוונתם להצטרף לשירות המצומצם.

גם ה"פייננשל טיימס", היוצא לאור על-ידי פירסון הבריטית, מתקרב לאיטו לקראת מודל מבוסס מנויים. אתר האינטרט שלו, ft.com, תיפקד בתחילה כאתר בחינם, אולם בשנת 2002 החל לגבות דמי מנוי על חלקים מתכניו. החברה טוענת, כי נכון להיום רשומים באתר 75,000 מנויים משלמים. בלומברג מציע רק חלק זניח מהתכנים החדשותיים שלו במסגרת אתר האינטרנט שלו; כל השאר זמין באמצעות מסוף בלומברג המחוייב בדמי מנוי.

דאו ג'ונס אנד קו, המוציא לאור של "וול סטריט ג'ורנל", גובה מאז 1996 דמי מנוי עבור השימוש באתר האינטרנט שלו, WSJ.com, והיום הוא מתהדר ב-689,000 מנויים. החברה מוכרת רישיונות תוכן למעגל הפצה נוסף באמצעות אתרים אחרים, אולם נוהג זה מיועד בעיקר להחזיר את המנויים ל-WSJ.com.

בנוסף, דאו ג'ונס מוכר רישיונות למיני-מערכת של Dow Jones Newswires, המספקים לאתרי אינטרנט אחרים גישה לכמה מאות מאמרים ביום, שאותם הם מפרסמים תחת המותג Dow Jones Business News. יצוין, כי דאו ג'ונס מתחרה עם רויטרס בכמה תחומים, ביניהם אספקת ידיעות עסקיות לשירותים פיננסיים. השניים משמשים שותפים במאגר הנתונים פקטיבה.

החדשות - 10% מההכנסות

הצעד של רויטרס מהווה חלק מהמאמץ שעושה החברה בת ה-153 לשדרג את פעילות החדשות שלה, שהחלה באמצעות אספקת ידיעות פיננסיות על-ידי יוני דואר בין בלגיה וגרמניה, ומעסיקה כיום 2,400 עיתונאים ברחבי העולם.

בימים אלה מהוות הידיעות החדשותיות פחות מ-10% מהכנסותיה השנתיות של רויטרס, המסתכמות ב-4.67 מיליארד דולר, כשהחלק הארי שלהן מגיע מנתונים פיננסיים. אלא שהשוק לנתונים אלו נפגע קשות מהשפל בשירותים הפיננסיים, מה עוד שגם בתקופות הכלכליות הטובות ביותר הצמיחה בתחום זה נחשבת למוגבלת למדי, נוכח היריבות הקשה בין רויטרס, בלומברג ותומסון פייננשל של תומסון קורפ.

לדברי נשיא רויטרס מדיה, כריסטופר אהרן, מדיניות האינטרנט החדשה מהווה "צעד שאמור ללכוד את שוויו של מותג רויטרס באמצעות הערוץ הצרכני. זה ימצב את החברה לקראת צמיחה של הצד הצרכני שלה", הוא אומר. הקבוצה מקווה גם, כי באמצעות צעד זה תצליח להסיט פירסום לאתר שלה.

"זה מפתיע שחברה תידחה דמי רישיון בעבור עמלות פרסום", אומר נייט אליוט, אנליסט בג'ופיטר ריסרץ' בניו-יורק. "זה אומר משהו על הביטחון שלהם בהתאוששות שוק השיווק המקוון". אהרן מסרב להעריך את זרימת ההכנסות משינוי המדיניות, אולם הוא אומר, כי קהל היעד שלו מורכב "ממשקיעים פרטיים, אנשי מקצוע ואזרחי העולם".

רויטרס מבקשת גם למזער את הסיכון הטמון בכך שפעילות החדשות האינטרנטית שלה אינה מכרסמת בעסקים פוטנציאליים ובמנויים פיננסיים של שירותי החדשות והנתונים העיקריים שלה, העולים למנויים אלפי דולרים לשנה. ואכן, על-פי דיווח בכירים ברויטרס, רק בשבוע שעבר החליטה חטיבת תומסון פייננשל של תומסון קורפ להמיר את רויטרס ב-MarketWatch.com במסופי המחשבים של כמה מלקוחותיה הקטנים יותר. הם חששו, כי תכני רויטרס עוברים ללקוחות המוסדיים של תומסון ומתחרים עם הנתונים הפיננסיים של רויטרס עצמה. לא ניתן היה להשיג את תגובתם של בכירי תומסון.

בהתאם לתנאי המדיניות החדשה של רויטרס ביחס להזרמת תכנים חדשותיים לאתרי אינטרנט אחרים, נוגעים השינויים רק לחדשות עסקים ולידיעות פיננסיות. רויטרס תמשיך לספק ידיעות חדשותיות כלליות לאתרי אינטרנט בכפוף למדיניות הקודמת שלה, שבמסגרתה משלמים האתרים עצמם תמורת התכנים. גם החוזים החדשים של רויטרס עם העיתונאים ותחנות השידור לא יפגעו מהמדיניות החדשה.

תגובות מעורבות

בקרב אתרי אינטרנט הרגילים להציע ידיעות עסקיות ופיננסיות, התגובה מעורבת. יאהו אומרת, כי בכוונתה לחתום על שירות הכותרות החדש של רויטרס, וכי היא מתייחסת לשינוי בביטול. "כל השפעה שהיא תהיה מינימלית", אמרה דוברת יאהו. "אנשים מגיעים ליאהו פייננס משום שאנחנו מציעים יותר מ-30 ספקי תכנים חדשותיים".

AOL מסרבת לומר האם תציע את השירות החדש. אולם לקוח אחר, quote.com, אתר פיננסי הנמצא בבעלות טרה לייקוס, אומר, כי בשל דרישת רויטרס להציב לינק לאתר האינטרנט שלה, בכוונתה להמיר את הכותרות הפיננסיות של רויטרס במקורות חדשותיים אחרים. לדברי לארי קרמר, יו"ר ומנכ"ל MarketWatch, גם MarketWatch צפויה ככל הנראה להסיר את תכני רויטרס.

לדברי בכירים ברויטרס, התגובות להחלטתה היו חיוביות בדרך כלל, לפחות בקרב הלקוחות העיקריים שלה.

לדברי נילסן/ נטרייטינגס, חטיבה של החברה ההולנדית VNU NV, האתר של רויטרס מדורג היום במקום השמיני מבין אתרי החדשות הפיננסיות ואתרי המידע בארה"ב בכל הקשור למספר מבקרים. יאהו פייננס מדורג בצמרת הרשימה.