ביהמ"ש: חוק חובת מכרזים עדיין אינו חל על תאגידים עירוניים

עוד נקבע, כי ביהמ"ש לעניינים מינהליים עדיין אינו מוסמך לקיים פיקוח משפטי על הליך של מעין מכרז

בית המשפט המחוזי בתל אביב קובע, כי נכון להיום חוק חובת המכרזים אינו חל על תאגידים עירוניים. עוד נקבע, כי בית המשפט לעניינים מינהליים עדיין אינו מוסמך לקיים פיקוח משפטי על הליך מעין מכרז, שנוהל על ידי תאגידים עירוניים.

השופט יהודה זפט קיבל את טענתה של החברה הכלכלית ראשון לציון, לפיה היא פטורה מהחובה לקיים מכרז פומבי וכי אין בסמכותו העניינית של בית המשפט לעניינים מינהליים לדון בעתירה שהוגשה נגדה.

בעתירה התבקש בית המשפט לאסור עליה מלהתקשר עם כ.א.והבנים חברה לבניין בהסכם לבנייה, הקמה והשכרה של מקבץ דיורבן 200 יחידות, על מגרש בראשון לציון.

לפני כחודש הוציא בית המשפט צו מניעה זמני במעמד צד אחד, האוסר על החברה הכלכלית מלפעול על-פי ההסכם שנחתם בינה לבין החברה. הצו הוצא לבקשת דוב צור, חבר בסיעה אופוזיציונית במועצת העירייה. צור תקף את עצם ההחלטה לשתף במיזם קבלן פרטי ואת דרך בחירת החברה - שלא בהליך של מכרז פומבי.

צור הלין עוד על כך שבהליך הבחירה השתתפו מקורבים של מנהל החברה ובעל השליטה בה, ראובן כהן. לדברי צור, כהן הוא מתומכיו המובהקים של ראש העיר מאיר ניצן בבחירות האחרונות, חבר בקואליציה עם ניצן וחבר בוועדה שמונתה לנהל מו"מ בקשר לפרויקט שהיקפו כ-20 מיליון שקל.

החברה הכלכלית טענה בתגובה, כי קיימה הליך תקין של מעין מכרז, בו נבחרה הצעה הגבוהה ביותר. החברה הכלכלית כפרה בתחולת חוק חובת המכרזים עליה כתאגיד עירוני.

זפט ציין, כי נכון להיום תיקון מספר 14 לחוק חובת המכרזים, שהטיל את חובת המכרזים על תאגיד מקומי, עדיין לא נכנס לתוקפו. עוד ציין, כי סעיף 5 לתוספת הראשונה לחוק בתי המשפט לעניינים מינהליים עדיין אינו כולל ענייני מכרזים של תאגידים מקומיים.

אשר על כן, לדבריו, לא היתה לחברה הכלכלית חובה לקיים מכרז פומבי דווקא, ובית המשפט לעניינים מינהליים עדיין אינו מוסמך לקיים פיקוח משפטי על הליך המעין מכרז שנוהל על ידי החברה הכלכלית.

לפיכך הבקשה למתן צו ביניים נדחית.

בינואר 2004 הניחה הממשלה בפני הכנסת את הצעת חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, אשר אם תתקבל תרחיב את סמכותו העניינית של בית המשפט לעניינים מינהליים בענייני מכרזים של כל גוף או רשות, המנויים בחוק חובת המכרזים ובכלל זה תאגידים מקומיים. (עת"מ 1530/04)