זליכה: יש לאפשר כניסת גורמים מוסדיים להשקעה בתשתית על חשבון הבנקים

"הפסקת שליטת לאומי והפועלים תאפשר מימון פרויקטים רבים נוספים שעד כה נחסמו בשל היעדר מימון"

"יש לנתק את הקשר הגורדי בין שני הבנקים הגדולים לבין מימון פרויקטים לתשתית, ולאפשר כניסת גורמים מוסדיים באמצעות דירוג אינדיקטיבי". כך אמר החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, ביום עיון בנושא תשתיות שערך עיתון "הארץ". לדברי זליכה, הדירוג האינדיקטיבי יגרום לכך שהמתמודדות במכרז יוכלו לשלב כבר בשלביו המוקדמים משקיע מוסדי שיממן את הפרויקט, ושיאפשר אחר כך כניסת גורמים מוסדיים נוספים.

הימצאות הגופים המוסדיים בתוך הפרויקט תייתר את הפנייה לבנקים הגדולים, ותאפשר גם את כניסת הבנקים הקטנים לפרויקט. הפסקת שליטת הבנקים הגדולים בפרויקטים תאפשר מימון פרויקטים רבים נוספים, שעד כה נחסמו בשל החשש להיעדר מימון.

זליכה הדגיש, שבמהלך מארס 2003 פרסם משרדו מכרזים למספר פרויקטים גדולים: פרויקט הגז הטבעי בעלות של 1.1 מיליארד שקל, פרויקט כביש 431 בעלות של 1.2 מיליארד שקל, פרויקט נתיב אגרה נתב"ג-תל-אביב בעלות של 300 מיליון שקל ועוד. לדבריו, מתכנן משרד התחבורה עוד שלושה נתיבי אגרה בכניסה לתל-אביב, שיאפשרו זרימה מהירה יותר של התנועה.

עוד אמר זליכה, שבחודש הבא יפרסם משרדו מכרז לבניית כלא באר-שבע, שגם הוא תוכנן ובוטל מספר פעמים. לדבריו, משרדו לא יהסס לחלוט כספים של משתתפים בפרויקטים שלא יעמדו בהתחייבותם, כפי שבאה לידי ביטוי בחוזה.

שר התשתיות, יוסף פריצקי, אמר, שרעיון שיתוף המגזר הציבורי בפרויקט מסוג BOT ו-PFI מבורך, אך הדגיש שלמרבה הצער המדינה אינה יודעת לשלב יזמים בפרויקטים. פריצקי הודיע, כי הוא פועל לחקיקת חוק להגברת הוודאות בפרויקטים, שיחייב את המדינה להחליט להודיע על פרקי זמן קצובים מראש.

עוד אמר פריצקי, שיש לשקול הכנת תקציב רב שנתי לתשתיות, שכן לא ניתן להמשיך לנהוג בשיטת תקציב חד-שנתי. בנוסף המליץ פריצקי, שלפני פרסום המכרז יפנה האוצר למממנים וישאל אותם, האם הם מסוגלים לעמוד במימון. במקרה והמממנים יודיעו שהפרויקט אינו כלכלי, יבוטל המכרז.

השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, אמר, שיש להכניס יותר שקיפות במכרזים ולמנוע בכך אפשרות לשחיתות. לדבריו, שקיפות גם תגרום ליזמים בינלאומיים להתעניין בפרויקטים בארץ. עוד אמר שטרית, שבכוונת האוצר לפרסם בשנים הקרובות מכרז לבניית שדה תעופה נוסף בעברונה, אילת.