שיכון ובינוי, אגד ושפיר הנדסה מתעניינות במכרז נתיב האגרה

יאפשר גם להשאיר את הרכב במחלף נתב"ג, וליסוע חינם באוטובוס לת"א

התעניינות רבה במכרז להקמת נתיב נסיעה מהיר בכניסה לת"א. חברת חוצה ישראל מדווחת, כי 30 חברות הודיעו על השתתפות בכנס המתמודדים, שייערך ביום ה'.

עם זאת, עד כה רק שלוש חברות רכשו את חוברות המכרז לפרויקט הנתיב המהיר בכניסה לת"א. החברות הן שיכון ובינוי, אגד ושפיר הנדסה. במשרד האוצר ובחברת חוצה ישראל עושים מאמצים רבים לשיווק הפרויקט, לרבות פנייה לקבוצות על מנת לעודד אותן להשתתף בפרויקט.

בענף התחבורה אומרים גורמים שונים, כי ישנו חשש בקרב חברות להשתתף בפרויקט משני טעמים: האחד, יתרונה המובהק של חברת דרך ארץ במערכות אכיפה וגבייה, והחשש השני נובע ממורכבות המכרז מהבחינה הטכנולוגית, והקמת מערכת גבייה דינמית.

פרויקט זה נתפס במשרד האוצר כפרויקט בעל חשיבות רבה, כיוון שהוא הפרויקט הראשון בתחום תחבורה המטפל בביקושים ולא בהיצע, וגם בשל העובדה כי הצלחתו תביא לקידום שלושה פרויקטים מקבילים בכניסות אחרות לת"א.

בחוצה ישראל מדווחים, כי בין המתעניינים גם חברות זרות, בעיקר מאירופה. המכרז להקמת נתיב נסיעה מהיר לתחבורה הציבורית בכביש ירושלים-ת"א, בקטע שבין מחלף בן-גוריון ועד מחלף קיבוץ גלויות, הוא מכרז ראשון מסוגו שפרסם משרד התחבורה.

מדובר במכרז בשיטת ה-BOT, שבו היזם מקים את הפרויקט במימון פרטי, מתפעל אותו לתקופת זיכיון של 25 שנה ובתום התקופה מוסר אותו למדינה. הפרויקט כולל סלילת נתיב נוסף, באורך של 13 ק"מ, הקמת מסוף תחבורה שישלב חניון חנה וסע שיכלול 2,000 מקומות חניה, מסוף אוטובוסים ומרכז פיקוח על מערכת האגרה ופיקוח התנועה. עלות הפרויקט היא 400 מיליון שקל.

על-פי התוכנית, בעל רכב פרטי יוכל להיכנס לת"א תוך שימוש בנתיב המהיר תמורה תשלום אגרה, שתשתנה בהתאם לקיבולת התנועה בנתיב המהיר, או לחילופין להשאיר את הרכב במגרש החניה בסמוך למחלף בן-גוריון, ולהיכנס לת"א במערכת אוטובוסים חינם - שאטלים שיעמדו לרשות בעלי הרכבים הפרטיים.

חברת חוצה ישראל, שמקדמת את הפרויקט עבור משרד התחבורה, התבססה על ניסיון בינלאומי בפרויקטים שעניינם ניהול תנועה. פרויקטים מסוג זה קודמו בהצלחה בערים שונות בעולם: סינגפור, לונדון, ניו-יורק ,לוס אנג'לס ועוד.

שר התחבורה, אביגדור ליברמן, ציין, כי מטרת הפרויקט היא לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי.