יחלט או לא יחלט

השאלה המסקרנת ביותר כיום את ענף התשתיות היא, האם יחולטו בסופו של דבר כספי הערבות של קונסורציום ההתפלה כרמל, או שזליכה יאלץ להתקפל ברגע האחרון

השאלה המסקרנת ביותר כיום את ענף התשתיות היא, האם יחולטו בסופו של דבר כספי הערבות של קונסורציום ההתפלה כרמל, או שזליכה יאלץ להתקפל ברגע האחרון.

לשאלה זו משמעות רבה על רקע הצהרותיו החוזרות והברורות של זליכה, לפיהן נגמרו המשחקים, ומעתה הוא יחלט את כספי הערבות של כל זוכה במכרז, שיחזור בו ברגע האחרון מכוונתו להקים את הפרויקט, בלי שתהיה לו סיבה טובה לכך.

זליכה אמר לא אחת, שהגיע הזמן לשים קץ לשיטה, לפיה חברה זוכה במכרז על סמך מחיר נמוך, כאשר ברקע היא כבר מתכננת, בשיתוף הבנק המממן, כיצד תצליח לשפר את תנאיה, באמצעות הפעלת לחץ על האוצר.

שיפור התנאים משמעותם רווח נוסף לחברה, והפסד ישיר למדינה. מדובר בשיטה נפסדת שגורמת לכך שחברות רבות נמנעות מלהשתתף במכרזים. "אני בא מהמגזר הפרטי", אומר זליכה, "ואני מכיר מצוין את כל התרגילים האלה".

לשאלה אם ייחלט או לא ייחלט, יש משמעות נוספת. בסוף יוני, כך הכריז אגף החשב הכללי, בכוונתו לפרסם מכרז להקמת מתקן להתפלת 100 מיליון מ"ק בחוף חדרה. גורמים במשק המים אומרים, שלהחלטת החילוט עלולה להיות השפעה על המשתתפים הפוטנציאלים במכרז זה, שיחששו הפעם להפקיד כספי ערבות.

לדברי סגן החשב הכללי, צביקה חלמיש, לחשש הזה אין בסיס, שכן ידוע לכל שמדובר בפרויקט בעל כלכליות רבה. חלמיש הדגיש, שלאחרונה שונו תנאי המכרז, והוכנסו בו מספר הקלות, כדי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר, ולכן הסיכויים להצלחתו גדולים.