דלק רכב: גידול של 22% במכירות; זינוק של 50% ברווח הרבעוני

מכירות של 865 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2004; הרווח הנקי הסתכם ב-62.4 מיליון שקל

חברת דלק רכב , בשליטת קבוצת דלק , מייצרת גם ברבעון הראשון של שנת 2004 תוצאות מעוררות קנאה. דלק רכב, שמנוהלת על ידי גיל אגמון, רשמה גידול של 22% בשורת המכירות לרמה של 864 מיליון שקל ומכרה כ-7,920 רכבים מתוצרת מאזדה ופורד, שהתפלגו ל-6,037 רכבי מאזדה ברבעון ו-1,883 רכבי פורד.

כמות רכבי המאזדה שנמכרה ברבעון הראשון של השנה שיקפה גידול של 16.8% לעומת הרבעון המקביל אך במכירות רכבי הפורד נרשמה ברבעון הראשון ירידה של 10%. הסיבה לירידה במכירות רכבי הפורד, לעומת הרבעון המקביל, נעוצה בעובדה שלחברה לא היו די רכבים מסוג פורד קונקט ופורד פוקוס בכדי לספק את הביקושים.

אזלו מהמלאי

רכבי הקונקט אזלו ממלאי החברה כבר בחודש ינואר השנה ודגמי הפוקוס אזלו באמצע חודש פברואר. לפיכך מציינים בחברה שצבר ההזמנות לרכבים מסוג זה גדול וכי ברבעון השני של השנה צפויה החברה להציג גידול משמעותי במכירות רכבי הפורד שלה, גידול שישפיע על מחזור המכירות הכולל.

מדוע דלק רכב לא נערכה מבעוד מועד לביקושים הערים לכלי הרכב של פורד? הסיבה לכך היא החלפת שנת הדגם למודלי 2005 בחודש מאי השנה. בחברה החליטו שלא להתחמש במלאים של הדגמים הישנים, חודש וחצי בלבד לפני שיוכלו לספק את הדגמים החדשים ולכן סביר להניח שמכירות חודש מאי בדלק רכב יצביעו על גידול מרשים במיוחד במכירת רכבי פורד. גם מכירת רכבי המאזדה תקבל דחיפה משמעותית בחודש מאי מכיוון שבחודש זה תחל החברה במסירת המאזדה שלוש, מקבוצה 2, רכב שמבוקש מאוד על ידי ציי הרכב.

נתח השוק של דלק רכב עמד בסוף הרבעון הראשון על 22% לעומת 26% ברבעון המקביל. מתוך סך כל הרכבים המיובאים מיפן עמד נתח השוק של מאזדה על 51% ברבעון הראשון לעומת 53% ברבעון המקביל ו-54% בסוף שנת 2003.

הרווח התפעולי שהציגה דלק רכב בשנה החולפת עמד על 103.9 מיליון שקל, גידול של 58.6% לעומת הרבעון המקביל. אם לוקחים את הרווח התפעולי שהוצג כאן כרווח מייצג הרי שהרוח התפעולי השנתי של החברה בשנת 2004 עלול להיות קטן יותר מזה שהושג בשנת 2003, אך בטרם קופצים למסקנות נמהרות יש לזכור שהרבעון הראשון אינו מייצג את השנה הצפויה לדלק רכב, בעיקר בשל המכירות הצפויות לציי הרכב ובעקבות המכירות המוגברות של רכבי הפורד ברבעונים הבאים.

מבדיקה שערכה דלק רכב עולה שבשלוש השנים האחרונות קטן מספר הרכבים בציי הרכב בכ-51 אלף רכבים. אם בשנת 2000 עמד מספר הרכבים בציי הרכב השונים על 170 אלף הרי שבשנת 2003 עמד מספר זה על 119 אלף בלבד. בדלק העריכו היום כי פער זה צפוי להיסגר בשנתיים הקרובות וכי דלק עצמה תספק חלק ניכר מהרכבים הללו, מה שעשוי לתמוך בהמשך הצמיחה של החברה.

גידול בהוצאות מימון

הוצאות המימון של דלק רכב ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-7.9 מיליון שקל, לעומת הכנסות מימון של 4.1 מיליון שקל ברבעון המקביל. בחברה מייחסים את הגידול בהוצאות המימון לפיחות במטבעות בהם נקובות הלוואות החברה (היאן היפני, היורו והדולר). היאן פוחת ברבעון הראשון בשיעור של 6.4%, הדולר בשיעור של 3.4% והאירו נותר ללא שינוי.

גורם בענף הרכב ציין היום כי ברור שהפיחות ביאן היפני משפיע לרעה על תוצאות החברה שכן מחירי המכירה עולים, אך לא במלוא היקף הפיחות. על פי ההערכות, החברה ספגה מחצית מהפיחות ביאן ואת היתרה נאלצו לספוג הצרכנים.

הרווח הנקי של דלק רכב הסתכם ברבעון הראשון ב-62.3 מיליון שקל, גידול של 40% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי לווה בתזרים מזומנים מפעילות שוטפת שעמד על 54.3 מיליון שקל, לעומת תזרים מזומנים של 118.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. הונה עצמי של דלק רכב מסתכם ב-333 מיליון שקל והוא מממן כ-27.3% ממאזנה, לאחר שבחודש מארס השנה חילקה החברה דיבידנד בהיקף של 163 מיליון שקל. *