אוקראינה מצטרפת לשיקום דרך המשי

הקרקעות בסביבתה, רובן מצויות בפריפריה, יקבלו תנופת פיתוח

שר החוץ האוקראיני, קוסטיאנטין הירשחנקו, אמר בתחילת החודש כי אוקראינה רוצה לשקם את דרך המשי, דרך המסחר העתיקה שקישרה בין אירופה לאסיה.

בפגישה שנערכה עם נשיא טג'יקיסטן, אמומאלי רחמנוב, אמר הירשחנקו כי דרך המשי היתה לא רק "מטבע לשון", אלא גם פרוייקט כלכלי בעל פוטנציאל גדול.

הוא הוסיף שארצו רוצה לעזור לטג'יקיסטן ואפגניסטן לשקם את כלכלתן, בעיקר דרך גיוס כספים מאירגונים בין לאומיים. בשבוע שעבר ציינו כאן כיצד רואים הסינים את פרויקט "דרך המשי". בחזון הסיני היא מתפתחת מערבה דרך ארצות מרכז אסיה, ומחברת את אסיה ואירופה בגשר יבשתי אחד, שיגיע עד חופי האוקיאנוס האטלנטי. כך מסר החודש בבייג'ין סגן שר התקשורת הסיני, פנג זנגלין.

"דרך המשי החדשה תהפוך לאיזור פיתוח חדש לכלכלת סין, ולאורכה יתפתח מסחר עקב שיפור הנגישות, הקרקעות בסביבתה, רובן מצויות בפריפריה, יקבלו תנופת פיתוח, ערכן צפוי לעלות, וכוח האדם יהיה נייד יותר. הכביש החדש ייתן אנרגיות חדשות לשתי היבשות, אסיה ואירופה", הסביר פנג. דרך המשי העתיקה חיברה לפני כ-2,000 שנה את יבשות אירופה ואסיה, ושימשה בעיקר למסחר. הדרך היא הדרך העתיקה החשובה ביותר בהיסטוריה, והיא התמתחה לאורך כ-7,000 ק"מ. ניתן לשער, כי בזמנו נדרשו כחודשיים כדי להשלים מעבר בה לכל אורכה.

בשנים האחרונות, ככל שגדל נפח המסחר בין סין לרפובליקות המרכז אסיאניות - קזחסטאן, אוזבקיסטאן, קירגיזיה, טג'יקיסטאן וטורקמניסטאן (כל החמש רפובליקות לשעבר בברה"מ) - כך קיבלה הדרך ההיסטורית חיים חדשים, ואת החמורים החליפו משאיות.

לדברי השר, הקטע שכבר נסלל והושלם מתחיל בעיר הנמל המזרח סינית ליאניונגאנג, ומגיע עד העיר הורגוס, שנמצאת באיזור האוטונומי הסיני קסינג'יאנג אויגור.

אומנם, שני קצוות הכביש הזה הם מרכזים כלכליים מסחריים חשובים בסין, אך הכביש עובר באיזורים פריפריאליים מובהקים ובלתי מפותחים.