רשם האגודות מינה חוקר לבדוק את פנקס החברים של בעלת כרמל מזרחי

חברים באגודה גם מבקשים לשנות את סיווגה על מנת להעלות את ערך המניה עבור חברים פורשים

רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, מינה חוקר לבדיקת פנקס החברים של אגודת הכורמים הקואופרטיבית של יקבי ראשל"צ וזכרון יעקב. כך נודע ל"גלובס". אגודה זו היא הבעלים של יקבי כרמל.

ההחלטה על מינוי חוקר התקבלה בעקבות טענותיהם של מספר חברי אגודה, בדבר אי סדרים לכאורה ברישום זהותם של חברי אגודה בפנקס החברים. בהחלטה כותב זליגמן: "לא התרשמתי, על-פי התשתית העובדתית המונחת לפני כרגע, כי ידוע לכל מיהם חברי האגודה ובאם פנקס החברים אכן מעודכן כפי שטוענת האגודה".

זליגמן הוסיף: "בשלב זה תשא האגודה בעלויות החוקר שימונה לה, אך אם יתברר בסופו של הליך, כי לאגודה פנקס חברים מעודכן, אדון בחלוקת ההוצאות על-פי סעיף 45 לפקודת האגודות השיתופיות".

בהחלטתו מתייחס זליגמן לסוגיה נוספת - סיווג האגודה. המבקשים, שיוצגו בידי עוה"ד הרצל כספי ומיכה תשבי, ביקשו לשנות את סיווגה של האגודה מאגודה חקלאית לאגודה לשרותים או לאגודה צרכנית, דבר שישפיע על ערך פדיון מניה של חבר פורש. לטענתם, עם השנים נעשתה החברה דומה יותר לאגודת שירותים, ולכן היא חדלה בפועל להיות אגודה חקלאית. האגודה, המיוצגת בידי משרד עו"ד מירון, טענה שלא חל שינוי מהותי בפעילויותיה מאז סווגה כאגודה חקלאית.

לאחר שבחן הנושא, קבע זליגמן: "לעניין הבקשה לשינוי סיווגה של האגודה, בקשה זו תידון לאחר קבלת דו"ח החוקר בעניין עדכון פנקס החברים, שכן למסקנות החקירה אפשר שתהיינה השלכות לעניין הסיווג".

מנכ"ל יקבי כרמל, דוד זיו, מסר בתגובה: "בשנת 2000 הקימו יקבי כרמל קרן פנסיה לחברים ותיקים שיפרשו מן האגודה. מספר כורמים שנטשו את האגודה בימיה הקשים בתחילת שנות ה-80, טוענים כיום לזכאותם בחלק מן הקרן, ותובעים מרשם האגודות להפוך את האגודה השיתופית מחקלאית לתעשייתית.

"רשם האגודות דן בסוגיה, ולאחר ששמע את העדויות החליט למנות גורם מטעמו לבדיקת ניהול פנקס החברים והחברים הרשומים בו. פנקס החברים של האגודה השיתופית ממוחשב, מסודר ומעודכן. אני מברך את הרשם על החלטתו המקצועית למנות גורם מטעמו לבדיקת העובדות".