המינהל מתכנן הקמת 2,000 יח"ד נוספות ליד שכונת רמות - על קרקעות מושב כיסלון

מימוש "תוכנית מצפה נפתוח" צפוי להקטין את המחסור בבנייה חדשה בעיר

מינהל מקרקעי ישראל יגיש בחודשים הקרובים תוכנית לכ-2,000 יחידות דיור, שיוקמו בהמשך לשכונת רמות בירושלים. התוכנית מכונה "תוכנית מצפה נפתוח", והיא מתוכננת על קרקעות מושב כיסלון. מימוש תוכנית זו צפוי להקטין את בעיית המחסור בבנייה חדשה בתוך העיר ירושלים.

התוכנית כוללת בנייה רוויה, בצפיפות של כ-4 יחידות דיור לדונם ברוטו. יחד עם זאת, המבנים בתוכנית הם בני 4 קומות ויותר, וחלקם מבנים מדורגים. התוכנית הוצגה לרשויות התיכנון, והיא תוגש לאישור הוועדה המקומית של העיר ירושלים ולוועדה המחוזית של ירושלים.

את התוכנית מנהלת מטעם המינהל חברת אהוד תייר.

חלקים משכונת רמות בירושלים הופכים בשנים האחרונות לדתיים או לחרדיים. יחד עם זאת, לא ברור האם במתחם יהיו ביקושים גדולים של אוכלוסיה דתיתחרדית. הסיבה היא, שהתוכנית מציעה מבני ציבור בהתאם לדרישות כלל האוכלוסיה, ולא לפי צורכי האוכלוסייה החרדית.

בפועל, תוכנית זו היא נגזרת של תוכנית כוללת, שערך האדריכל משה ספדי לכל מערב ירושלים, וחלקים אחרים של העיר. תוכנית ספדי מתייחסת לשטחים שסופחו לעיר ירושלים בעבר, בעקבות ועדת קוברסקי.

תוכנית ספדי מציעה גם בנייה באיזור בית החולים הדסה בירושלים, למגורים ולתעסוקה. כמו כן התוכנית מציעה בנייה בין המושבים אורה ועמינדב לכביש הרכבת, ובנייה בהר חרט (בתפר עם מבשרת ציון).

ספדי פועל מול ועדת היגוי, הכוללת את נציגי הרשות לפיתוח ירושלים, מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. בשלב זה הוא מבצע - ביחד עם ועדת ההיגוי - גיבוש לתוכניתו, על מנת לאפשר תיכנון מפורט של שאר השכונות המוצעות בתוכנית הכוללת.

בתחום התוכנית של ספדי מקדמים משרד השיכון והחברה הממשלתית-עירונית ערים תוכנית למגורים בגבעות עלונה. הכוונה למתחם הממוקם בין מצפה נפתוח למבשרת ציון. במסגרת זו מתוכננת בנייה רוויה, למרות קביעתו של ספדי, שלפיה במקום רצוי לבנות בנייה נמוכה