החשב הכללי מחלט את כספי הערבויות שהפקיד קונסורציום ההתפלה "כרמל"

מתבסס על החלטת הבורר מהשבוע לפיה החוזה בין המדינה לכרמל הוא אוטונומי ומאפשר חילוט

החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, הודיע היום (ד') על חילוט הערבויות בסכום כולל של 35 מיליון שקל, שניתנו למדינה ע"י קונסורציום ההתפלה כרמל.

ההחלטה לחלט את הערבות נסמכת על החלטת השופט בדימוס, ד"ר דן ביין, ששימש כבורר בין הצדדים, לפיה החוזה בין המדינה לכרמל הוא אוטונומי ומאפשר חילוט.

קונסורצים כרמל התפלה בו שותפות דור כימיקלים, ברן ואיוניקס זכה במכרז שפרסם החשב הכללי להקמת מתקן התפלה לייצור 30 מיליון מ"ק מים מותפלים. בהתאם להוראות ההסכם, העמידה החברה לטובת המדינה ערבות בנקאית על סך 35 מיליון שקל, כדי להבטיח את ביצוע השלב הראשון של ההסכם.

לטענת זליכה, הפרה כרמל את התחייבויותיה להקים את המתקן, בכך שלא עמדה בלו"ז הקבוע בהסכם לקבלת ההיתרים ולהעמדת המימון לפרויקט, למרות שניתנו לה אורכות לקיום התחייבויותיה.

לדברי סגן החשב הכללי, רו"ח צביקה חלמיש, אין מקום לאפשר ליזמים לנהוג כאילו ההסכמים הם בגדר המלצה לא מחייבת. חלמיש מדגיש שעל האוצר לעמוד על קיומם של הסכמים אלה, ובמקרה הצורך אף לחלט את הערבויות שניתנו.

לדבריו, מדיניות זו עולה בקנה אחד עם כללי המינהל התקין ועם תרבות עסקית שתסייע להצלחת מכרזי התשתית גם בעתיד.

לדברי מנכ"ל קונסורציום כרמל, עמי יסודי, שתהליך הבוררות טרם תם, וכי השאלה כעת היא האם העובדה שמינהל התכנון החל לתכנן תמ"א המקשה על תהליך הרישוי, הוא שינוי מהותי בתנאי החוזה.

כעת יחל השלב השני של הבוררות בין כרמל למדינה, ובו יידרש ביין להחליט בשאלת הפיצוי. ביין יחליט אם על כרמל לפצות את המדינה ואם כן, יקבע את סכום הפיצוי. ההערכות הן, כי החלטתו תינתן בתוך זמן קצר יחסית, שלא יעלה על מספר חודשים.