אדום, ממזר, אנטי-ממסדי, מחפש משקיע

עונה מצויינת של הפועל ירושלים הביאה אותה לראשונה אל פתח היורוליג, אבל כדי להיכנס אליו צריך כסף, והרבה יותר ממה שיש לקבוצה. היו"ר דני קליין מודאג, יו"ר מגדל אהרון פוגל מבטיח לעזור, התומכים-אוהדים מתגייסים, וכולם יחד מחכים לספונסר נועז סטלה קורין-ליבר על המירוץ לליגה של הגדולים

מחר בערב יסתכלו הסינדרלה והמלכה אחת לשנייה בזיעה שבין העיניים. האלופה החדשה ביול"ב-קאפ - הפועל ירושלים, ואלופת אירופה והיורוליג - מכבי תל-אביב, זו מול זו בגמר גביע המדינה בכדורסל.

היכל הספורט ביד-אליהו יתמלא בריח כבד של אדרנלין וטסטוסטרון, אידיאולוגיות וגבריות, סערות נפש וכסף גדול. הוודאות של מכבי מול חוסר הוודאות של הפועל, קור הרוח המופגן של שרון דרוקר מול הפה הסוער והבוער של פיני גרשון, האיפוק הרם של היו"ר שמעון מזרחי ממכבי מול הרגשות המתפרצים והגועשים של דני קליין מירושלים. דם יזע ודמעות.

זאת העונה הגדולה של הכדורסל הישראלי. ניצחון הפועל בגביע היול"ב פתח צ`אנס חדש ונדיר לירושלמים, לשחק בשנה הבאה בליגת הגדולים, היורוליג. אבל בשביל זה צריך גם כסף גדול, הרבה יותר גדול ממה שהיה להם עד היום.

אם הכל היה קל ופשוט, אז דני קליין, עמוד השדרה של הקבוצה, היה מפרסם מודעה במדור דרושים: דרוש אחד שמעון מזרחי, אחד דיויד פדרמן, אחד רענן כץ, שני אנתוני פארקרים ולפחות שאראס אחד.

את השחקנים יכולים קליין ודרוקר למצוא בעצמם, כאשר יהיה ממה לשלם. אבל בעלי-בית, חברה מנהלת, זה עניין אחר וזה צו השעה. מאז הניצחון, הטלפון לא מפסיק לצלצל. ספונסרים, מפרסמים, ובעלי הון מתלבטים, ביוזמתם או ביוזמת קליין, אם להעז ולהיעקץ ביתוש הספורט, מה שמבטיח כבוד, התלהבות וסליבריטאות גבוהה, אבל גם הרבה מאוד שעות השקעה והזרמה שנתית קבועה של מיליונים. זה בדיוק מה שעושים הבעלים של קבוצות הכדורסל והכדורגל בישראל.

רווח כספי ישיר אין מזה, עד היום אין אפילו איזון תקציבי. אפילו מכבי תל-אביב, עם תקציב נדיר של 12 מיליון דולר, שניצחה בפיינל-פור לא מסיימת השנה עם איזון. לחוסר שנצטבר במהלך השנה, כהכנה לגמר, נוספה עלות של 1 מיליון דולר בונוסים לשחקנים. בעלי הבית כבר התחילו להתווכח מי ייתן כמה, כאשר ברור שרענן כץ ודיויד פדרמן מוכנים להמשיך ולשלשל כסף לקופה, בעוד שהחברים ב"קבוצת שמעון מזרחי", ספק אם ירצו או יוכלו לשים כסף. מה שאומר, שחלקם בקבוצה ייעלם או לפחות יקטן.

הניצחון ביול"ב-קאפ "עולה" להפועל ירושלים סכום של יותר מ-1 מיליון שקל בונוסים לשחקנים, שבינתיים אין מאיפה להביא, והוא מצטרף לרשימה ארוכה של פערי-תקציב אחרים. "הצלחה עולה כסף, במקרה שלנו אין כסף וצריך למצוא אותו כדי לשלם על ההצלחה".

גיוסים וחורים בתקציב

ב-6-7 השנים האחרונות, מאז היה ליו"ר קבוצה שאין לה בעלים, גייס עבורה קליין יותר מ-100 מיליון שקל. במו ידיו, פיו, התלהבותו, סערות רוחו ומכשיר הטלפון שלו. הכל בכספים קטנים מצטברים, לפעמים גם אלף דולר לאלף דולר. מכבי כבודה במקומה מונח, אבל אני בא לבקרה תקציבית עם קלסר מלא ניירות, כל נייר כסף קטן, והם באים עם נייר אחד בודד, ובו כמה בומבות גדולות של כסף".

הרבה שנים בזבזה הפועל ירושלים, על שחקניה מאמניה ואוהדיה, באנרגיות שליליות, קנאה ובעיקר שנאה למכבי תל-אביב. קליין הוליך את השנאה הזו באף, כשהוא מכוון אותה הישר לשמעון מזרחי. תחושת האנדרדוג הנעימה כל-כך, לא עוברת להם למרות הניצחון. "ידיעות אחרונות" צילם היום מודעה לא רשמית שנתלתה בעיר לקראת המשחק: " גמר גביע המדינה. "מכבי תל-אביב נגד כוחות הרשע".

במגרשים של הגדולים, ביורוליג, לשם שואפת הפועל, אין לכל זה שום משמעות, ואם כבר, אז משמעות שלילית. אצל הגדולים צריך הרבה יותר ניהול, תכנון, שיקול דעת ענייני ובעיקר כסף.

כדי לשחק ביורוליג צריכה הפועל שתקציבה הבא לא יפחת מ-4 עד 4.5 מיליון דולר. זה מה שקליין מאמין. אחרים אומרים שעם פחות מ-5-6 מיליון דולר אי-אפשר בכלל להתחיל. תקציב העונה הנוכחית עמד על כ-3 מיליון דולר, וכאמור, הוא מסתיים עם הרבה מינוסים. למשל, רשות השידור טרם העבירה את מלוא התשלום עבור זכויות השידור, שהביאו לה רייטינג נדיר שרק הפיינל-פור עולה עליו. קליין לא מתרגש: "זה בינינו, כרגע אנחנו מבקשים למצוא דרך להמשיך את ההתקשרות".

בימים האחרונים פגשו אנשי היורוליג האירופי בדני קליין, האיש החדש בחגיגה של השנה הבאה. הדרישות שלהם הגדילו את הספק אם הפועל תוכל להרשות לעצמה לנצל את ההזדמנות הגדולה שהשיגה לשחק ביורוליג. "הם חשפו בפני משוכות גבוהות שמאוד יהיה קשה לנו לעמוד בהם.

"זו לא רק הדרישה לאולם עם לפחות 5,000 מקומות, ולא העובדה שבהיכל במלחה אי-אפשר יהיה לקיים משחקים בינלאומיים, זו שיטת התגמולים וההוצאות הרבות שנדרשות בשל המשחק בליגה הגבוהה, שהן בלי כל השוואה להוצאות ביול"ב. אגרות שיפוט גבוהות בהרבה, אגרות פירסום. אני מוטרד. בהחלט. מאוד מוטרד. בסוף היום אם לא יהיה מספיק כסף נצטרך לוותר, לא לשחק".

בקיץ ימלאו לדני קליין 40. פעם הוא היה שחקן כדורגל, חבר הנהלה של ביתר ירושלים, איכשהו התגלגל לכדורסל "עד שהבנתי שאין כמו ירושלים". ב-95 מונה ליו"ר, ומאז "אני רץ כל השנה ומחפש כסף, כל שנה אני אומר שאין לי כוח יותר וכל שנה אני בטוח שלא אוכל לשחזר את ההצלחה של השנה הקודמת, ובסוף אני נשאר. אין אבן שלא הפכתי.

"אני לא מאמין בלתת בחינם. אני מאמין בנשמה של אנשים. כל מי שנתן לנו משהו, בכסף או בפרסום, ראה שיש פה עשייה אמיתית. אני מראה שהכסף הוא הולך כולו למשכורות, אני מראה מה אנחנו עושים בירושלים. מחלקת הנוער שלנו, עם 1,600 צעירים, היא הכי גדולה בארץ, ואנחנו נותנים שם עזרה בשיעורים, ארוחת צהריים, תמיכות שאף אחד לא מתקצב אפילו באגורה חוץ מאיתנו.

"אנשים רואים שהפועל ירושלים זה סיפור עם לב רחב ונשמה ענקית, שההמנון שלנו "יש לנו אהבה והיא תנצח" הוא כל האמת, אז הם שמים כסף. עוד שנה ועוד שנה, עוד פיגוע ועוד פיגוע. מעטים נתנו פעם אחת ולא המשיכו איתנו. חלקם מבקשים שלא יוזכרו בכלל, בחלק מהחברות התחלפו בעלים ומנהלים, חלקם אוהדים של קבוצות אחרות, חלק אוהדים של הפועל חלק אוהדים של דני קליין, אי-אפשר להגיד לא".

קליין בכלל יועד להיות הדור השלישי בעסק משפחתי ותיק ומבוסס. הוא נכנס לעסק, אבל הוא פחות ופחות נמצא בו. בכלל, נראה שיעודו הטבעי הוא להיות מספר סיפורים. אין עשר דקות בלי סיפור, והכל מהחיים, הכל מתלהב, מדבק. רק את עיריית ירושלים ואת ראש העירייה אורי לופוליאנסקי הוא לא מצליח להדביק בהתלהבות העירונית.

"את האנשים של היורוליג לקחתי לטיול בירושלים, הראיתי להם שיש עיר עם בני אדם שמדברים עברית ובני אדם שמדברים ערבית, יש גם יידיש. ערבים, חרדים, תיירים. אחרי שהסתובבנו כמה שעות שאלה אותי אחת הנציגות: תגיד, איפה המקום שיורים בו, איפה המקום שהסי.אן.אן מצלם בו? בערב שאלו אותי מתי סוגרים את העיר.

"אני רואה בזה שליחות לאומית, שליחות של עיר. אני לוקח אישית את היחס של העירייה, שלא רואה בנו שום ערך, שלא קולטת את משמעות העובדה שאנחנו שנה שנה מביאים לירושלים קבוצות זרות, עם עיתונאים ואוהדים, שלנים כאן, אוכלים כאן, ואחר כך כותבים בעיתונים שלהם על העיר המדהימה הזו, זה לא עושה משהו לעיר? זה לא עושה כסף לעיר? העירייה לא מתקצבת אותנו בגרוש. היא רק דורשת 300 אלף שקל כל שנה דמי שימוש במגרש במלחה".

אחרי הניצחון, בטקס בכיכר ספרא, הודיע ראש העירייה שיתרום 250 אלף שקל לפעילות הקבוצה והנוער.

"איזה כסף ואיזה נעליים. ראש העיר חבר שלי. אני מדבר איתו על מועדון נוער, כדורסל אוהדים ועל להרים את העיר, על להתגבר על פחד הפיגועים, על לשנות את הדימוי המפחיד של העיר, והוא מדבר איתי על מקוואות. שום כסף לא נכנס.

"יותר מזה, בספרא הודיעו שלשכת ראש העיר מתחייבת לתקן את מערכת הכריזה במלחה, אין לי ספק שבעוד שנתיים אחרי שנקח עוד גביע, אולי אפילו את הפיינל-פור, מערכת הכריזה תישאר באותו מצב דפוק".

פוגל מבטיח לעזור

70% מתקציב הקבוצה הוא שכר שחקנים ומאמנים, שרון דרוקר, מתן חרוש ואבנר יאור. היתרה תפעול שוטף הכולל גם כמה עובדים המקבלים משכורת כמו רופא, פיזיוטרפיסטים, מאמני כושר, פקידים וקליין עצמו.

רק 2,300 מקומות יש במלחה, השנה נמכרו 1,700 מנויים. רק במשחקים האחרונים, כשהקבוצה עלתה על גל הניצחון, נמכרו כל המקומות הריקים.

הספונסר הראשי היא חברת הביטוח מגדל, המכניסה סכום של מעל חצי מיליון דולר בשנה. נותני חסות אחרים הם סלקום, ישראכרט, הולידי-אין, קאפא, ועוד.

סביב קליין יש קבוצה הולכת וגדלה של תומכים, חלקם אוהדים שרופים של הקבוצה או שלו, חלקם אנשי עסקים ובעלי מקצועות שגם תורמים כסף פרטי וגם תומכים בדרכים אחרות.

את יו"ר מגדל, אהרון פוגל, רואים במשחקי הפועל מגדל ירושלים, כשהוא צמוד לקליין ולדרוקר. פוגל: "בעלים וספונסרים של הקבוצה צריכים להיות חדורים בהכרה של תרומה לעיר ירושלים ותרומה לספורט בכלל. ספונסר, יכול להרוויח עסקית כאשר החשיפה שלו לציבור גדולה, וזה מה שהיה לנו ולאחרים במשך השנים ובעיקר השנה.

"יש סיכוי טוב שמגדל תתמוך גם בשנה הבאה בהפועל ירושלים. או כספונסר ראשי או, אם יבוא מישהו אחר שייתן לקבוצה הרבה יותר, נקבל גם אותו".

ומה על העונה הבאה והמעורבות האישית שלך?

"להפועל מגדל יש את היכולת לנצח בכל רגע נתון כל קבוצה באירופה, ואני מנסה לעזור לדני בכל התחומים".

זה הזמן להקים חברת ניהול

עם כל זה, יש לקחת בחשבון שמשחקים בליגה אירופית, לאורך עונה שלמה דורש הרבה יותר מיכולת נקודתית. זה דורש נשימה ארוכה, תקציב גדול, ומספר רב יותר של שחקנים, לפחות שניים, ברמה הגבוהה ביותר.

"זה בדיוק הרגע ובדיוק ההזדמנות לשנות סדרי עולם ולהקים חברת ניהול", אומר קליין. "ההתקשרות עם מגדל הוסיפה לנו המון. מגדל תומכת מסיימת חוזה של שלוש שנים ותחדש אותו, וזו הבעת אמון גדולה. אבל כרגע יש צורך באנשים נוספים, רצוי מאוד חברת ניהול. צריך היכל גדול שימכור הרבה כרטיסים.

"הכל ביצה ותרנגולת, יהיה מגרש - יהיה יורוליג, יהיה יורוליג - תהיה טלוויזיה, תהיה טלוויזיה - תהיה חשיפה, תהיה חשיפה - יהיו ספונסרים ומפרסמים כבדים, אז יהיה כסף, וניקח שחקנים ונשלם לשחקנים ויהיו אוהדים".

עוה"ד הירושלמי המוכר אורי מסר, גם הוא אחד מאוהדיה-תומכיה הוותיקים של הקבוצה, עסוק עכשיו במימוש התנאי הראשון להשתתפות ביורוליג, מגרש בן 5,000 מקומות לפחות. והוא מאמין שיצליח.

"יש מקורות מימון, אותר מקום, יש רצון והתקווה שלנו היא להקים להפועל אוהל כדורסל גדול, עשוי מחומרים טרומיים. יש אפשרות לקחת את זה בליסינג, זה מבנה ארעי שיחזיק כמה שנים עד אשר תקים העירייה את המגרש העירוני שמדברים בו כבר כמה שנים. אני מאמין שלירושלים יש פוטנציאל כלכלי לא פחות מזה של תל-אביב."

הפועל טובה לתדמית

אייל חומסקי, שותפו של ראובן אדלר במשרד הפרסום אדלר-חומסקי, נאמן מסור וותיק, משווק את הקבוצה כמותג מבוקש, תוך שימוש באמצעי שכנוע אמוציונלים תפיסתיים.

"הפועל משווקת בעיקר את עצמה כלא-מכבי. הערכים של מכבי הם ממסד, שלטון, כסף כבד, תקציבים. אנחנו מייצגים מאבק של דוד מול גלית, מעטים מול רבים, הקטן והממזר שמשחק במגרש של הענקים, קטן מול ממסד ענק. המשהו הרענן, הצעיר והאנטי-ממסדי שמייצגת הפועל ירושלים יביא אליה הרבה חברות ומותגים מובילים שרוצים לשייך את הערכים האלה לעצמם".

רק שבפועל כל זה לא קרה.

"החברות המובילות דורשות בנוסף גם ערכים של ניצחון. השנה הפועל מספקת גם את סחורת הניצחון. הווינריות. שזה ערך חשוב ביותר לחברות מאמצות ולאנשי עסקים שמחפשים ריגושים בספורט. ערכי הספורט, כמו ערכי העסקים, הם ניצחון והישגים.

"ברגע שהניצחון הופך חלק מקבוצה, היא הופכת לגורם מוביל בחברה הישראלית, ממלאת אולמות, משודרת בפריים טיים, מעל 20% במשחקים ומעל 30% בגמר. כל זה מייצר דינמיקה של הצלחה, של קבוצה שאינה נישה, של קבוצה שמדברת לקהלים גדולים ואוכלוסיות רחבות.

" בשבועיים האחרונים יש הרבה פניות של חברות שמתחילות לבדוק אפשרות להתקשר עם הפועל ירושלים, כשבעבר היינו צריכים להזיע הרבה כדי לקבוע פגישות. עדיין אין שורות תחתונות בכסף, אבל הדינמיקה תגיע לכסף.

"או שהקבוצה תלך למהלך של הפרטה כמו מכבי תל-אביב ואנשי עסקים/חברות יחזיקו במניות ניהול שלה ייהנו מהתדמית הקבוצה וישותפו בחלק ממסעות הפרסום שלה, במכירת כרטיסים, במסעות שיווק. אופציה אחרת היא, שהרבה יותר חברות יכנסו כספונסרים, ביותר כסף ויתחברו להפועל מתוך שיקולי תדמית".

צועדים בדרכה הסלולה של מכבי תל-אביב?

"את הפועל ירושלים ואת דני קליין סובבים הרבה מאוד אנשים טובים באמצע הדרך, שרוצים לראות אלטרנטיבה תחרותית למכבי תל-אביב. אני מברך את מכבי תל-אביב על ההישגים הגדולים שלה וזה יעזור גם להפועל ירושלים.

"הכדורסל הופך ליותר אטרקטיבי ומתחיל לאיים על הדומיננטיות של הכדורגל, זה יזרים כסף לכדורסל וירושלים תהנה מהעניין. מגיע כל הכבוד למכבי, מודל הניהול של מזרחי ודיוויד פדרמן הוא באמת גם המודל העסקי והתחרותי שלנו, צריך לחקות הרבה ממה שהם עשו.גם את הווינריות הטבועה בהם".

גמרתם עם ההשמצות וההיתקלויות הקטנוניות מול מכבי?

"אני חושב שדני קליין, כמו כל האנשים שסובבים את הקבוצה, התבגרו ומבינים שצריך להתרכז בבניית הפועל ירושלים, וגם ללמוד את הדברים הטובים מתל-אביב. נכון, עם כסף הרבה יותר קטן".

דני קליין: "כסף חשוב, אבל לא הכי חשוב. עובדה שאנחנו עם השלושה מיליון שלנו ניצחנו את ריאל מדריד עם 12 מיליון אירו. אבל אין ספק שהפועל צריכה עכשיו הרבה יותר כסף, להתחזק בשחקנים, להוציא יותר".

אחרי כל-כך הרבה שנים עמוסות אמוציות של שנאה וקינאה, את בעצם חולם להיות שמעון מזרחי מספר שתיים.

"בכלל לא, אני רוצה ללמוד ממזרחי אבל אני רוצה תמיד להישאר דני קליין מספר אחד, הצנוע מירושלים".