המלצה בנציבות מס הכנסה לפטור ממס את משפחת אייזנברג

הצוות המקצועי שמינה נציב מס הכנסה לבדיקת היבטי המיסוי בעיסקת מכירת החברה לישראל לאחים עופר הגיע למסקנה, כי המוכר, ארווין אייזנברג, אינו חייב בתשלום מס כלשהו בגין עיסקה זו. בערב חג הפסח הניח הצוות המקצועי דו"ח מסכם בעניין על שולחן נציב מס הכנסה, יוני קפלן. החלטת הצוות התקבלה פה אחד, וכעת יידרש הנציב להחליט אם לאמץ את המסקנות.

ב-14 באפריל אמורים האחים עופר להעביר לידי אייזנברג או נציגיו בישראל 330 מיליון דולר בגין העיסקה שנחתמה באמצע ינואר. בסוף ינואר החל צוות במס הכנסה לבחון היבטי מיסוי הנוגעים לעיסקה, ובהם אפשרות שנוצרה חבות מס של אייזנברג או החברה לישראל למס הכנסה, בשל עיסקאות אחרות של הקונצרן, הנוגעים לשומות שהוצאו ועוד לא הסתיים הדיון בהן.

עורך הדין של האחים עופר, רם כספי, הרגיע בשבועות האחרונים את לקוחותיו, כי בין אם תיווצר חבות מס ובין אם לא, העיסקה תבוצע, משום שלאייזנברג אין אפשרות מילוט מההסכם שנחתם בינואר.

הדו"ח של הצוות המקצועי במס הכנסה מאמת, ככל הנראה, את הסברה, כי העיסקה בוצעה במסגרת 30 השנה שבהן הוענק פטור ממס על רווחי הון לבעלי החברה לישראל, וכי לא ניתן למסות היום את החברה, גם אם היא לא ביצעה השקעות בישראל בשנים 69'-72', כפי שהתחייבה. ניסיון של השבועות האחרונים לבחון הרמת מסך כדי לוודא מי הם הגופים העומדים מאחורי החברות הזרות של אייזנברג ושאמורים לקבל את הכסף בגין העיסקה, לא צלח.

הנציב עוד לא גיבש החלטה לגבי מסקנות הדו"ח, והוא עשוי להחליט בעניין גם אחרי מועד ביצוע תשלום העיסקה