ביהמ"ש: הביטוח הלאומי הפר צו עיקול של בית משפט והעביר כספים לחשבון של מבוטח

ביהמ"ש: טוב היה עושה הבט"ל, אם לא היה מנסה להיבנות בחוסר תום לב על טענות של העדר חתימה

המוסד לביטוח לאומי הפר צו עיקול שניתן על ידי בית המשפט והעביר כספים לחשבון של מבוטח - חרף צו העיקול שניתן על כספים אלה.

לדברי שופטת בית משפט השלום בתל אביב, נעה גרוסמן, הביטוח הלאומי הפר צו שיפוטי וגרם לכך שלא יהיה לעיקול "את מה לתפוס". גרוסמן חייבה את המוסד להשיב את התמורה הכספית של הכספים שהועברו שלא כדין.

פסק הדין ניתן בתביעה שהגיש עו"ד נתן שפטולוביץ נגד המוסד לביטוח לאומי. שפטולוביץ ייצג לקוח מגרמניה בתביעה נגד הביטוח הלאומי, לתשלום הפרשי גמלת זקנה, שלא שולמו ללקוח במשך שנים. במסגרת תביעה זו, התחייב המוסד לשלם 46.8 אלף שקל.

במסגרת תביעה לתשלום שכר טרחה שהגיש שפטולוביץ נגד לקוחו, הוטל צו עיקול, האוסר על המוסד לביטוח לאומי להעביר לידי הלקוח את סכום התביעה. המוסד לביטוח לאומי קיבל את הצו לידיו ב-23 באוקטובר 2002 והעביר את הכספים בניגוד לצו ב-24 באוקטובר.

המוסד טען בבית המשפט, כי קיבל בפקס צו עיקול לא חתום, וצו עיקול חתום מבית המשפט הגיע לידיו רק ביום 27 באוקטובר.

גרוסמן קובעת, כי משהוטל צו עיקול - אין בעל הזכויות המעוקלות ואין המחזיק חופשיים לעשות בו שינויים, שאינם מתיישבים עם מהותו של העיקול. לדבריה, טוב היה עושה הביטוח הלאומי, אם לא היה מנסה להיבנות בחוסר תום לב על טענות טכניות גרידא של העדר חתימה.

בנוסף היא מציינת, כי העובדה ש הביטוח הלאומי הכחיש שקיבל את צו העיקול, יובא בחשבון בפסיקת ההוצאות.

בית המשפט אישר את העיקול הזמני וחייב את הביטוח הלאומי להשיב את הכספים שהועברו שלא כדין. המוסד חויב בתשלום 16.5 אלף שקל, הסכום עליו הוטל העיקול הזמני, בצירוף הפרשי ריבית והצמדה מיום הגשת התביעה.

בנוסף חויב המל"ל בתשלום שכר טירחה בסך 5,000 שקלים.

(ת.א 02/213672)