עמי גניגר מבסס שליטתו בתיא השקעות על חשבון אחיו ואחותו

רכש מאריה ורות גניגר מניות הצבעה בלתי סחירות תמורת 6.5 מיליון שקל ומחזיק בכ-60% מזכויות ההצבעה בחברה. תיא תקשורת שוקלת להתמודד במכרז על הזיכיון לערוץ 2

עמי גניגר, יו"ר ומנכ"ל חברת תיא השקעות, סיכם בסוף השבוע עסקה לרכישת מניות ההצבעה שהחזיקו אחיו ואחותו, אריה ורות גניגר, בחברה. עם רכישת המניות הפסיקה תיא להיות "חברה משפחתית" ועברה לשליטתו הבלעדית של עמי גניגר, שעד היום שלט בה מכוח אחזקות משותפות של בני המשפחה.

תמורת מניות ההצבעה, שאינן סחירות, שילם גניגר לאחיו, אחותו וילדיה, מחיר של 20 שקל למניה (בדומה למחיר השוק של מניות ההון הסחירות) ובסה"כ כ-6.5 מיליון שקל. סכום של 4 מיליון שקל שולם במזומן והיתרה תשולם ב-10 תשלומים רבעוניים שווים ורצופים, שאינם נושאי ריבית. תמורת העסקה עשויה לגדול אם גניגר ימכור את מניות השליטה בתיא במחיר הגבוה מ-20 שקל למניה.

רכישת המניות מאחיו, אחותו וילדיה מקנה לעמי גניגר עוד 8% מזכויות ההון ו-26% מזכויות ההצבעה בתיא. זאת, בנוסף ל-16% בהון ו-22% מההצבעה שהיו בבעלותו קודם לכן. בנוסף, חתמו אריה ורות גניגר על ייפוי כוח המקנה לעמי גניגר זכויות הצבעה מכוח 11% נוספים בחברה שנותרו בידיהם. מכאן, שעמי גניגר חולש בסה"כ על כ-60% מזכויות ההצבעה בתיא.

לכל אחד מהמוכרים תהיה אופציה, החל מתום שלוש שנים מיום חתימת ההסכם, לחייב את גניגר לרכוש מידיו את יתרת המניות שהוא מחזיק בחברה לתקופה של שנתיים, לפי המחיר הממוצע למניה במהלך 90 הימים שקדמו למועד מתן הודעת המימוש, אך לא יותר מ-20 שקל למניה.

מתיא השקעות נמסר, כי הסכם זה מצטרף לשורה של פעולות והסכמים שנערכו לאחרונה בקבוצה כחלק מאסטרטגיה להגדיל את מעורבותה בשוק התוכן והטלוויזיה. הבולט ביניהם הוא כניסת חברת הביטוח מנורה כמשקיע מהותי בחברה, לצד בנק איגוד.

עמי גניגר אמר היום בעקבות ההסכם, כי הגדלת השליטה בחברה היא במסגרת הבעת אמון בחברה, בפעילותה ובפוטנציאל הצמיחה שלה. לדבריו, מהלך הרכישה הוא חלק מהערכות קבוצת תיא להעמקת מעורבותה בשוק התוכן והטלוויזיה המסחרית ומיצוב הקבוצה כגוף ברודקאסט מוביל בישראל. גניגר הוסיף, כי מועצת המנהלים בוחנת בימים אלו את האפשרות להתמודד במכרז לערוץ 2.

תיא, הנסחרת בשווי של 80 מיליון שקל לאחר עלייה של 75% מתחילת השנה (!), היא חברת השקעות הפועלת בתחומי התקשורת והשכרת הנכסים. עיקר פעילותה מתבצעת באמצעות החברה-הבת תיא תקשורת, העוסקת בהחזקה, ניהול ותפעול עסקים בתחום המדיה הטלוויזיונית והרדיופונית.

מנורה משקיעה

בחודש פברואר נחתמה עסקה בה הגדילה חברת הביטוח מנורה את השקעתה בחברה. מנורה, שהחזיקה 9% בתיא (באמצעות הפוליסות המשתתפות), תשקיע 48 מיליון שקל נוספים במניות ובאג"ח של החברה.

על פי תנאי העסקה, רכשה מנורה מחברה-בת של תיא השקעות, מניות המהוות כ-11% מהון החברה, במחיר של 20 שקל למניה תמורת 9 מיליון שקל. לאחר הרכישה מחזיקה מנורה 20% ממניות תיא, בדומה לאחזקתו של בנק איגוד.

במקביל לרכישת המניות, תלווה מנורה לתיא השקעות, בכפוף להתקיימות תנאים מתלים, 38.5 מיליון שקל לתקופה של 12 שנה. ההלוואה נושאת ריבית שנתית צמודה למדד בשיעור של 5.85% והיא תיפרע ב-40 תשלומים רבעוניים רצופים, שתחילתם לאחר תום שנתיים ממועד קבלת ההלוואה. להבטחת התחייבויותיה, על פי הסכם ההלוואה, תשעבד תיא, בשעבוד קבוע וראשון בדרגה, את נכס הנדל"ן העיקרי שלה - "בית תיא" ברעננה.

תיא ציינה כי "מנורה היא משקיע מוסדי ובעל מוניטין המצטרף לחברה. גיוס ההון המשמעותי יאפשר לתיא להגדיל את הונה ואת נזילותה ולהעמיק את מעורבותה בשוק התוכן, הטלוויזיה המסחרית ובהשקעות בתחומים נוספים".

תוכניות לכל הערוצים

כיום עוסקת תיא במתן שירותי הפקה ועריכה של תכנים טלוויזיוניים לערוצי הטלוויזיה השונים ולחברות הפקה פרטיות. חברת האולפנים המאוחדים, שבשליטת תיא תקשורת, מפעילה אולפני טלוויזיה, מחלקה להפקת תוכניות טלוויזיה וסרטים, חדרי שידור וחדרי עריכה.

לאולפנים המאוחדים הסכמים רב שנתיים עם חברת רשת, שמיקמה את מרכז פעילותה באולפנים בהרצליה. בנוסף, האולפנים המאוחדים מספקים שירותי אולפן והפקות לכל גורמי השידור המסחרי - הזכייניות האחרות של הערוץ השני, ערוץ 10 וחברות הכבלים והלוויין.

בנוסף, עוסקת תיא תקשורת במתן שירותי עריכה ממוחשבת ועיצוב לשידורי טלוויזיה באמצעות החברה-הבת פרימוס, ובטלוויזיה אינטראקטיבית באמצעות החברה-הבת גומי אינטראקטיב.

בנובמבר 2003 החלה תיא תקשורת בפעילות תוכן חדשה, שבראשה יעמוד רן תלם, שפרש לאחרונה מתפקידו כמנהל הפיתוח של קשת. הפעילות החדשה צפויה לעסוק בייזום תוכניות טלוויזיה חדשניות עבור כל הערוצים.

בתחום המדיה הרדיופונית, החברה-הבת שידורי פרסומת מאוחדים (שפ"מ) הייתה בעלת הזיכיון של רשות השידור למכירה וניהול זמן הפרסום ברשתות הרדיו הממלכתיות במשך 10 השנים האחרונות, עד לאוגוסט 2003. תפעול הזיכיון הוא בשלבי סיום עד לכניסתו המלאה של המפעיל החדש במהלך הרבעון הראשון של השנה.

נכס מניב ברעננה

הכנסותיה של תיא אשתקד הסתכמו ב-87.4 מיליון שקל, מתוכם 76.4 מיליון שקל בתחום התקשורת. הרווח הגולמי היווה 29.5% מהמחזור לעומת 36% ב-2002. ירידה, שמקורה בירידת הרווחיות של האולפנים המאוחדים ושפ"מ.

בתחום הנדל"ן מחזיקה תיא במרכז תיא ברעננה, נכס מניב בשטח של 16.7 אלף מ"ר שאחוז התפוסה בו הוא כ-66%. לאחרונה הסתיים מו"מ בין תיא לחברת הלוויין יס, בנוגע לפינוי שטח של 2,100 מ"ר. הצדדים הגיעו להסכמה בנוגע לתנאים הכספיים של סיום העסקה ביניהם. אשתקד הניב הנכס הכנסות של כ-11 מיליון שקל, מתוכן 4.1 מיליון שקל תשלומים בגין הסכמי שכירות שהסתיימו, לעומת הכנסות של 9.8 מיליון שקל ב-2002.

בשורה התחתונה, למרות ירידה חדה ברווח התפעולי אשתקד (10.4 מיליון שקל לעומת 16.2 מיליון שקל ב-2002), שיפרה תיא השקעות את הרווח הנקי השנתי, לאחר מעבר להכנסות מימון שנזקפו לייסוף שער החליפין של הדולר מול השקל ולירידת המדד. הרווח הנקי עמד על 5.6 מיליון שקל, לעומת 4.1 מיליון שקל ב-2002. ?

ראו ידיעה נפרדת ב"גלובס הערב".