אינטל השיקה את מעבדי ה"דותן"; השקיעה בפיתוח בארץ כ-100 מיליון דולר

150 עובדים בישראל עסקו במשך השנתיים האחרונות בפיתוח * בשלב זה הייצור לא יתבצע בארץ * אינטל: " על פי המחקרים, בשנת 2007 ירכשו 45% מרוכשי המחשבים מחשבים ניידים, לעומת כ-15% כיום"

אינטל , יצרנית המעבדים הגדולה בעולם השיקה היום (ב`) את סדרת מעבדי ה"דותן" המיועדים למשפחת המחשבים הניידים מטכנולוגיית סנטרינו (Centrino) שפיתחה החברה. מעבדי ה"דותן" פותחו על ידי 150 עובדי אינטל במרכז הפיתוח של החברה בחיפה. דוד (דדי) פרלמוטר, סגן נשיא תאגידי ומנכ"ל משותף בחטיבת המוצרים הניידים של אינטל, מסר ל"גלובס" כי היקף ההשקעה בפיתוח ה"דותן" הסתכם בכ-100 מיליון דולר וכי התהליך ארך כשנתיים.

הקוד "דותן" מייצג שלושה מעבדים ששמם החדש יהיה Intel Pentium M והם מבוססים על טכנולוגיית הייצור 90 ננומטר המשתמשת בסיליקון מתוח המשפר את מהירות המעבד על ידי כך שהוא מאפשר מעבר חלק של אטומים בשריג. המעבדים, שישווקו החל מהיום, יכילו 140 מיליון טרנזיסטורים לעומת כ-70 מיליון טרנזיסטורים שהיו בדגמים הקודמים

לדברי פרלמוטר, הסיבה העיקרית לכך שסדרת מעבדי ה"דותן" פותחה בארץ היא שאנשי המו"פ בארץ יזמו את הרעיון ועל פי המסורת באינטל, מי שמגיע עם הרעיון הוא גם זה שמבצע אותו.

הקוד "דותן" אשר בו השתמשו באינטל עד היום ייצג שלושה מעבדים ששמם החדש יהיה Intel Pentium M והם מבוססים על טכנולוגיית הייצור 90 ננומטר המשתמשת בסיליקון מתוח המשפר את מהירות המעבד על ידי כך שהוא מאפשר מעבר חלק של אטומים בשריג. המעבדים, שישווקו החל מהיום, יכילו 140 מיליון טרנזיסטורים לעומת כ-70 מיליון טרנזיסטורים שהיו בדגמים הקודמים. באינטל לא מפרסמים היכן ייוצרו המעבדים, אך סביר להניח שמכיוון שהמפעל בקרית גת עובד בטכנולוגיה של 0.18 ננומטר, מרבית הייצור לא ייעשה בארץ. עם זאת, המפעל בקרית גת נמצא כיום בתהליך של שדרוג בהיקף של מאות מיליוני דולרים וייתכן שבעתיד ייעשה ייצור מעבדי ה"דותן" גם בארץ.

מאינטל נמסר כי הסדרה החדשה תספק שבבים מהירים יותר, בעלי זיכרון מטמון פנימי גבוהים. מחיר יחידה של הדגם היקר, Pentium M 755, עומד על 637 דולר בחבילה של אלף, מחיר יחידת ה-Pentium M 745 עולה 423 דולר ומחיר יחידת ה-Pentium M 735 עומד על 294 דולר. בכך הולכת אינטל בדרכה של המתחרה AMD (המחזיקה בכ-20% מנתח שוק המעבדים, לעומת נתח השוק של אינטל העומד על כ-80% - ע.ל) ועוברת לשיטת מיספור של המעבדים במקום להציג את מהירות התדר.

לא דורש שינויים

ה"דותן" הוא דור ההמשך של מעבד ה"בניאס" וביצועיו גבוהים בכ-15% מאלו של קודמו הודות לזיכרון מטמון המנוהל באמצעות מתחת חשמלי Level 2, משולב בנפח 2 מגהבייט, שיפורים במיקרו ארכיטקטורה ותדרים של עד 2 ג`יגהרץ. באינטל מציינים כי תאימות ברמת שקע עם הדור הקודם של מעבדי Pentium M מאפשרת ליצרני OEM לשלב את הרכיבים החדשים לתוך מערכות קיימות. משמעות תאימות זו היא גם שארגונים המשתתפים בתוכנית Stable Image Platform של אינטל יוכלו להשתמש במעבדים החדשים מבלי לשנות את תצורת המערכת המקורית שלהם עבור מערכות המבוססות על הטכנולוגיה הניידת של אינטל.

גם חלק נכבד מטכנולוגיית הסנטרינו של החברה, שיצאה לאוויר העולם לפני כשנה, פותחה בישראל. בטכנולוגיה כלולים שלושה רכיבים: מעבד הפנטיום-M, ערכת השבבים 855 ורכיב תקשורת אלחוטי. למאות העובדים בישראל שעסקו בפיתוח הטכנולוגיה הצטרפו כמה מאות עובדים בארה"ב, שסייעו בפיתוח רכיבים נלווים.

באינטל מציינים כי כיום למעלה מ-130 מחשבים ניידים מבוססים על טכנולוגיית סנטרינו, וכי 115 ספקי שירות הקימו למעלה מ-32 אלף נקודות התחברות ברחבי העולם. הנקודות כלולות בתוכנית האימות האלחוטי של החברה, הבודקת את התאימות של התקני נקודת גישה שונים וספקי שירותים אלחוטיים בעלי תצורה רגילה של מחשבי מחברת בנויים לפי טכנולוגיית סנטרינו. בישראל קיימות כיום כחמישים נקודות התחברות שונות שחלקן גובות תשלום וחלקן ניתנות ללקוחות בחינם במסגרת אסטרטגיה של קידום מכירות.

פרלמוטר מדגיש שאינטל אינה מתכוונת להזניח את תחום המעבדים למחשבים נייחים לטובת מעבדים למחשבים ניידים, אך מציין שקצב הגידול המשמעותי ביותר כיום הוא של המחשבים הניידים. פרלמוטר מתבסס על סקר של גרטנר שעל פיו קצב גידול המכירות של מחשבים ניידים יסתכם בכ-17% לשנה בשנים הקרובות - פי שנים מקצב הגידול של מחשבים נייחים. "גרטנר העלו בחודש דצמבר את התחזיות באופן דרמטי ואנו רואים הרבה חברות גדולות שהחלו להשתמש בסנטרינו. על פי המחקרים, בשנת 2007 ירכשו 45% מרוכשי המחשבים מחשבים ניידים, לעומת כ-15% כיום. אני לא חושב שהמחשבים הניידים יחליפו אי פעם ב-100% את השימוש במחשבים נייחים".

עוד יום בשבוע

לדברי פרלמוטר, מה שקובע אם אנשים קונים טכנולוגיה הוא השימוש שלהם בה. "לא תמיד אנשים קונים שימוש יעיל וישנם אופנות שמשפיעות על ההחלטות של הצרכנים. היתרונות בשימושים של מחשבים ניידים המקושרים באופן אלחוטי לרשת הם בעיקר בשיפור התפוקה של העובדים אשר מסתכם ב-6 עד 7 שעות בשבוע - כלומר, אנשים משתמשים במחשב יום עבודה שלם בשבוע רק בגלל שיש להם גישה יותר נוחה לנתונים ולא בגלל שיש יותר עבודה". פרלמוטר מדגיש כי כיום תקשורת אלחוטית הופכת ליותר נגידה וזולה ובבניינים חדשים כבר מעדיפים להשתמש בתקשורת אלחוטית במקום בתקשורת נייחת.

באינטל מגלים פיצ`ר נוסף שצפוי לצאת לאוויר העולם במחצית השנייה של השנה, אשר יבוסס על מעבדי ה"דותן". בחברה מספרים שהמערכת החדשה תספק פונקציות של מחשבי כף יד ובאמצעות צג קטן בחלקו העליון של המחשב ניתן יהיה לקבל מיילים ולהיות מחוברים לרשת מבלי לפתוח את המחשב. המערכת הבאה צפויה להגביר את הגישה לזיכרון, תספק טכנולוגיות גרפיות ואודיו יותר מתקדמות וכן תשקיע בשיפור התצורה, התקשורת האלחוטית, גודל המארז וכמובן גם אורך חיי הסוללה.

הדור השלישי נמצא בפתח. מתי נראה אותו משולב במחשב לא באמצעות כרטיס?

"אכן, הדור השלישי נמצא בפתח ובניגוד למה שנראה בעבר, הפעם הוא הרבה יותר קרוב. אני לא פוסל על הסף טכנולוגיות של דור שלישי ולא חושב שטכנולוגיה אחת תחליף את השנייה, אך סביר שבטווח של שנה וחצי נראה פתרונות מעבר ל-Wi Fi ואני מעריך שהבעיות יפתרו ברגע שהעסק יהיה יותר משמעותי".

פירצה באבטחה

איך ארגונים יכולים לענות על בעיות של אבטחה במחשבים ניידים? האם מחיר המחשבים הניידים ירד?

"באבטחת מידע בכלל ובפרט תמיד היו בעיות. יש הרבה טכנולוגיות של אבטחת מידע בתוך המחשב ובאינטל מעריכים שפתרונות אבטחת המידע ישתפרו. לגבי מחיר הניידים, מחשב נייד מבוסס על טכנולוגיה מסובכת יותר ועולה בהתאם. לדעתי המחיר ימשיך להיות גבוה והצמיחה של מחשבים ניידים תהיה גבוהה בשנים הקרובות ביחס למחשבים הנייחים".

ומה לגבי הבלוטות` (שן כחולה)?

הבלוטות` אינו חלק מהסנטרינו והוא לא עונה על הציפיות הגדולות שהיו ממנו בעבר. אנשים עשו מהבלוטות` יותר ממה שהוא היה ויש לו בעיות פרוטוקול.

האם יש השלכות להפסקת פיתוח המעבד היורש של פנטיום 4 עליו דיווחה אינטל בסוף השבוע (ה-Tejas המיועד לשימוש במחשב ביתי וה-Jayhawk המיועד לשימוש בשרתים)?

"אינטל אכן הודיעה על הפסקת פיתוח של שני מוצרים שהיו מוצרי המשך לפנטיום 4, והיא תודיע השבוע באופן מפורט יותר על התוכניות העתידיות שלה. הרעיון מאחורי ההחלטה היה להפסיק את ייצור המעבדים הדו גרעינים (Dual Core) ולעבור לפיתוח מעבדים שהעלות והתועלת שלהם תהיה גבוהה יותר".