ביהמ"ש : מבקר פנימי חייב לפרסם דו"חות

הורה למשרד התחבורה למסור לערוץ 2 דו"חות על תאונות אוויריות שתמציתם נחשפו ב"גלובס"

"על-פי חוק חופש המידע, לא רק שמבקר הפנים רשאי אלא אף חייב לגלות את אותו דו"ח פנימי שהכין. חלה עליו חובה לגלות את הדו"ח והוא לא יוכל לטעון לחיסיון. האינטרס הציבורי לגלות את הדו"ח הפנימי מתגבר על אינטרסים אחרים".

כך קבע בסוף השבוע שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, משה דרורי. הוא קיבל את עמדת חברת החדשות של ערוץ 2 והורה למשרד התחבורה למסור לתחקירני החברה את דו"ח מבקר הפנים במשרד התחבורה העוסק במחלקת חקירות, תאונות ותקריות אוויר, וכן את הדו"ח הנוגע לאגף היחסים הבינלאומיים במינהל התעופה האזרחית.

תחקירני חברת החדשות פנו לבית המשפט על מנת לקבל את הדו"חות לאחר פרסום תמציתם ב"גלובס". המשרד טען, כי מסירת הדו"חות עלולה לשבש את תפקודה התקין של הרשות או את יכולתה לבצע את תפקידה, לאור העובדה שהביקורת הפנימית נועדה לשמש כלי עזר ניהולי של הגוף המבוקר בלבד.

לאחר קבלת התשובה השלילית פנתה חברת החדשות, באמצעות עו"ד ישגב נקדימון, לבית המשפט. בעקבות העתירה הצהירה המדינה, כי היא מוכנה להעביר לחברה את הדו"ח הבינלאומי שהתקבל במשרד התחבורה בעניין זה. עם זאת, סירבה המדינה למסור את הדו"חות שהוציא המבקר הפנימי בתחילת שנת 2000 ביחס למחלקת חקירות, תאונות ותקריות אוויר.

השופט דרורי דוחה בפסק דין ארוך את עמדת לשכת המבקרים הפנימיים, לפיה אין לפרסם דו"ח של מבקר פנימי. לדבריו, עמדה זו איננה אחידה, וכך למשל פירסמה המשטרה דו"חות של מבקרים פנימיים, ואילו ועדת קוברסקי המליצה לפרסם את ממצאי הביקורת של מבקר משרד הפנים לאחר הגשתם לשר.

עוד אומר דרורי, כי בפרסומו של דו"ח המבקר הפנימי תומכים גם חגי טננבאום-ארז, שהוא לא פחות ולא יותר מאשר המבקר הפנימי של משרד התחבורה, וד"ר אלכס איש-שלום, ששימש כמבקר פנימי במשטרה.

דרורי אומר, כי עמדת בית המשפט כנאמן לציבור כולו רחבה, ומקיפה יותר מאשר זו של המבקרים הפנימיים. על פיה, מן הראוי שדו"ח של מבקר פנימי יהיה גלוי ומפורסם, כפי שהדין הוא ביחס לדו"ח מבקר המדינה ודו"ח מבקר העירייה.

סייג לפרסום דו"ח מבקר פנימי הוא רק אם הפרסום יגרום לשיבוש קשה ורציני וחמור, אשר הסתברות התרחשותו היא ודאות קרובה. במקרה כזה יש למנוע את מסירת המידע. אך אם המסקנה היא שאין חשש כזה, ופעולת הרשות הציבורית לא תשתבש אם יפורסם דו"ח הביקורת הפנימי - יש לפרסמו.

דרורי מצטט פסקי דין אחרים שניתנו בבתי המשפט המחוזיים, אשר תומכים בעמדתו. לדבריו, למרות שפסק דין של בית משפט מחוזי איננו מחייב, הרי שדברים שנכתבו תוך הפעלת שיקול דעת ומאמץ אינטלקטואלי, אינם ראויים למחיקה כלא היו.

הוא מוסיף: "לא יכולה להיות מחלוקת, כי דו"ח ביקורת פנימית המתייחס לגוף החוקר תאונות טיס בהם כבר מתו ונפצעו רבים, מהווה דוגמא בולטת לכך, כי יש עניין לציבור בגילוי הדו"ח הנוגע לבטיחות הציבור.

"אם משרד התחבורה לא שקל שיקול כזה בעוצמה הדרושה, רשאי בית המשפט לעשות כך על-פי חוק חופש המידע ולהורות על גילוי המידע".