הנשיונל ג'יאוגרפיק יוצא למסע אחר

בשבוע הבא תתמקם הגירסה העברית של ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" על המדפים, והשאלה הגדולה היא האם יש כאן מקום למגזין נוסף. בדרך למנויים, יצטרכו בנשיונל להתמודד עם מחיר גבוה יחסית לגירסה האמריקאית, שמודפסת ב-9 מיליון עותקים, ובמיוחד עם "מסע אחר", שכבר נערך לקרב

בשבוע הבא ייצא לאור, לראשונה, הירחון נשיונל ג'יאוגרפיק בעברית. לאחר מגעים של שנתיים בין בעלי הירחון האמריקנים ו"מעריב" הבשילה העיסקה, וחברת נשיונל ג'יאוגרפיק האמריקנית (NATIONAL GEOGRAPHIC SOCIETY) נתנה להד ארצי ולמעריב כתבי-עת זכיון ל-10 שנים להוציא מהדורה עברית של הירחון, עם אופציה להארכה. במעריב מסרבים למסור את עלות הזכיון, שכולל תשלום קבוע עבור כל גליון.

מהדורת נסיון של הירחון כבר הופקה, והיא מבוצעת בפורמט זהה לפורמט המוכר של הירחון הגיאוגרפי, בת 136 עמודים, בנייר כרומו מבריק. לפי התכנון, ייצא הירחון העברי במקביל לירחון האמריקני, ויכלול כתבות מתורגמות של אותו חודש.

התוספת הישראלית-מקורית בירחון מצומצמת ביותר. חלק מהמדורים הקבועים - מדור האקולוגיה ("יומן כדור הארץ"), ומדור מסעות ותגליות - יכללו גם אייטמים ישראליים. עורכת המהדורה העברית, דפנה רז, מבטיחה כי בכתבות שיש בהן נגיעה ישראלית - ישובצו התייחסויות מקומיות.

בנוסף, יתווספו לירחון בעברית 2 מדורים - מסעות ותגליות, על תולדות חברת נשיונל ג'יאוגרפיק ומחקרים שהיא עושה, ומדור של הדפסה חוזרת של מאמרים שכבר פורסמו.

רז, שהיתה בעבר סמנכ"ל בג'רוזלם פוסט, הקימה מערכת בת 7 איש, שכוללת כותבים, עורכים וצוות מתרגמים. לפי שיטת העבודה תקבל המערכת בתל-אביב את הכתבות והחומר הצילומי לפני שהם מודפסים בירחון האמריקני, ממערכת הנשיונל בוושינגטון. הכתבות יעברו תרגום לעברית, ויישלחו חזרה למטה בארה"ב לבחינה, כמו גם עימוד הירחון, כולל הצילומים.

הדפסת הירחון תתבצע בברצלונה, לפי דרישת הנשיונל, שמקפידים מאוד על איכות ההפקה. בברצלונה מודפסות גם הגירסה האיטלקית והספרדית של הירחון.

חברת נשיונל ג'יאוגרפיק נוסדה ב-1888 כארגון מדעי-חינוכי שלא למטרות רווח, וכדי "להפיץ ידע" בנושאים גיאוגרפיים באמצעות כתב-העת, ספרים, מפות וסרטים. העיתון הוא כתב-העת הרשמי של החברה, ומופץ לכ-9 מיליון מנויים. חלק גדול מדמי המנוי מיועדים למחקרים.

רק לפני 4 שנים החלו בנשיונל להוציא מהדורות מקומיות, הראשונה היתה מהדורה ביפאנית. בשנה האחרונה החלו לצאת לאור מהדורה ספרדית, לטינו-אמריקנית ואיטלקית.

בארץ מחזיק הנשיונל בכ-15-14 אלף מנויים. עורכי המהדורה העברית טוענים שלא יפנו ישירות למנויים אלה, שרובם קוראי אנגלית, אם כי הזכיון אינו מגביל אותם מלפנות אליהם.

רז: "יש בארץ מודעות גדולה למותג של נשיונל ג'יאוגרפיק, מצפים ממנו לאיכות גבוהה, שעליה ננסה לשמור", אומרת רז. "אנחנו פונים לקהל חדש, לא מנסים לשכנע לעבור מהגליון האמריקני. אנחנו פונים לקהל שדובר וקורא עברית, שנוח לו לקרוא בעברית. אם יעברו מנויים מהאנגלית, זהו רק תוצר לוואי. לא נפנה ישירות למנויים של הירחון".

קשה לכאורה לראות מדוע כדאי למנוי על הירחון לעבור לעברית. מנויי הג'יאוגרפיק באנגלית משלמים 45 דולר לשנה (בדואר רגיל). המהדורה העברית תעלה כמעט פי 2 - 86 דולר (312 שקל), בדיוק כמו מחירו של "מסע אחר".

לדברי רז, לפי מחקר שוק שעשו קהל היעד הם סטודנטים ובני 35 ומעלה, בעלי הכנסה מעל לממוצע. הגליונות הראשונים יודפסו בכ-30 אלף עותקים. המטרה היא להגיע ל-70 אלף מנויים.

- למה המחיר כל-כך גבוה לעומת המקור?

רז: "זה ההבדל כשמדפיסים ב-9 מיליון עותקים".

"מסע אחר" - שאל הטריטוריה שלהם פונה למעשה הג'יאוגרפיק העברי - נערכו לקרב. כבר לפני כחודש חתמו על הסכם לשיתוף פעולה עם המגזין הבריטי ג'יאוגרפיקל, שיוצא לאור על-ידי האגודה הגיאוגרפיתהמלכותית הבריטית.

במסגרת ההסכם יצטרפו כתבי "מסע אחר" למשלחות שמארגן המגזין מדי שנה בעולם, ויפרסמו צילומים וחומר מקורי של המגזין הבריטי. עוד יהיו צילומים וסיפורים מהארכיון של האגודה הבריטית.

גם האגודה הגיאוגרפית המלכותית הבריטית מתהדרת בוותק ארוך מאוד: היא, למעשה, 'גילתה' את העולם. האגודה נוסדה ב-1830, והיא מילאה תפקיד מרכזי בגילויים הגיאוגרפיים של הזמן החדש, ובמימון משלחות מחקר. דיוויד לווינגסטון, הלבן הראשון שהגיע למפלי ויקטוריה באפריקה ב-1855, עשה זאת בעזרת האגודה, כמו גם אדמונד הילארי (הראשון על פסגת האוורסט) ואחרים.

עורכי "מסע אחר" אינם נרתעים גם מגילויי התחרות בארץ, תוך שהם דוחים את המינוח על הסף. "תחרות זה דבר בריא, גם אם מדובר בירחון לועזי מתורגם. 'מסע אחר' הוא ישראלי, מתבונן בעולם בעיניים ישראליות. אנחנו לא חושבים שיש פה קרב: אם קורא ישראלי רוצה לקרוא על המפלים בג'אווה, הוא ירצה לקרוא עליהם במבט ישראלי. אי אפשא להאשים אותנו בפרובנציאליות. אנחנו שקטים.

"הירחון שלנו עוסק בקשת רחבה של נושאים: טבע, גיאוגרפיה אנתרופולגיה, ארכיאולוגיה, תרבויות, מסעות בעקבות סופרים. אנחנו גם מאמינים בפרקטיקה. בירחונים אחרים אין חומר מעשי ומידע שימושי על טיולים כמו במסע אחר", הם אומרים. כך, לדוגמא, מנופפים שם בגליון מיוחד על אינדונזיה בראש ישראלי, שפורסם כשנפתחו השערים באינדונזיה לפני כשנה גם עבור ישראלים.

לפי סקר שערך הירחון, מנויי העיתון הם בני 15 ומעלה, רוב בני 50-30, בעלי השכלה אקדמאית ונוסעים הרבה לחו"ל. בירחון מאפיינים את הקוראים כ"סקרנים".

"מסע אחר" יצא לאור לפני 11 שנים כדו-ירחון. לאחר מספר שנים עבר להפקה חודשית. כיום יוצאים לאור 12 גליונות בשנה, 6 מתוכם נושאיים.

בענף מוערכת תפוצת הירחון בכ-68 אלף עותקים, מספר שיא בשוק הירחונים בארץ, מתוכם כ-55 אלף מנויים. מחיר מנוי הוא 312 שקל לשנה.

לרגל כניסת הג'יאוגרפיק החל "מסע אחר" בקמפיין פירסום ברדיו, ויציע הנחות לרכישה במהלך שבוע הספר.« אביבה קרול « הנשיונל ג'יאוגרפיק יוצא למסע אחר « בשבוע הבא תתמקם הגירסה העברית של ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" על המדפים, והשאלה הגדולה היא האם יש כאן מקום למגזין נוסף. בדרך למנויים, יצטרכו בנשיונל להתמודד עם מחיר גבוה יחסית לגירסה האמריקאית, שמודפסת ב-9 מיליון עותקים, ובמיוחד עם "מסע אחר", שכבר נערך לקרב