האסון בפאריס: נפתחה חקירה כנגד החברה שבנתה את השלד

במידה ויימצאו פגמים יסודיים בתכנון הבנייה, המיבנה ייהרס וייבנה חדש תחתיו

בתחילת השבוע שעבר, קרס, במפתיע, גג ברוחב 30 מטר של טרמינל הנוסעים החדש בשדה התעופה שארל דה גול בפאריז, מה שגרם להתמוטטות הטרמינל עד היסוד.

בפאריז כבר נפתחה חקירה כנגד החברה שבנתה את שלד המבנה - G.T.M בחשד לגרימת מוות ברשלנות.

מה שמפתיע הוא שהטרמינל נחנך ביוני 2003, לאחר שנבנה במשך 3 שנים, תחת שרביטו של האדריכל המוכר, פול אנדרוי. אנדרוי תכנן את שדה התעופה שארל דה גול כולו, ואת מרבית שדות התעופה בצרפת, בהם שדה התעופה באוסאקה, יפאן.

שדה התעופה באוסאקה זכה לשבחים רבים, בעיקר על עמידותו ברעידת האדמה הגדולה בשנת 1995. אנדרוי נחשב לאחד האדריכלים המובילים בצרפת, ובימים אלו מעורב בבנייתו של בית האופרה בבייג'ין. האחראי על ביקורת הבנייה בשדה התעופה אמר, שכבר בעת הבנייה התגלו סדקים בכמה מהעמודים התומכים, אולם אותם עמודים לא היו בקטע שהתמוטט. לטענתו, הבנייה נעצרה עד שמצאו את מקור הבעיה, ובכל מקרה ועדת הבטיחות נתנה את אישורה רק לאחר שנעשתה בדיקה יסודית למבנה.

למזלם של הצרפתים, קריסת המבנה הייתה בשעת בוקר מוקדמת, כמה דקות לפני השעה 00:7, ועדי ראיה מספרים שמספר דקות לפני הקריסה, נראו סדקים בתקרה ואף נשמעו רעשי היסדקות, מה שנתן למשטרה מספר דקות קריטיות לפנות את באי הטרמינל.

אישים מכל הצמרת הפוליטית, משר הפנים ועד לראש הממשלה, ביקרו בטרמינל והביעו את תדהמתם. נשיא ענף התעופה של פאריס, פייר גרה, אמר, שכרגע לא מעלים את האפשרות לפתוח את הטרמינל והוסיף, כי במידה וימצאו פגמים יסודיים בתכנון הבנייה, יגלחו את המבנה וייבנו חדש תחתיו.

טרמינל 2B מעוצב בסגנון חצוף, בצורת קשתות החולשות על 2 קומות, מעל מנהרה תת-קרקעית.

מבנה הטרמינל בנוי מעל 10 עמודי בטון בעובי 30 ס"מ כל אחד. שלד המבנה מחופה ב-36 אלף מ"ר של זכוכית, ומחוזק בקונסטרוקציית אלומיניום. עלות הקמת הטרמינל מוערכת בכ-750 מיליון אירו, מתוכם 50 מיליון אירו הושקעו ע"י אייר פראנס בגין עלויות הגמר.

עיקר העלות ,אם כן, הושקעה במבנה וזאת בעקבות השילוב שבין הבטון לזכוכית. בשילוב זה, יש ליצור חיבורים גמישים דיים, כדי שתזוזת הבטון העשויה להגיע לכדי 8 ס"מ, לא תגרום לסדקים ולשינויים סטטיים.

שטח טרמינל 2B הינו 450 מ"ר, והינו מיועד לשרת כ-10 מיליון איש בשנה. הטרמינל מותאם לקלוט 17 מטוסים בו זמנית. כמו כן, בטרמינל נבנו שני שרוולים רחבים המתואמים לדגם האיירבוס 380 החדש, מטוס הנוסעים הגדול בעולם, בעל שתי הקומות, אשר עתיד להיכנס לשירות בעוד כשנתיים.

לחברת התעופה אייר פראנס, כ-60 טיסות ביום היוצאות מטרמינל 2B. מהחברה נמסר, כי בעקבות סגירת הטרמינל, הקיבולת בשארל דה גול ירדה בכ-15%, והחברה צופה, שאיכות השירות שיקבלו הנוסעים תיפגע, אם כי, מספר הטיסות שתפעיל החברה לא ישתנה.