השמאים נגד המינהל: דורשים התערבות מזוז בהחלטה לחייב דמי היתר בקיבוצים ובמושבים עפ"י שומה אחידה

לטענת וירניק, ההחלטה אינה שיוויונית; "השומות האחידות מסייעות לאוצר להתעשר שלא כהוגן"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, דן וירניק, ביקש השבוע את התערבות היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, נגד החלטת מינהל מקרקעי ישראל לחייב בדמי היתר על-פי שומה אחידה, את חברי המושבים והקיבוצים. בתמורה לתשלום יוסדרו זכויותיהם על חלקות המגורים.

מזוז התבקש לבדוק את חוקיות עריכת השומות האחידות לקביעת דמי ההיתר. ההחלטה תיושם בקרוב והיא נוגעת לרבבות בתי אב במאות יישובים.

הפנייה למזוז באה בעקבות הפרשנות שנתן השר הממונה, אהוד אולמרט, להחלטת מועצת המינהל מספר 979. אולמרט נימק את השימוש בשומה המרוכזת, בתגובה לפניית לשכת השמאים, בכך שיש לה יתרונות תפעוליים ומשיקולי פישוט הליכים.

בהחלטה נקבע, כי ההיתר לעיגון הזכויות יינתן תמורת תשלום דמי היוון של 3.75% משווי הקרקע. השווי ייקבע בשומה עדכנית אחידה לכל החוכרים בתנאי נחלה באותו יישוב, ולא באופן פרטני.

וירניק טוען, כי השימוש בשומות אחידות מנוגד לתכלית ההחלטה והוא גם עומד לכאורה בניגוד לחוק שמאי המקרקעין, לתקנות האתיקה, לפסיקת ביהמ"ש העליון ולרוחו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

לדבריו, השימוש בטבלאות של השומות האחידות עלול להפעיל לחץ פסול על מחזיקי הנחלות לשלם בתקופה שנקבעה את דמי ההיוון. זאת, על אף סטיות ניכרות בין השווי האמיתי לשווי המלאכותי.

לטענת וירניק, מדובר בסטיות שבמקרים רבים עלולות לסכל את תכלית ההחלטה בהפרת עקרון השוויוניות והאיזון העדין שנקבע בה בין זכויות המדינה לזכויות בעלי הנחלות. השומות האחידות משקפות את ממוצע שווי הנחלות ומסייעות לאוצר להתעשר שלא כהוגן.

לדבריו, מאחר שחלוקת דמי ההיוון בין מחזיקי הנחלות אינה לפי שומות פרטניות, ייאלצו מחזיקי הנחלות הנחותות בכל יישוב (למשל בקרבת כביש סואן שערכן נמוך) לסבסד את חלקם של מחזיקי הנחלות היקרות (המרוחקות מהכביש).

לטענתו, יישום עיקרון השוויון מחייב לדעתו את ביטולו המיידי של נוהג עריכת השומות האחידות.

וירניק טוען כי נימוקי אולמרט בעניין "יתרונות תפעוליים" ו"פישוט הליכים" אינם הצדקה ראויה להחלטה.