חברות הדלק הוותיקות דורשות לשתפן בהתמחרות במתקני חברת פי גלילות

האוצר מתנגד להשתתפות חברות הדלק הוותיקות בהתמחרות * האוצר: פי גלילות תפסיק להתקיים

רשות החברות הממשלתיות ובעלי המניות בחברת פי גלילות מנהלים בימים האחרונים מגעים קדחתניים לנסות להגיע להסדר לגבי עתיד חברת פי גלילות, שהיא החברה המובילה בארץ בתחום ניפוק ואיחסון מוצרי דלק.

פי גלילות נמצאת בבעלות משותפת של חברות הדלק הוותיקות - פז, דלק וסונול (50%), והחברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה (50%).

בשלב זה, קיימים חילוקי דעות קשים בין הצדדים. רשות החברות סבורה, כי על חברות הדלק הוותיקות לצאת לחלוטין בעתיד מאחזקותיהן בפי גלילות.

ואילו חברות הדלק הוותיקות מבקשות להשתתף בתהליך התמחרות שמתכננת הממשלה לגבי נכסי פי גלילות.

בקרב הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים קיימת הסכמה כמעט מוחלטת, כי חברת פי גלילות תפסיק להתקיים, ובמקום זאת יימכרו נכסי החברה, באופן נפרד או באופן מרוכז.

הכוונה למתקני ניפוק ואחסון הדלקים השוכנים בבאר-שבע, ירושלים ואשדוד.

המתקן המרכזי של פי גלילות בתחום מוצרי הדלק - בצומת גלילות - הפסיק לפעול לפני שנה.

לחברה נולדו מתחרים בתקופה האחרונה - בתי הזיקוק שהקימה מסוף מתחרה באשדוד, קצא"א שהקימה מתקן מתחרה באשקלון והחברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה, שהקימה מתקן מתחרה ליד באר-שבע.

בעקבות כך, פי גלילות מחזיקה רק במחצית משוק הניפוק בארץ. וזאת, במסגרת מדיניות מכוונת של הממשלה, שיצרה מצב אבסורדי שבו אחד הבעלים של פי גלילות (חברת תשתיות נפט) מחזיק במתקן ניפוק המתחרה עם פי גלילות.

החברה, שבניהולו של אבי דותן, גם עברה תהליך התייעלות משמעותי בשנתיים האחרונות, כדי להתאים את עצמה למצב החדש.

חברות הדלק הוותיקות סבורות, כי ניתן לדחות את תהליך ההתמחרות בכמה שנים. אך לא נראה, כי רק בשל טיעון זה, ייכשל ההסכם בין המדינה לבין בעלי המניות בפי גלילות.

הוויכוח העיקרי הוא, האם לאפשר לחברות הדלק הוותיקות להשתתף בהתמחרות. החברות טוענות, כי יש להן זכות היסטורית להשתתף בהתמחרות כזאת.

כאמור, לא ברור האם הנכסים יימכרו כיחידה אחת, או בנפרד. במשרד האוצר מעוניינים לפרק את חברת פי גלילות, כדי לאפשר תחרות מוחלטת בענף. זאת, נוכח כך שבמשך עשרות שנים רק חברות הדלק הוותיקות החזיקו בתחום הניפוק והאחסון של מוצרי הדלק.

הממשלה גם מעוניינת להוציא את החברה הממשלתית לתשתיות נפט ואנרגיה מתוך הבעלות על פי גלילות, כפי שכבר פורסם בעבר, ובעצם לגרום לכך שהבעלויות על מתקני פי גלילות, אחרי פירוק החברה, תשקף תחרות.

במקרה כזה, גם חברות הדלק היותר חדשות, כמו דור-אלון, יוכלו להתחרות על רכישת מתקני פי גלילות.

כפי שפורסם ב"גלובס", הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, סיכם עם פרקליט חברת פי גלילות, משה שחל, על פירוק השותפות של פז, דלק וסונול בפי גלילות.