הסעיפים הכלכליים בהסכם: קרני, שדה התעופה, נמל עזה והמעברים הבטוחים ישראל והפלשתינים יקימו ועדה אסטרטגית בדרג בכיר לדיון בבעיות הכלכליות

ועדת אד-הוק תגיש עד סוף השנה המלצות בנושאי מס קנייה, מניעת גניבות רכב, חובות פלשתיניים ובעיות תקינה

בשיחות הכלכליות, שהתנהלו בשולי השיחות הבטחוניות-מדיניות בוואי פלנטיישן, הוסכם על הקמת ועדה אסטרטגית ישראלית-פלשתינית, בדרג מנכ"לים או סמנכ"לים. הוועדה תדון בבעיות הכלכליות בין ישראל לרשות הפלשתינית, "כדי לקדם את היחסים הכלכליים ביניהן".

בראש השיחות הכלכליות עמדו סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, עזי לוי, השר הפלשתיני לשיתוף פעולה בינלאומי, נביל שעת', ויועצו הכלכלי של ערפאת, מוחמד ראשיד.

הוועדה האסטרטגית, שתהיה ועדת קבע, תפעל על פי המלצות ועדת אד-הוק שתגיש את מסקנותיה לפני סוף השנה. ועדת האד-הוק,תבחן ארבעה נושאים: מס הקנייה הישראלי; שיתוף פעולה במניעת גניבות רכב; התמודדות עם בעיית חובות בלתי מוחזרים של סוחרים פלשתינים לנושים ישראליים; ובעיית התקנים הישראליים כחסמים לגידול בסחר הפלשתיני והרחבת הרשימות A1 ו-A2.

על פי נוסח תזכיר וואי, תגיש ועדת האד-הוק דו"ח ביניים לוועדה האסטרטגית בתוך שלושה שבועות מהיום שבו נכנס התזכיר לתוקף (כלומר עד 23 בנובמבר), ובתוך שישה שבועות היא תגיש מסקנות והמלצות ליישום.

סעיפים נוספים במיגזר הכלכלי של ההסכם:

* ישראל והפלשתינים "הסכימו על הסדרים שיאפשרו פתיחתו בהקדם" של הפארק התעשייתי בקרני. מקורות ישראליים ציינו, כי הסכם על כך הושג כבר לפני כחודש. בוואי הוסכם על הקמת ועדה ישראלית-פלשתינית, שתגבש את דרכי הפעלתו. הוועדה תקבע, בין השאר, אם האיזור יקבל חשמל מישראל או מתחנת כוח עצמאית.

* ישראל והפלשתינים הסכימו על "פרוטוקול ביחס להקמתו ותפעולו של נמל תעופה בינלאומי ברצועת עזה" בתקופת תחולתו של ההסכם. למעשה, רוב הבעיות הקשורות בנמל התעופה נפתרו לפני הוועידה. בוואי ויתרה ישראל על בידוק בטחוני מטעמה במטוסו של יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת. הפלשתינים איפשרו לישראל פיקוח בטחוני כולל על תנועת הנוסעים בשדה. ישראל ויתרה על ליווי מטוסים על המסלול ועל בדיקות מכס.

* שני הצדדים יחדשו מיד את המו"מ על מעברים בטוחים בין הגדה המערבית לעזה. מדובר בשני מסלולים. לגבי המעבר הדרומי, יעשו הצדדים את "מיטב מאמציהם" להגיע להסכם בתוך שבוע מכניסת תזכיר וואי לתוקף (כלומר, עד 9 בנובמבר). הסעת פלשתינים במעבר הדרומי תחל "קרוב ככל האפשר" למועד השגת הסכם.

אשר למעבר הצפוני, המו"מ בין הצדדים יימשך במטרה להגיע להסכם "מהר ככל האפשר". השימוש במעבר הצפוני ייעשה במהירות האפשרית לאחר השגת ההסכם. הכוונה היא, שבשני המעברים יוסעו הפלשתינים באוטובוסים מיעד ליעד. נדחתה הבקשה הפלשתינית למעבר צפוני בין איזור חדרה לשומרון.

* ישראל והרשות הפלשתינית "חוזרות ומאשרות את מחוייבותן לחיזוק יחסיהן, ומסכימות על הצורך לקדם בפועל את הפיתוח הכלכלי בגדה המערבית וברצועת עזה". בהקשר זה מסכימים הצדדים להפעיל את כל הוועדות שהוקמו על פי הסכם הביניים, לרבות הוועדה להיגוי ומעקב, הוועדה הכלכלית המשותפת, הוועדה לעניינים אזרחיים (CAC), הוועדה המשפטית והוועדה הישראלית-פלשתינית לשת"פ.

* שני הצדדים "מכירים בחשיבות הגדולה של נמל עזה לפיתוח הכלכלה הפלשתינית והרחבת הסחר הפלשתיני". לפי תזכיר וואי, מתחייבים שני הצדדים "להתקדם ללא דיחוי" לקראת השגת הסכם, שיאפשר תחילת עבודות בנייה בנמל ותפעולו. בהקשר זה, תחודש פעילות הוועדה הישראלית-פלשתינית במטרה להגיע להסכם בתוך חודשיים. מדובר בנמל נוסף לנמל הדייגים בעזה, שהפלשתינים עסקו בשנתיים האחרונות בהרחבתו.

* שני הצדדים יגבירו את מאמציהם לדון בסוגיות משפטיות שלא באו על פתרונן, וליישם את הפתרונות לסוגיות אלה בפרק הזמן הקצר ביותר שאפשר. מאמצעים אלה ייעשו באמצעות הוועדה המשפטית. הצד הפלשתיני יספק לצד הישראלי עותקים של כל החוקים הנוהגים ברשות.

* ישראל התחייבה לסייע לרשות הפלשתינית במאמצים להגדיל את הסיוע הבינלאומי מהמדינות התורמות. שני הצדדים הסכימו לפנות במשותף למדינות התורמות, כדי לארגן כנס בדרג שרים בסוף 1998, בו יבקשו התחייבויות להגברת הסיוע. עם זאת העריכו גורמים ישראלים, כי הסיכויים לכך קלושים, נוכח השחיתויות בשטחים והמשבר הכלכלי העולמי.

בעקבות החתימה על ההסכם צופים בירושלים, כי יתחדשו המאמצים האמריקניים ליצירת שיתוף פעולה כלכלי במזרח התיכון במסלול הרב-צדדי. במסלול זה השתתפו גם מדינות המפרץ וצפון אפריקה לצד יפאן, האיחוד האירופי, ארה"ב ומוסדות בינלאומיים. המסלול כלל ועדות לשיתוף פעולה בנושאי תשתיות, מים, אנרגיה, פליטים ובטחון. פעילותן הוקפאה בלחץ מצרי, לאחר חילופי השלטון בישראל.

כן צפויה פעילות אמריקנית לחידוש הוועידות הכלכליות למזרח התיכון ולהקמת הבנק המזרח-תיכוני. גם השנה לא אישר הקונגרס האמריקני הקצבה להקמתו של הבנק, ולצורך החייאתו יהיה צורך בחידוש נהלי ההקמה, שתוקפם פג בקיץ האחרון.

(ראה "גלובס הערב", עמ' 57)