קבוצת אחים עופר-סימנס מקבלת הצעת האוצר להקמת תחנת הכוח במישור רותם

ב-250 מיליון דולר * משרד התשתיות יעניק רשת ביטחון של 80% ליצרנים פרטיים נוספים

קבוצת אחים עופר-סימנס הודיעה בסוף השבוע לוועדת המכרזים של אגף החשב הכללי בנושא תחנת הכוח הפרטית במישור רותם שבנגב, כי היא מקבלת את הצעתה החדשה של הממשלה לגבי הקמת התחנה. כך נודע ל"גלובס".

הסכמת הקבוצה אמורה להביא לסיום המחלוקת בין הקבוצה לבין החשב הכללי באוצר. אחים עופר אף הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי נגד המדינה. זאת, בטענה שאינה מכריזה עליה כזוכה במכרז להקמת התחנה במישור רותם, למרות שהגישה את ההצעה היחידה.

באחרונה צומצמו הפערים בין הצדדים, לאחר שלפני מספר שבועות הגיש האוצר הצעה מתוקנת לאחים עופר. לפיה תכיר המדינה בסכום של 250 מיליון דולר, מתוך ההשקעה שמתכננת אחים עופר.

ההכרה בהשקעה אמורה להיות במסגרת תעריפי החשמל שתקבל אחים עופר מהמדינה בגין מכירת החשמל לחברת החשמל. עד לאחרונה דרשה אחים עופר-סימנס שהמדינה תכיר לה בהשקעה של 300 מיליון דולר. וזאת, בעקבות התייקרות הציוד שרוכשת הקבוצה מגרמניה בשל עליית שער האירו.

אחים עופר אמורה להקים תחנת הכוח בהספק של 400 מגוואט. אחים עופר זכתה לפני יותר משבע שנים במכרז של חברת החשמל להקמת תחנת כוח פרטית ברמת חובב, גם כן בהספק של 400 מגוואט.

המכרז לגבי מישור רותם פורסם לפני שלוש שנים, על-ידי המדינה. באחרונה החליטו משרדי האוצר והתשתיות להפסיק הוצאת מכרזים, ובמקום זאת להעניק רשיונות לעומדים בקריטריונים, כגון מכירת רוב כמויות החשמל לצרכנים סופיים ישירות, ולא לחברת החשמל.

שר התשתיות, יוסף פריצקי, תומך בהגעה מהירה להסדר עם אחים עופר גם לגבי התחנה במישור רותם, וגם לגבי התחנה ברמת חובב, הן בטענה שהדבר חשוב כדי ליצור תחרות לחברת החשמל, והן בשל הרזרבות הנמוכות של החשמל בארץ.

לגבי פרויקט רמת חובב, שטרם יצא לדרך, בעיקר בשל עיכובים מצד המדינה, הרי שטרם נמצא הסדר בין המדינה לבין אחים עופר כדי להוציא לפועל את הפרויקט. אחים עופר הציעה באחרונה לאוצר להקים את שתי התחנות - ברמת חובב ובמישור רותם - בתוך אתר אחד ברמת חובב, שכן ההליכים הסטטוטוריים לגבי רמת חובב הושלמו זה מכבר, ואף החלו עבודות תשתית במקום.

בתוך כך מסר היום (א') משרד התשתיות, כי בימים הקרובים יפרסם המשרד את התקנות החדשות לגבי עיסקאות בין יצרנים פרטיים לבין צרכני קצה, תוך שימוש ברשת הקיימת של חברת החשמל.

הציבור יוכל להתייחס לתקנות עד לסוף החודש, בטרם ייחתמו על-ידי שר התשתיות. לדברי פריצקי, התקנות יעודדו כניסתם של יצרני חשמל פרטיים.

נודע, כי הכוונה היא לתת רשת ביטחון של 80% מטעם המדינה ליצרנים הפרטיים. הכוונה היא, שאם לא יצליח היצרן הפרטי למכור את החשמל לצרכני קצה, תתחייב חברת החשמל לרכוש 80% מהעודפים.

יצוין, כי במקרה של שתי התחנות של אחים עופר, הרי שחברת החשמל מחויבת לרכוש את מלוא כמות החשמל במסגרת המכרזים שפורסמו בשעתו.