הענק האמריקני יו.אס פילטר במו"מ לרכישת ממד טכנולוגיה ב-20 מ' ד'

ישלם מחיר גבוה ב-%150 מעל השוק, גם לאחר זינוק של %60 בשבוע האחרון * רווחי הון לתום וגלרן - 9 מ' ש' כ"א. בין המוכרים גם נוחי דנקנר * יו.אס פילטר נסחרת לפי שווי של 3.8 מיליארד ד'

חברות ההשקעה תום וגלרן אישרו היום את מה שנכתב כאן מזה כשבוע - מו"מ למכירת מניותיהן בחברת ממד ישראל טכנולוגיה. ל"גלובס" נודע, כי מכירת המניות שמחזיקות השתיים (%29 ממניות ממד) תשתלב בעיסקה שתעביר את מלוא השליטה בממד לחברת הענק האמריקנית יו.אס פילטר, בעלת שווי של 3.8 מיליארד דולר.

העיסקה המתוכננת תשקף שווי חברה מדהים של 20 מיליון דולר לממד, גבוה ב-%150 משווי השוק של החברה לאחר עלייה של %60 בשבוע האחרון. מנכ"ל ממד, שמעון ברט, שסירב להגיב לפניות "גלובס" במהלך השבוע שעבר, מילא את פיו במים גם היום.

בעלי המניות הנוכחיים בממד כוללים את יו"ר הדירקטוריון, מרדכי הררי (%35.2), שמעון ברט (%17.5), חברות ההשקעה תום וגלרן (%14.4 כ"א) ואיכות שוקי הון, הנשלטת ע"י השתיים (%1.5).

צבי בירן ובעז עדיני, בעלי השליטה בתום וגלרן, בהתאמה, הצטרפו לממד בשלהי 93', 10 שנים לאחר שהוקמה ושבועות ספורים לפני הנפקתה בבורסה. מחיר ההקצאה הפרטית בה רכשו את המניות, יאפשר לגלרן ולתום לממש עם סגירת העיסקה רווחי הון גדולים - 9 מיליון שקל בגלרן, 8.8 מיליון בתום.

מי שעוד הצטרף ערב ההנפקה לממד היו צמד עורכי הדין נוחי דנקנר ומשה לוסקי. לשניים הוקצו %5 ממניות החברה, בחלקים שווים. מאז אותה הקצאה פרטית, נטש נוחי דנקנר את עבודתו כפרקליט. למרות שהוא עדיין מאייש את משרדי דנקנר לוסקי, הוא מוכר היום בעיקר כנציגה הבכיר של משפחת דנקנר בבנק הפועלים וכיוזם ההצטרפות של תעשיות מלח לגרעין השליטה בבנק.

בעקבות הנפקת ממד ישראל טכנולוגיה בבורסה חדלו דנקנר ולוסקי להיות בעלי עניין בחברה, אך הם עדיין בעלי מניות וצפויים להצטרף למכירת המניות ברווח נאה מבחינתם. הציבור מחזיק %14 בלבד ממניות ממד, ועדיין לא ברור אם הרוכשת תפנה בהצעת רכש למניות אלה.

ממד, המתחרה בחברות כפויכטונגר ואפסק, היא מהחברות הגדולות בתחומה - ייצור מערכות בתחום המיכשור, הבקרה והצנרת עבור מפעלי תעשייה. ממד מעסיקה 185 עובדים: מהנדסים, שרטטים, הנדסאים, טכנאים ועובדי מינהלה. מפעלי החברה ממוקמים בקרית-גת וברעננה, וכן יש לה סניפים בבאר-שבע ובירושלים.

החברה מבצעת פרוייקטים סגורים, משלב התיכנון ההנדסי ועד הביצוע בפועל. מחזור ההכנסות השנתי שלה, 80-70 מיליון שקל, נובע מבצוע פרוייקטים לתעשיות השונות, ובין היתר, היא עסקה לאחרונה בהקמת מפעל מי חמצן ברמת חובב עבור מכתשים.

בשנה האחרונה מדווחת ממד, כי ההאטה במשק פוגעת בה, מאחר והיא מתבטאת בצימצום ההשקעות במפעלי תעשייה. הפגיעה מורגשת בהיקף פעילות החברה ובהיקף ההזמנות שקיבלה בשנה האחרונה. צבר ההזמנות של ממד ישראל טכנולוגיה לשנה הבאה עומד על 52 מיליון שקל בלבד.

אי לכך, מחפשת ממד את מזלה בחוץ. החברה מבצעת פרוייקט לייצור והתקנת מערכות תהליכיות במפעל ביוטכנולוגי בשווייץ, עבור חברת התרופות ארס סרונו (הכנסות של 28 מיליון שקל ב-98', יותר ממחצית הכנסות החברה).

ממד איננה מרשימה ברווחיה - 244 אלף שקל בלבד בשנת 97' כולה והפסד תיפעולי של 2.2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 98'. רווח הון נאה, של 6.4 מיליון שקל, ממכירת מניותיה בחברה בת של המ-לט לקבוצת אי.די.בי, הותיר את השורה התחתונה מעל פני המים - רווח נקי של 2.5 מיליון שקל.

הרוכשת, יו.אס פילטר, פועלת בתחומים משיקים לאלו של ממד. החברה הינה ספק עולמי של מערכות לטיפול במים ושפכים עבור תעשייה ורשויות מקומיות, וכן מפיצה החברה מוצרי צנרת. בששת החודשים אפריל-ספטמבר ל-98' הסתכמו הכנסות החברה ב-2.3 מיליארד דולר. יו.אס פילטר הפסידה בתקופה זו 95 מיליון דולר (לעומת רווח של 72 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד), הפסדים הנובעים מהפרשות חד-פעמיות של כ-260 מיליון דולר