קרע במפד"ל: איתם ולוי מתפטרים מהממשלה; אורלב: נמאס לציבור הדתי לאומי מהפילוגים

הרב מרדכי אליהו לשרי המפד"ל: אני מורה לכם בזאת, כי עליכם לפרוש מיידית מהממשלה והקואליציה

בתום ישיבה סוערת של המפד"ל בכנסת, הודיעו השר אפי איתם וסגן השר, הרב יצחק לוי, על החלטתם להתפטר כבר היום (ג') מהממשלה, בעקבות אישור תוכנית ההתנתקות. לעומתם, הבהיר השר זבולון אורלב, כי אין בכוונתו להתפטר.

השר זבולון אורלב, שלא הצליח להוביל להחלטה על פסק זמן של שלושה חודשים, אמר בתום הישיבה: "אני מאוד מצטער על התפטרותם של איתם ולוי. התפטרותם תגרום לפילוג במפד"ל ולציבור הדתי לאומי נמאס מהפילוגים".

לעמדתו של אורלב, המצדדת בהישארות המפד"ל בקואליציה לתקופת מבחן של שלושה חודשים הצטרפו חברי הכנסת ניסן סלומיאנסקי, שאול יהלום וגילה פינקלשטיין. בתום ישיבת הסיעה סוכם, כי לפחות עד יום שני איתם ולוי ישארו בקואליציה, למרות התפטרותם מהממשלה.

יהלום תקף בחריפות את איתם: "הוא תוקע סכין בגב המפד"ל וצעדיו מפלגים".

הרב יצחק לוי דחה את הטענות: זוהי התפטרות של שני אנשים שלא מרגישים יכולת להישאר בממשלה שקיבלה החלטה על פינוי ישובים". הדרמה הגדולה בסיעת המפד"ל החלה הבוקר, כאשר הרב מרדכי אליהו המליץ בפני שרי המפד"ל לפרוש מהממשלה. במכתב ששיגר לאיתם וללוי מתנה הרב את הפרישה בפגישה נוספת עם ראש הממשלה. הרב אברהם שפירא לא חתם על המכתב, אולם גם לדעתו על השרים לפרוש.

בישיבת הסיעה הציעו השר איתם וסגן השר לוי, כי יפרשו מהממשלה כבר עכשיו, אבל לא יקראו לכינוס מרכז המפלגה ויישארו חברים בסיעה. לפי ההצעה, במשך שלושה חודשים תעקוב הסיעה אחר ההתפתחויות ותשקול את המשך דרכה.

התפטרותם של השניים עשוייה להוביל לפילוג בסיעה ואף להקמת סיעה נפרדת, כאשר את "סיעת הקואליציה" יוביל השר אורלב.

במכתבו לשרי המפד"ל, קבע הרב אליהו: "לשאלתכם הריני להביע בפניכם דעת תורה, כי אין זכות לשום אדם, אל לראש הממשלה, ולא לממשלה עצמה לעקור יישוב יהודי בארץ ישראל, וכל שכן קל וחומר בן בנו של קל וחומר שאין למסור שום חלק מארץ ישראל לשום גורם זר. לפיכך, לאחר החלטת הממשלה מיום י"ז בסיון התשס"ד, בו מצהירה הממשלה, כי בכל הסדר קבע יעקרו יישובים וגוש קטיף יהיה 'נקי מיהודים', ולצערנו בפועל הוקמה מנהלת ביצוע שמתחילה לפעול מיידית לקראת פינוי, אני מורה לכם בזאת, כי אין להיות שותפים בממשלה זו, ועליכם לפרוש מיידית מהממשלה ומהקואליציה".